puls sturing probleem (PWM)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door raf, 17 jan 2014.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Hallo

Ik zit met een klein groot probleem.
    Ik ben nu bezig met pic prossesoren en wil mijn oude driver transistoren blijven gebruiken
    Hier het originele schema wat goed werkt maar manueel te bedienen is
    Deze twee delen aan elkaar geven dan een handbediende sturing waarmee je dus een motor kunt versnellen en vertragen.
    Nu wil ik dus deze sturing maken met een pic processor (16F628A)
    Het programma schrijven is reeds gedaan en ik krijg een pwm signaal aan de uitgang (scoop aan gehangen)maar deze is niet krachtig genoeg om de motor te sturen.
    Nu de vraag of dit gaat werken???
    De pic en de Q3 (tip120)hangen aan de 5 volt en Q4 (2n3055)hangt aan de 12 volt
    Ik weet dat de 3055 verkeerd gebruikt word maar ik heb zo nog een 20 à 30 schakelingen klaar liggen en wil deze eind trappen hergebruiken.
    En het werkt dus waarom zou ik dan andere eind trappen gaan bouwen .
    Bij het originele schema Hangt Q4 aan gelijkstroom en Q3 aan pulserende gelijkstroom (halfafgevlakt via die twee diode's)
    Dit geeft ook een soort van PWM sturing maar niet echt want ook het voltage daalt wat bij een echte PWM niet het geval is.

Hopelijk kan er iemand mij helpen met dit probleem .

Gr raf

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het schema maakt gebruik van zgn spanningvolgers. Op de Emitter komt de Basis spanning - 0.6v. Uiteindelijk zal de spanning op de emitter van Q4 niet hoger dan een 3.5 volt komen

3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo roelof

En hoe is dit op te lossen ???
    Door een extra transistor toe te voegen ??
    Gaat dit werken ???
    Ik dacht aan een BC 547 als extra transistor

gr raf

4. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Je moet een PNP transistor als bv een BC557 gebruiken.

emitter aan de 12v
    collector aan de linkererkant van R2
    Basis via een 10k weerstand naar de PIC

Je moet alleen op de PIC het PWM signaal inverteren.

Je schema zou kunnen werken als je de collector van de BC547 direct op de Basis van Q3 zet en de linkerkant van R2 direct aan de +12v hangt.

Let wel even op dat als de 5v en 12 van verschillende spanningsbronnen komen wel de massa's gekoppeld zijn.

5. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Verwijderd (onzinverhaal)

max.

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Na bestuderen van de schakeling ben ik best wel onder de indruk van de eenvoud van deze schakeling. Men maakt hier heel mooi gebruik van een aantal fysieke eigenschappen van deze schakeling. Dit is haast een schoolvoorbeeld van het KISS principe. ;) Het is wat lastig om de werking voor iedereen duidelijk uit te leggen maar als er interesse voor is wil ik het wel een keer proberen.

Raf, helaas zal wat jij in gedachten hebt niet op deze manier lukken omdat je dan niet meer van die fysieke eigenschappen gebruik maakt. Deze schakeling zal NIET op een gewone gelijkspanning uit een voeding of een accu werken! Je hebt echt die pulserende gelijkspanning nodig. Als je dus uit een trafo gaat voeden zal het wel kunnen werken.
    Bovendien zal je het PWM signaal uit de processor om moeten zetten in een gelijkspanning van iets minder dan 3,5V tot 3,5V boven de top van de pulserende gelijkspanning. Die spanning moet je dan op de SPD aansluiting zetten om het geheel te laten werken. Bij minder dan 3,5V is de schakeling uit, bij ongeveer 3,5V beginnen de pulsen door te komen en begint de motor te draaien. Bij 3,5V boven de top komen de hele pulsen door de transistoren en draait de motor voluit.
    Diode D4 is een beveiligingsdiode die moet voorkomen dat de transistoren kapot gaan. Door inductie pieken van de motor kunnen er hele hoge spanningspieken op de emitter van Q4 ontstaan. Die pieken kunnen de basis emitter overgang van zowel Q4 als Q3 vernielen en via die diode wordt die spanningspiek ook op de basis van deze transistoren gezet. Hierdoor is het verschil tussen de basis en de emitters maximaal de diode spanning waardoor de transistoren heel zullen blijven.

Dat kan niet Max. De spanning op de emitter van Q4 kan NOOIT zo hoog worden dat via die diode transistor Q3 in geleiding kan worden gehouden. Als dat zo zou zijn staat er een negatieve basis emitter spanning over Q3 en Q4 en worden die transistoren juist dicht gestuurd!

Laatst bewerkt: 17 jan 2014
  7. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ja Ernst, daar was ik ook al achter gekomen. Ik vroeg me al af waarom er dan een Schottkydiode diode genomen was, omdat die normaal inderdaad ingezet worden om spanningspieken veroorzaakt door een inductie af te leiden.

8. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Hallo

wacht eventjes ik kan niet volgen

het eerste schema is het schema waar ik een deel van gebruikt heb
    Het gedeelte met het relais is komen te vervallen.
    Zie hier het nieuwe schema met de onderdelen die ik niet gebruik er vanafgehaalt.

Nu wil ik Q2 vervangen door een 2n2222 tor
    hier komt dus hetzelfde uit maar dan in pwm

in het originele schema word Q4 op de collector voorzien van een half gelijkgerichte spanning wat een puls geeft op de uitgang.
    als ik Q4 nu 12 volt gelijkspanning geeft op de collector en een pwm op de basis via Q3 en Q2 moet ik normaal toch hetzelfde krijgen als de originele schakeling.
    Het inverteren van de pwm is geen probleem en makkelijk via software te doen.
    Q2 ligt met de collector aan de +5 volt en schakelt dus de positief.
    nu moet ik alleen nog de 2 massa's verbinden en dan zou het moeten werken.
    allee op papier toch want het probleem is dat ik wel een progje heb waar je een simulatie kunt doen maar het is een proefversie en daar zit geen 3055 in het bestand (GRRRRRRRRRR)
    Ik ga alles hier boven nog eens terug doorlezen want ???? ik geraak er niet helemaal goed aan uit mijn gedacht.

gr raf

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo roelof

je bedoelt het zo

gr raf

10. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Met een bc547:

- linkerkant weerstand naar de +12v
    - emitter naar de massa
    - collector naar de basis van Q3
    - basis via weerstand 4k7 naar uitgang PIC

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Hallo Roelof

Ik hoop dat het nu goed is
    Tja electronica en dat een 30 jaar niet meer gedaan je vergeet als een zeef .
    Gelukkig hier op het forum wel mensen die willen helpen .
    Op andere forum's is het heel anders.
    Ieder voor zich en de rest voor iedereen

Roelof bedankt en morgen een BC547 proberen te matsen.
    dan kan ik gaan testen

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Die weerstand tussen basis en de +12v van je ingetekende bc547 moet weg
    en de weerstand bij Q3 moet niet naar de 5v maar naar de 12v

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als ik een soort schakeling (digitaal) in elkaar knoei heb ik een diode nodig van de +5V anders loopt de 12v daarin weg. . . . .

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

Het probleem ik kan ze niet digitaal in elkaar knoeien.

zo heb ik het nu dus ik hoop nu dat het goed is.

gr raf

15. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Yep, zo stuur je een 12v pwm.

16. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    NEE, helaas jongens dat zal NIET werken. Sorry maar ik heb nu geen tijd meer om het uit te leggen maar ik zal zondag kijken of ik een duidelijke uitleg kan geven. Als je de werkelijke werking van de schakeling begrijpt snap je ook waarom dit niet werkt. Je hebt er ook scoop beelden bij gegeven en daar kan je al op zien hoe de schakeling werkt. Die pulserende spanningen zijn essentieel voor de werking en met een 12V gelijkspanning zal het niet werken.
    Het PWM signaal uit de processor zal EERST in een gelijkspanning omgezet moeten worden en dan op de SPD aansluiting worden aangeboden. Dan kan het wel werken maar niet zoals hier beschreven.
    Sorry dat ik het nu niet verder kan uitleggen, welterusten en ik hoop tot zondag.

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Hallo Ernst

Geen probleem ik heb nog een heel leven tijd.
    Ik zit met de software te worstelen dus ik heb nog veel te doen en ga me zeker niet vervelen.
    Groeten raf

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Is het een idee om het PIC signaal naar een opto coupler te sturen (5V), dan kan je de hele versterk-trap gewoon op 12V zetten (andere kant van de opto).

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je de pulsen geïnverteerd moet aansturen, een 1 = uit en een 0 = aan.

20. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Hallo

het omzetten van de 0 :aar een 1 is eenvoudig te doen in de software daar ik dit gedaan heb

hoog = 1
    laag = 0

door deze nu te veranderen in
    hoog = 0
    laag = 1
    is meteen in heel het programma alles omgezet
    maar het programma blijft problemen geven.
    maar dan moet ik op een ander topic verder gaan LOL

Het probleem is eigenlijk het pwm signaal zelf
    de processor 16f628 heeft een eigen uitgang met benodigde electronica binnen in
    deze kun je programmeren en dan doet hij onafhankelijk van wat de rest van het programma doet zijn werk zodat het programma nie tvoor pauzes zorgd tijdens de pwm loop.
    maar daar wringt het schoentje .
    hij detecteerd ook het s2 signaal niet wat de pwm moet doen stoppen.
    https://www.facebook.com/photo.php?v=683626898356129&saved

hier loopt het programma op een simulatie progje.
    de drie knoppen zijn
    vrijgave
    S1
    S2
    bij vrijgave het pwm vol open zetten want de motor mag voluit draaien.
    bij S1 het pwm signaal starten (wat ook begint te lopen)tot langzaam blijven lopen (je ziet de kleine pulsjes blijven lopen)
    maar dan als S2 bedient word zou het pwm moeten stoppen en je ziet aan de led's dat S2 niet gedetecteerd word.
    terug naar het programma om daar nog eens te vodderen waar het verkeerd loopt

gr raf

Deel Deze Pagina