pull pull kabel aansluiten voor richtingsroer

Hoi,

Ik heb nog never een model gehad met een pull pull kabel op het richtingsroer, maar ben nu een extra van 2meter vliegklaar aan het maken, en daar moet het echt in.
Ik heb de kabel (staal geplastificeerd), de kwiklinkjes, en de oogjes om het allemaal aan te sluiten..

Maar misschien een stomme vraag.. hoe maak ik die kabel het beste vast aan dat oogje.. F3A (x) jongen misschien even bijschijnen.
Ik heb wel vaker gezien dat je ze dan door het oogje haal, en een soort busje om je draad heb waar je hem weer in steek nadat je hem door het oogje haal en fijn knijp.. waar haal je die busjes.. of is er nog een andere manier.. misschien een bijzondere vis achtige knoop :D

anyone??

Peter

k'zal van't weekend ff een verhaaltje posten over hoe ik het bij mijn Grunau Baby gedaan heb.. dan kan ik antwoord geven op al je vragen.

Zie draadje van Bertus over sleper bij gemotoriseerd.
Geen busjes gebruiken, wel aansteker en krimpkous (zelfs dat laatste hoeft niet)

dank jongens..

Ik heb van dennis de kabel en oogjes gekregen, en ga het dan ook op zijn manier doen.
Door het oogje.. 4x draaien.. verwarmen zodat het plastic inelkaar smelt.. stukje krimpkous eromheen.. viola.. kind kan de was doen..

Peter

Je was er al wel uit. Maar misschien is het wel interessant.
(Ik heb het verhaal ook ergens anders voor gebruikt. Vandaar de "schoolmeesterstijl")

Hoofdonderdeel van de constructie is gevlochten staaldraad. Ik heb “Pike Wire” van Drennan gebruikt. Die met een trekkracht van 12.7kg. Om oogjes aan de kabel te maken heb je “slim crimps” nodig, ook van Drennan. Dit zijn hulsjes waar de staalkabel doorgestoken kan worden. Al dit moois koop je bij de hengelsportzaak. Daar wordt het verkocht als snoekonderlijn.

Aan het richtingsroer komt een aluminium rudderhoorn. Dat is te zacht om de staalkabel stuk te schuren, en te hard om door de staalkabel stuk geschuurd te worden. Vervolgens van het roer de romp in. Dat kan middels een messing buisje. Een paar cm lang is genoeg. En natuurlijk goed afgebraamd! De staalkabel wordt in de romp verder niet ondersteunt. Het is dus ook een erg lichte constructie.

afb18089.jpg

Dan bij de servo. (figuur 2) Op de servohevel zit een kwiklink, die op een M2 draadhuls gedraaid wordt. Een M2 moertje moet voor de borging zorgen. Niet vergeten! In de huls is een messing tonwartel gesoldeerd. Hiervoor is een van de oogjes van de wartel open gebogen. Het open gebogen deel op lengte knippen en in de draadhuls solderen. Deze wartel zorgt ervoor dat de kabel niet kinkt tijdens het spannen.

afb18090.jpg

Het spannen van het systeem is eenvoudig te doen. In de romp kan het oogje mbv de klemhulsjes vast gezet worden. De kwiklink moet hierbij een beetje op het einde van de draadhuls gedraaid worden. Dan kan zo goed en kwaad als het gaat het oogje aan de roerhoornzijde strak aangebracht worden. Als beide kabels klaar zijn kan het syteem gespannen worden door de kwiklinks verder op de draadhuls te draaien. Het moet zo strak staan dat de kabels niet klapperen als je een ruk aan de stuurknuppel geeft. Zo eenvoudig is het.

ik knijp de hulsjes altijd aan met een rondbektang, daar knijp je ze supervast mee en toch niet kapot :)

als hulsjes gebruik ik altijd messingbuis, die je gewoon per meter bij de modelbouwshop koopt :idea:

Back