Rc auto reageert niet op gas

Hallo

Ik heb hier een RC auto van me neefje. Ik heb geen idee wat voor type het is.
Er zit een 3fase brushless motor in en is 4 wiel aangedreven

Nu is het probleem: De auto reageer niet op het gas geven. Het sturen werkt wel goed.
De esc fan gaat draaien en de accu is opgeladen. Ik denk zelf dat de esc defect is. Klopt het dat de spanningsregelaar voeding geeft aan het ontvanger blokje? Zou ik de ESC kunnen doormeten of de uitgangen naar de motor meten?

8

Wie kan mij verder helpen?

Gr Jeffrey

Het snoertje van de ESC naar de ontvanger misschien op de pinnen van de accu-aansluiting van de ontvanger gestoken? Dan wordt de ESC niet door de ontvanger aangestuurd.

Heeft de ESC ooit de eindstanden van de zender "ingeleerd"? In de handleiding van de ESC staat hoe dat moet.

De ESC verzorgt de 5 volt spanning voor ontvanger en servo.

Aan een ESC kan je zelf niets meten.

Je kan wel de aansluitingen van servo en ESC voor een test verwisselen. De servo moet dan de gasstick volgen. Werkt dit, dan zal ook de ESC aangestuurd worden. Wees voorzichtig bij het omwisselen. De motor zou kunnen gaan draaien.

Een regelaar kan je niet zo maar doormeten. Het enige wat je kan proberen is een test met een andere motor om te testen of de regelaar nog werkt. Of een andere regelaar om te zien of de motor nog in orde is.

De motor kan je wel (een soort) doormeten. Als er inwendig een onderbreking in één van de wikkelingen zit kan je dat mogelijk vinden door ze met een multimeter door te meten. Als alles goed lijkt te zijn is dat helaas nog geen garantie dat het ook werkelijk goed is. Hoe dat precies komt kan ik je niet in een paar zinnen uitleggen. Als je het interesseert moet je op het internet even gaan zoeken naar een uitleg van de brushless motor. Kijk dan naar de schakeling van de wikkelingen. Als ze in ster zijn geschakeld zal je een onderbroken wikkeling met doormeten vinden. Als ze in driehoek (delta) zijn geschakeld zal je het met een gewone multimeter niet kunnen meten.

Kan je dat niet en/of heb je daar de spullen niet voor? ga dan naar iemand bij jouw in de buurt die dat wel kan en de apparatuur ervoor heeft. Als je bij je gegevens je woonplaats vermeld kan iemand die je kan en wil helpen en bij je in de buurt woont daarop reageren.
Succes.

Ik ben er op dit moment nog steeds niet achter. Wel heb ik een nieuwe accu aangeschaft omdat er bij de oude een cel kapot was.
Ik heb de ontvanger van mijn RC heli eraan gehangen en nu reageert de auto wel op voor uit rijden. Dus de ontvanger van mijn heli en de ESC van de auto..
Zou dit betekenen dat de ontvanger van de auto defect is?

De auto reageert nu op het draaien aan het stuurwiel op de afstand bedienen. Er komt signaal van vooruit en achteruit binnen. enkel reageert hij niet op de gas hendel?

Hoogstwaarschijnlijk is de motor of de regelaar defect, of misschien wel beide? Dat kan je alleen testen door één of beide te vervangen. Ik kan me voorstellen dat je die niet zo maar ergens hebt liggen dus zal dat een beetje lastig zijn. Daarom kan je het beste bij een lokale club langs gaan of een modelbouwwinkel als die bij je in de buurt is.
Wanneer je bij je gegevens aangeeft waar je woont kunnen we dat ook zien. Misschien is er wel een forumlid bij je in de buurt waar je langs mag komen om het één en ander te testen.

Ik ben bij een modelbouw winkel in mijn omgeving geweest. Die konden mij niet verder helpen omdat ik de RC auto daar niet heb gekocht... Ik woon in de omgeving van Hoorn in Noord-holland! Is er iemand in de buurt waar ik even kan langs wippen voor meer info? Alvast bedankt

Ik ben bij een modelbouw winkel in mijn omgeving geweest. Die konden mij niet verder helpen omdat ik de RC auto daar niet heb gekocht...

jammer weer, of je wilt wat voor je klanten doen of niet. Die zie je niet weer terug. En maar klagen dat er zo weinig mensen in de winkel komen en de een na de ander dicht gaat.

Woon niet in de buurt anders had je langs kunnen komen.

jammer weer, of je wilt wat voor je klanten doen of niet

Tha... op het moment wordt er zoveel over de grens goedkoop gekocht dat de winkeliers overspoelt worden met dit soort zaken. Als je al geen (vaste) klant bent kan ik het begrijpen.

Misschien even contact opnemen met de MACH in Heemstede. Misschien niet helemaal in de buurt maar wel een grote kans dat je wat hulp kan krijgen.

Zit zeker wat in Roelof, maar dan zou ik nog proberen te helpen, met een beetje geluk word er als dank wel een motor/esc gekocht, dan heb je dat weer binnen. Als ze zoiets bij mij deden kwam ik er nooit weer, ook al moest ik mijn spul 50 km verderop kopen.

Back