Raptor met waterkoeling!

Satoer

Forum veteraan
Tja, met dit warme weer volstaat luchtkoeling alleen niet meer natuurlijk. Een verzopen motor heeft voor mij vanaf nu een andere betekenis.

Was op een lokaal veldje wat aan het raggen met m’n Rap. Tot hij ineens opstandig werd en niet meer naar het baasje wou luisteren.
Hij begon te flippen en raar te doen, en ik had totaal geen controle er meer over. Plus nog die enorme magneet die in het slootje lag…
IK ZEI NOG ZO GEEN BOMMETJE!! Gaf overigens wel een gave klap. 8O

Handig dat wat jochies die aan het kijken waren zo aardig waren geweest een zwembroek aan te trekken die dag.

waterheli1.jpg

Heb jij een zwembroek aan? Mooi ga hem maar zoeken, hij ligt daar ergens bij die belletjes :mrgreen:
waterheli2.jpg

Jaa gevonden
waterheli3.jpg

Ai…. Dat is dus duidelijk. Water crashen betekend dus niet minder mechanische schade. Plus nog de lol van de verzopen elektronica.

waterheli4.jpg

waterheli5.jpg

Ach ja, het ziet er hier ook niet beter uit. De “usual schade” plus nog eens de verborgen water schade.

Hij heeft ongeveer een anderhalve minuut kunnen genieten van zijn verkoelende duik voor hij weer op het droge lag. Ik heb hem thuis meteen uit elkaar gesloopt. Alle elektronica open gemaakt en laten drogen. Servo’s zijn die korte tijd niet echt door gaan lekken dus dat is weer mazzel. Motor gesloopt, laten drogen.
Daarna heb ik alles maar flink verzopen in de WD40. Door het warme weer was alles zo droog.

Oorzaak?? Ik zou het niet weten. Hij raakte ineens totaal onbestuurbaar (reageerde ook niet op throttle hold). Flipte en rolde alle kanten op. En donderde zo de sloot in.
Snap er niets van. De kans dat er iemand anders in de buurt op mijn kanaal met een PCM zender speelde is nihil. Er trad geen Hold mode in werking (is alle standen vast houden) en ook geen Failsave (alle standen neutraal, motor stationair).
Ontvanger (PCM 149 DP) werkt na droging overigens nog steeds niet. Die gaat denk ik maar even naar de service dienst.

Dit is grvrdeegrvrrr al de derde crash dit jaar waar ik niets aan kon doen! Eerst m’n T-rex die ineens na 3 minuten onbewust aftoert door een rotte accu (waarschijnlijk). Dan m’n Rap die ik boomstrikerd (en verder heel heb kunnen landen) En nu dit weer…
Yup, ik heb er voorlopig helemaal genoeg van. Pleur de zooi in de hoek (naast de kapotte T-rex) en zie wel weer waneer ik zin heb het te repareren. Ik dacht altijd dat ik liever crashde wegens een mankement ipv een stuurfout. Omdat dan de zelfvertrouwen niet zo geschaad wordt. Nou, dit is eigenlijk veel vervelender, bij een stuurfout is het tenminste nog je eigen schuld.

Accu is vol, was voor het vliegen geladen (3300 GP) en dit was het tweede vluchtje (5,17V eindspanning)

Tja, das zwaar kl...
maar met deze temperaturen was ik er toch achteraan gedoken.
Ik heb ook enige tijd geleden een heli zien crashen waarvan de oorzaak eerst een raadsel was. De ontangeraccu was met stekkers rechtstreeks op de ontvanger aangesloten zodat een schakelaar niet toegepast wordt ivm storingsgevoeligheid.
Helaas blijken stekkers ook uit elkaar te kunnen trillen, dus toch een crash.
Misschien vind je toch nog wat op de oorzaak kan wijzen.
Suc6 met de wederopbouw als alles wat bekoeld is.

Vervelend Michel!

Wel leuk dat een omstander zo sportief was om even snel het water in te gaan. Hopelijk valt de schade aan je apparatuur mee! Zou je voor de zekerheid je GY401? niet meesturen met je R149DP? Je weet immers maar nooit, en dat is best een kwetsbaar stukje techniek zo'n gyro.

Las laatst iets op het forum over mechanische lock bij een bepaalde hoeveelheid pitch (zonder zo'n ring). Is zoiets niet mogelijk? ...just brainstorming.

Satoer's onderschrift zei:
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder

Gaat dat nog wel op nu? :?: ;)

Satoer zei:
Dit is grvrdeegrvrrr al de derde crash dit jaar waar ik niets aan kon doen! Eerst m’n T-rex die ineens na 3 minuten onbewust aftoert door een rotte accu (waarschijnlijk). Dan m’n Rap die ik boomstrikerd (en verder heel heb kunnen landen) En nu dit weer…
Yup, ik heb er voorlopig helemaal genoeg van. Pleur de zooi in de hoek (naast de kapotte T-rex) en zie wel weer waneer ik zin heb het te repareren. Ik dacht altijd dat ik liever crashde wegens een mankement ipv een stuurfout. Omdat dan de zelfvertrouwen niet zo geschaad wordt. Nou, dit is eigenlijk veel vervelender, bij een stuurfout is het tenminste nog je eigen schuld.

Mja, bij momenten is't een rothobby.
Zolang het maar niet telkens aan jezelf ligt...
(Ik heb een paar dagen geleden mijn nieuwe rappie ook weeral gecrasht...
vergeten te tanken... al de tweede keer :oops: )

Hij raakte ineens totaal onbestuurbaar (reageerde ook niet op throttle hold). Flipte en rolde alle kanten op.
Dan moet het toch iets geweest zijn dat op alle kanalen z'n invloed heeft.
Van accu tot ontvanger, of een aan~uit trillende kortsluiting ?

ik heb wel eens een kapot krystal gehad.... kon je nu wel niet nazien door dat hij in de sloot lag. Bij gyro's met schermpje is dat handig, dan staat er * IDLE * als de zender nog aanstaat, daarmee weet je dat het krystal dus kapot is. Mss eens vervangen ? wie weet doet de ontvanger het dan wel.

Ah ships, Michel, hoe laat gebeurde dat?
Ik heb gistermiddag m'n zender nog wel even aan gehad. :oops:
Had ik nou gisteren je toch die opdracht maar gegeven........
:(

Eén troost, een elektroheli had dit zeer zeker ook niet overleefd :lol:

Nu eerst maar even afkoelen, (zal zeker wel lukken met dit weer!) dan weer lekker opbouwen.

suc6,

een kapot kristal, dan zou hij in fail safe hebben moeten gaan.
ik gok op een striing in de voeding ergens

hahaha, heb je nog geluk dat dat slootje niet diep is, anders was het DAAAAAG helicoptertje :D

Lokaal veldje, dikke onbestuurbare brandstof rappie en kijkende jochies..
Hoe gaat dat samen?

Heli gaf zeker een nieuwe betekenins aan term wild vliegen?

Gewoon geen modelvlieg clubs meer nodig?

Niek zei:
Heli gaf zeker een nieuwe betekenins aan term wild vliegen?
WILD CRASHEN :mrgreen: .

Satoer zei:
Ontvanger (PCM 149 DP) werkt na droging overigens nog steeds niet.
Het verbaasd me niets als dit ook je crashoorzaak is geweest. Vroeghâ in mijn bootjestijd hebben we vele ontvangers verzopen. Er is niet eentje geweest die na spoelen met schoon water en drogen het niet meer deed! We wachten af wat de TD ervan zegt.
Maar wel vervelend, succes met de opbouw (mischien nu in electrisch :wink: )?.

Gr.A.

Misschien toch ook de zender maar eens meesturen naar de TD? Zo heb ik ook eens een verlopen zenderkristal gehad met de nodige storingen (ik noem maar een voorbeeld). Overigens dacht ik dat als het kristal kapot ging, dat er dan geen fail-safe optreedt?

Grt.

een kapot kristal, dan zou hij in fail safe hebben moeten gaan.

Helaas is het zo dat als je kristal kapot gaat in de lucht dat dan failsafe ook niet meer werkt!
(vraag me niet hoe ik dat weet... :? )

hmmm... de ontvanger werkt wel. Zou ik hem niet goed getest hebben of werkt die ineens weer (of is WD 40 erg goed spul :lol: )

Had er gister een willekeurige servo uit de draadboom in geprikt. Misschien was die niet van een servo. Tja, nu weet ik helemaal niet waar het aan lag. Vraag mij af of het zin heeft een werkende ontvanger naar de service dienst te sturen. Wat valt er door te meten als niets stuk is.

Als ik het kristal er uit trek blijft die in hold mode staan (en komt niet in failsave). Het gekke is dat hij dus niet in holdmode neer kwam. Het zag er echt uit als een flinke storing.

Zal Jan eens zijn mening vragen over dit topic.

Ik zou toch zeker de hele besturing naar de TD doen.
Kost niet veel en kun je dat uitsluiten. Erg vervelend als je niet weet waar de oorzaak ligt. Dus servo`s gyro schakelaar, accu, ontvanger en zender.

Marcel zei:
Helaas is het zo dat als je kristal kapot gaat in de lucht dat dan failsafe ook niet meer werkt!
Dat is niet waar, als we tenminste beide hetzelfde kristal bedoelen. In de ontvanger zitten 3 kristallen: je losse steek-kristal, een 10.245 MHz kristal (van het 1e middenfrequent) en een 3.4133 MHz processorkristal.

Alleen als de laatste stuktrilt doet de failsafe het niet meer. Dit is natuurlijk logisch omdat dan de microprocessor niet meer werkt. Als de ontvanger niets meer doet en ook geen failsafe-posities aan de servo's opgeeft is er normaal gesproken een onderbreking in de voeding.

Nog enkele notities:
- failsafe wordt elke minuut gezonden. Nadat de ontvanger is ingeschakeld moet je minstens 1 minuut wachten om de failsafe te testen.
- gebruik geen WD40 bij vochtschade. Dit is een soort kruipolie en laat een vervelend residu achter. Daarnaast stinkt het vervelend, waardoor de servicedienst een slecht humeur heeft gekregen tegen de tijd, dat de factuur geschreven moet worden.
- voor vochtschade is er een FAQ. Daarin is te lezen, dat een ontvanger, die gisteren zwemles heeft gehad nog enkele dagen moet bijkomen van deze ervaring: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31609

Das dan raar,2 jaar terug heb ik een heli gecrashed die reageerde ineens helemaal nergens meer op,failsave deed het ook niet en op scherm van de gyro stond na de crash "hello" en dat bleef erop staan.

Pas met nieuw kristal erin deed ie het gelijk weer.

Back