pul pull systeem rudder >> draad

corvl

verslagschrijvers
Hallo ,

Ik ben een toestel aan het renoveren (spanwijdte 1,8 meter) en ben er een pull-pull systeem op het rudder voor aan het maken. nu heb ik de volgende vragen:

-Ooit heb ik eens in Belgie visdraad gekocht, maar ik weet niet hoe sterk het is. Het is groen en 0,4 mm diameter. is dit sterk genoeg?
-Ik ben erg bang voor het breken van het draad aan het bevestigspunt. Ik heb van die stukjes schroefdraad waarvan het einde plat is met een gaatje erin, waarop bijvoorbeeld een kwiklink gedraaid kan worden.
Die gaatjes heb ik uiteraard mooi afgerond, maar toch breekt het visdraad bij het gaatje (met behoorlijk wat kracht weliswaar). Is er een oplossing voor dit "probleem"?
-Voor aan de servokant heb ik een servo-hevel gemaakt van 1,5 mm GFK plaat. In een ander topic heb ik gelezen dat het beter is om het visdraad door de servo-hevel heen te laten lopen ipv door te knippen om zo geen extra "zwak" punt in de draad te hebben. gaat dit niet door het GFK heen snijden?

Bedankt, Cor

Ik zou afstand nemen van het vis draad, dit rekt/krimpt bij (extreem) verschil in temperaturen.
Op een kist van 1,8 zou ik (dun) staaldraad gebruiken, die paar grammen maken niks uit....

Ikzelf gebruik kevlar draad dat ik in de hengelsportwinkel koop.
Rekt en krimpt niet en is beresterk.

Mvgr Hans

Zo bevestig je het draad aan de servo's. Dan kun je altijd nog naspannen.
63003rcbay_058_Small_.jpg

De DLG-ers gebruiken voor single pull sturing Dyneemalijn van zo'n 8kg trekkracht. Dit is ongeveer 0,1mm dik en kun je kopen bij de hengelsportzaak. Kost iets van 9 euro per 100 meter. Dat rekt niet.

Leon

heb het verkeerd gezegd.

Het is staaldraad , wat weer bestaat uit 5 dunnere strings staaldraad.

@ dirk: Dat visdraad waar jij het over heb is dat ook staaldraad of plastic? Ik moet wel met meer als 3,5 kg trekken om het kapot te maken.

@ wubbe, ziet er goed uit. zal eens ijken of ik dat toe kan passen.

Gewoon te bestellen bij Hobbyin te Waalwijk

Hij heeft het in 3 maten/diktes en je kan het aan elkaar smelten en daarna aan hangen als je wilt. echt super spul.

Bart

heb het verkeerd gezegd.

Het is staaldraad , wat weer bestaat uit 5 dunnere strings staaldraad.

@ dirk: Dat visdraad waar jij het over heb is dat ook staaldraad of plastic? Ik moet wel met meer als 3,5 kg trekken om het kapot te maken.

OK, nee, wees gerust, wat ik hier heb is een soort nylon, maar ik krijg dat met mijn handen trouwens ook niet makkelijk gebroken.....

Ik denk dat de vis maximaal 3,5 kg mag wegen als je 'm met een flinke zwieper uit het water wilt trekken, maar ik heb geen verstand van vissen ;)

Dirk

Ik koop altijd in de hengelsportzaak "nylon coated wire trace", van Albatros.
Is het zelfde als het spul wat de hobbywinkels verkopen, staaldraad met een nylon laagje er om heen, alleen stukken goedkoper.
Ik heb 40 LBS = 18 kg, en 60LBS = 27 kg
De laatste is zeker geschikt voor je motorkist.

De 40LBS is "7 ply" dus 7 dunne draadjes, ik denk dat je groene met 5 draadjes niet sterk genoeg is.

gr, Nico

Laatst bewerkt:
Ok thanks,

Dan ga ik toch maar ff kijken of hier in Oostenrijk de viswinkels in de winter open zijn :-/

40lbs moet meer dan genoeg zijn. Een sterke servo trekt 12kg op 1cm. Dus stel dat je een servoarmpje van 2cm hebt (wat je al snel nodig hebt), zou zeggen dat er maximaal 6kg aan je draad komt te hangen, grofweg 12lbs.

Back