PU lijm

Bij de Synergy 90 ARF die ik vorig najaar aangeschaft heb is veel gebruik gemaakt van PU lijm.
Bij de huidige kist die ik aan het bouwen ben heb ik voor het eerst ook gebruik gemaakt van deze lijm. Het bevalt mij tot nu toe beter dan ik gedacht had. Stevige spanten van grof multiplex die niet geheel goed passen verlijm je hier erg goed mee. Ook de indekking van de vleugel gaat erg goed. Daar waar de spanten niet goed de beplanking raakten wordt door het uitzetten (schuimen) van de lijm toch een verbinding gemaakt.
Aanrader om ook eens te proberen.

als je de pu lijm verdunt met water schuimt het nog verder uit en word de verbinding heel licht, ideaal voor parkflyer spul.

Nadeel: de droogtijd. De PU lijm die ik al heb gebruikt (bison denk ik) moest 4 uur staan en dan liefst nog wat voor de zekerheid...
Maar voor die enkele dingen is het inderdaad wel geschikt. En foam-vriendelijk :)

ow foam vriendelijk... ik ga binnenkort weer een pibros bouwen (ik heb nog zo'n flesje PU staan dus)

Ik gebruik sinds enige tijd de heldere gel pu-lijm van Bison uit een tube. Superspul!!! Geen gele lijmranden meer en door de gel beter te doseren en uit te smeren.

Helaas heeft Bison de tubetjes Gel wegens overweldigend succes uit de handel genomen.... :cry:

@ Gerard
Ja het schuimt net zo uit.

@Dirk
Uit de handel?? Je meent het niet. Dan moet ik toch snel nog wat restantjes opkopen.

En als het opnieuw nat wordt, schuimt het verder, zodat je vleugel kapot gedrukt wordt?

gerard_nl zei:
als je de pu lijm verdunt met water schuimt het nog verder uit en word de verbinding heel licht, ideaal voor parkflyer spul.
Maakt dat werkelijk uit? Dat je de lijm moet verdunnen om gewicht te besparen op de lijmverbindingen? waar hebben we het over, een paar druppels lijm... :roll:

Theo zei:
@Dirk
Uit de handel?? Je meent het niet. Dan moet ik toch snel nog wat restantjes opkopen.
Let dan even op de houdbaarheids datum Theo. dat je niet meer koopt dan dat je op kunt maken. Zonde als je straks met een doos harde lijm zit.

satoer, je kan dan een 4e minder lijm gebruiken, bij een indoorvliegtuigje de eerste winsten.

als je een normaal vliegtuig (balsa) bouwt ben je zo een flesje of 5 zap ca lichter, is toch 100 gram, een beetje ontvangeraccu weegt dat ook.
dood gewicht waar je niks aan hebt.

de tubetjes van Bison bestaan niet meer.... :-( MAAR....de HEMA heeft ze onder eigen label.... "Constructielijm tixotroop" 50ml, € 2,50 ..... :-) ..... zelfde vrijwel kleurloze PU-gel lijm als die van Bison ....

bison heeft ze ook nog gewoon, constuctie tix GEL in tube.

denk ik wel duurder dan de hema variant :wink:

Wat betreft het nat maken. Voor grote opervlakken werkt voor mij een plantenspuit het best, soms gewoon delen onder de kraan houden.

Bij kleine slowflyers betrap ik mezelf erop dat ik de boel steeds vaker aan elkaar lik (ik ben de plantenspuit altijd kwijt) . Werkt prima, je krijgt er wel een droge mond van.

"zo zo, dat model ziet er gelikt uit...." (je moest eens weten ;) )

Back