RadioMaster TX16S en EdgeTX

De afgelopen dagen schakelde ik over van OpenTX naar EdgeTX op mijn RadioMaster TX16S eerste uitgave. Om dat succesvol te doen verlopen zocht ik internet af voor tutorials (had al gelezen en gehoord datbdit dikwijls slecht gaat) Het overschakelen leek dus succesvol te zijn verlopen . De bedoeling was/is om het nieuwe ELRS-protocol te gebruiken en daarom werd ook een externe Ranger Micro ELRS-module aangekocht en gemonteerd. De software daarvan werd ook dmv de zender bijgewerkt Na het invoeren van een model probeerde ik de zender met een nieuwe RadioMaster ER6 ontvanger te binden. (ververs freq 100Hz F) Dat scheen blijkbaar ook goed te verlopen => na een tijdje schakelde de ontvanger LED over van geel knipperen naar paars continu branden. Op de display van de zender is ook te zien dat er telemetrie is ! het probleem nu: gelijk wat ik doe met sticks / schakelaars ik krijg helemaal geen reactie (servo's bewegen niet) Ondertussen las ik ook iets over kanaal 5 dat zou gebruikt worden zoals een soort engine-cut. Een stuk terug in het forum las ik dat bij een Taranis de interne zendmodule ook niet samen kan werken met een externe module Is er iemand die me verder kan helpen ???

Bijlagen

• kleine f.jpg
    kleine f.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 8
Je ziet op de outputs (2x MDL knop) wel dat er uitgaande data is naar de ontvanger? Misschien mis je gewoon de mixes, daar zou ik als eerste naar kijken.

Verder zou misschien nog 'Model match' aan kunnen staan, als het receivernummer (zelf te kiezen) dan niet overeenkomt met het nummer in je zender dan heb je wel verbinding en telemetrie maar reageert het model nergens op totdat de nummers overeenkomen.

Kanaal 5 heeft in ELRS "helaas" een speciale betekenis (Met ELRS versie 4 straks is deze drone-onzin er uit) waarmee er aan de FC (gebruiken wij niet echt in fixed wing) aan wordt gegeven dat de drone "Armed" is, waardoor bijvoorbeeld dingen als dynamic power in werking treden (automatisch meer zendvermogen bij slechtere ontvangst).

Kanaal 5 betekent echter niet dat je PWM output 5 op je ontvanger niet kan gebruiken. Wat de meesten doen is in de ontvanger een ander kanaal toewijzen op PWM output 5. Dus kanaal 7 toewijzen aan output 5 op je ontvanger. Je plugt dan bijvoorbeeld je rechter rolroer in kanaal 5 op je ontvanger maar in je zender mix je je rechter rolroer naar kanaal 7. Kanaal 5 wijs je dan toe aan je motor safe switch (motor armed == receiver armed).

Straks met ELRS 4 hoeft dit niet meer verplicht via channel 5 maar kan je gewoon op je zender een knop toewijzen voor "armed":
1753797134995.png

Back