Recovery Wadding

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door dancooper, 8 jun 2007.

1. dancooper

dancooper

Lid geworden:
    17 mei 2007
    Alvast mijn eerste echte vraag over deze hobby, op verschillende sites kan je dat spul kopen, maar op de site van de VRO gebruiken ze daarvoor rotswol. Als ik mij niet vergis is rotswol (Rockwool) dat spul dat in de bouwmarkt te koop is als thermische isolatie. Is dat spul nu even veilig voor de parachute, of bestelt men toch maar beter die specifieke wadding ?

2. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Het mooiste om je chute te beschermen is nomax. dit wordt gebruikt voor brandweer pakken en als ik een dure nylon chute in mijn raket heb zitten dan gebruik ik het altijd. Rockwool kun je ook gebruiken. denk er wel aan om het na afloop op te ruimen. De koeien eten het nog wel eens op met alle gevolgen van dien. Nadeel van rock wool is dat het iets zwaarder is dan gewone wadding. maar voor de rest isoleerd het prima.

3. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Andere alternatieve zijn geïmpregneerd crêpepapier, (niet-brandbare) watten of glaswol (zelfde probleem als steenwol: niet biologisch afbreekbaar).
    Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen slabladeren gebruiken.

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    koolblad ken ik wel :)

Dat is wat harder dan sla, brand slecht is afbreekbaar.

verder werkt keukenpapier met kerstboom spray ook goed. Dat spul dat er voor zorgt dat de boom niet in brand gaat.

5. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Dan,

Rockwool, is steenwol. Dit is minder geschikt voor onbrandbare watten.
    Omdat het namelijk een wat lossere structuur heeft. De kans is redelijk groot dat brandende partikeltjes erdoorheen slaan.
    Mocht je toch iets dergelijks willen gebruiken dan is glaswol een goed alternatief.

Dit heeft een gelaagde structuur en werkt veel beter.
    Je kunt het ook perfect uitknippen met een schaar(een soort van cilindertje/zuigertje).
    Beide materialen worden niet afgebroken, dus zoveel mogelijk weer mee nemen van je lanceerlocatie. Soms kunnen deze producten wat jeuk veroorzaken als je ze (veel) op de huid wrijft.

Mijns inziens verdienen onbrandbare watten de voorkeur,
    maar glaswol, of zelf watten of tissuepapier onbrandbaar maken kan natuurlijk ook.

Succes!

Groet,

kj

Laatst bewerkt: 2 apr 2009
  6. Sir Francis

Sir Francis Guest

onbrandbare watten

Hoi,

Misschien een vraag die al eerder gesteld is, maar waar koop je dat?
    En waar kan je eventueel nomax kopen?

Zijn bovenstaande twee wel afbreekbaar?

Groeten,
    Frans

7. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Nomex is niet afbreekbaar en dat kun je bij die firma in leiden kopen, dezelfde die ook raketten en raket motoren heeft ;-)

Wadding is ook niet afbreekbaar en heeft de zelfde firma.

Nomex heeft voor het milieu de voorkeur omdat je dat weer opnieuw kunt gebruiken.
    Het is namelijk de bedoeling dat je dat in je schok koord knoopt.

Verder heeft zelf maken van wadding heeft weinig zin een spuitbus met die kerstboom zooi kost meer dan een pak wadding. Alternatieven zijn er wel maar die zijn zo ongezond dat ik dat niemand wil aan raden. (broom verbindingen)

Steen/ Glas wol beter niet gebruiken. Dat is echt bende, het stof is de pest voor je longen en de koeien hebben ook wel eens de neiging om het op te eten.

Mocht je een goedkope oplossing willen dan moet je me maar even een Pbtje sturen, ik heb namelijk geen zin in een eindeloze discussie hier op het forum :-D

8. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Er zijn ook mensen die kool- of slabladen gebruiken als wadding. Uiteraard erg milieuvriendelijk!

9. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Frans,

zie www.modelraketten.nl
    Een pak bergingswatten(onbrandbaar) gaat zeker 50-100 vluchten mee.
    Dit is uiteraard afhankelijk van hoe groot je modellen zijn en hoeveel onbrandbare watten je gebruikt.

kj :)

10. SWT

SWT

Lid geworden:
    25 nov 2004
    Je kunt zelf heel makkelijk brandwerende watten of papier maken door de watten of het papier nat te maken met boorwater. En het dan te laten drogen. Boorwater kun je kopen bij de drogist. Dat is ook de manier waarop het door b.v. Estes wordt gedaan.

Deel Deze Pagina