Radio schip Mi Amigo.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hans 1961, 19 jun 2024.

1. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Beetje begonnen aan de Mi Amigo het zendschip van Radio Caroline.
    Alleen de spanten uitgezaagd volgens mij klopt dat niet helemaal. Maar passen dat nog wel aan. Ik ga dat opvullen met peur schuim en dan strak maken en verder nog geen idee of ik een mal maak of polyester / epoxy daar omheen gaat doen.
    Eerst maar een romp maken. Weet ook niet uit welk tijdsbestek ik de boot maak er veranderde nog wel eens wat. Denk de uitvoering toen in als 10jarige een week aan boord was. Hier onder een fotootje van de boot in het echt.
    FB_IMG_1699172039461.jpg Screenshot_20240609_121917_Chrome.jpg FB_IMG_1691323056032.jpg

2. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Stel je toch eens voor met windkracht 10 op dat ding te zitten.
    Dan geloof je wel héél erg in vrije radio.

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik vraag me af hoe hun platenspelers zich daaronder hielden... CDtjes waren er nog niet en tape zal ook niet echt handig zijn onder die omstandigheden.
    Tenminste, ik neem aan dat ze niet met cassettebandjes werkten...

4. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Als het op platenspelers werd gedraaid moeten die cardanisch zijn opgehangen. Maar dat haalt alleen slingeren weg en zal het stampen niet aan kunnen. Ergens staat me bij dat de programma's aan de wal werden opgenomen, daar op tape gezet en die aan boord werden afgedraaid en van commentaar voorzien. Denk dat het één en ander ook wel een beetje werd geromantiseerd. In ieder geval gebruikten ze ze schepen die al menig zeetje hadden getrotseerd. Toch leuk dat men die schepen in ere houdt door er een model van te maken. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  5. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Ik heb zelf nog een half dozijn spoelen recorders maar die draaien wel door. Weet niet of dat met platenspelers ook wil in een storm. Denk het niet. Naald druk wat verhogen denk ik. Was aan boord wel een avontuur denk ik.

6. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021

Aan boord bij radio Veronica

Groet,
    Maarten

7. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    En waarom was jij daar aan boord , Maarten ?

8. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Mijn geheime verleden:rofl::rofl:

groet,
    Maarten

RenéH en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  9. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Wat Klaas zegt klopt:
    Aan de wal zat iemand uren en uren platen op te nemen op bandrecorders.
    De banden werden met bootjes aan boord gebracht.
    Bij rustig weer werden er ook wel platen gedraaid.

Dit is met enig zoeken op JijBuis wel te vinden in één van de redelijk vele (korte) docuutjes over, onder meer, Radio Veronica.

Laatst bewerkt: 20 jun 2024
  10. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    De Veronica bandjes werden in Hilversum opgenomen, die van Mi Amigo in Playa del Aro, Postbus 100, provincie Gerona, Spanje
    Na al die jaren kan ik het nog zo opdreunen...
    En met een tender naar het schip gebracht, ging ook wel eens mis en dan herhaalden ze de banden van de afgelopen week.
    Nieuws werd wel aan boord gedaan.
    Kwestie van de NL en Belse nieuwsuitzendingen uitluisteren..

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  11. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Beetje begonnen aan de romp voor de mal. Lijkt nog nergens op. Om maar een indruk te geven. Nog wat verharden met polyester en dan met gips glad maken. Hebben nog wat te doen.
    20240620_212559.jpg 20240620_212540.jpg 20240620_212534.jpg 20240619_214221.jpg 20240619_214209.jpg

Herby63 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  12. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Hij heeft teveel gegeten.
    Opgeblazen gevoel.:D

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja Menno en Hans moet zou ook eens aan die slagzij moeten doen. Gr. Klaas.

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  14. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
  15. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Even een update. Ik heb een mal gemaakt van mijn boot waar nu alweer een romp uit getrokken is. Ging niet zonder problemen. Plug zat erg vast. Als ik weer een boot ga maken dan maar eens de methode van polyester er om heen en daar gelijk de boot van maken. Bezuinigen op chelcoad en zo is geen succes. Maar we hebben een boot. Moet nu wat meer schuren maar komt wel goed. Ben al weer aan het plamuren en wordt al weer aardig strak. Zie de foto's.
    20240623_110737.jpg 20240625_193317.jpg 20240701_185901.jpg 20240706_173915.jpg 20240707_140557.jpg 20240707_140601.jpg

RenéH, wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hans, Probeer het eens op deze (zie link) manier. Ondanks dat ik er geen ervaring mee had is het me enorm meegevallen. Niet met polyester, maar met epoxy. Epoxy stinkt niet zo, ook niet als je het later bewerkt. En omdat ik bijna alles in huis (logeerkamer) moest doen had dat mijn voorkeur. Kijk maar of het je aanspreekt. Door netjes te werken heeft het een mooie gladde romp opgeleverd, die geen plamuur nodig had. En mocht je het een leuk scheepje vinden, dan is er nog wel een set tekeningen beschikbaar. Succes verder! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/

Herby63 vindt dit leuk.
  17. John1954

John1954

Lid geworden:
    30 mrt 2024
    Beste Hans, Leuk dat je de Mi Amigo aan het bouwen bent. Ik ben er ook druk mee geweest, hoewel ik totaal geen ervaring had met modelschepen bouwen.
    Ik zag op je foto's dat jij ook gebruik maakt van de op internet rondgaande tekeningen. Ik ben benieuwd op elke schaal je de "Old Lady" gaat bouwen. Groet John

18. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Hallo John.
    Mijn tekening is schaal 1 op 45.
    Weet niet of dat de schaal is door het printen. Ik heb de tekening van Hans Hettelder die veel schitterende zeezenders heeft gebouwd. Ik had wel naar deze tekening gezocht op Google maar vond hem daar niet.
    Boot zelf wordt wordt 90cm dat is zonder de giek. Denk totaal zo'n 4.5kg.
    Hoe staat het met jou MiAmogo nu.?
    Hier een link naar het beatles museum.
    https://www.beatlesmuseum.nl/
    Daar vindt je meer zeezender juweeltjes.
    Gr Hans

19. John1954

John1954

Lid geworden:
    30 mrt 2024
    Hoi Hans, bedankt voor de link. Ik ben destijds naar het Veronica museum geweest in Nijkerk. Daar stonden ook veel modellen van Hans Hettelder. Van de Mi Amigo heb ik toen foto's gemaakt (omdat ik hem wilde bouwen) en die op YouTube gezet, omdat het zo een mooi model is.
    Dit is de link:
    Ik zal snel kijken of het me lukt hier een foto te plaatsen van mijn boot. Hier vind je trouwens ook de plannen van de Mi Amigo en andere zendschepen, maar mogelijk wist je dat al. https://www.offshoreradio.co.uk/plans3.htm
    Groet, John

20. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Deze is met de laatste mast. Mijn uitvoering zullen we maar zeggen is begin jaren '70. Toen ik als 10 jarig joggie er een week op zat. Die met de ronde mast. Mijn broer was op de MiAmigo als ik denk matroos. En ik mocht mee. En gelijk een dikke storm.
    Mijn broer was er toen ook bij met die muiterij en iets van ruzie aan boord. En later het binnenslepen van de MiAmigo.

Deel Deze Pagina