Provincie van Utrecht 1663 1;48

als ik de maten van de spanten exact heb zal eagter ze in cad zetten en dan kunnen ze gelasert worden. en kan het proto type gemaakt worden

Ik weet niet of je ervaring hebt met laseren en het maken van tekeningen hiervoor? Het is echt opletten dat je goed plaatmateriaal hebt met een redelijk constante dikte.
De meeste drivers voor lasers werken vanaf vector (svg) formaat tekeningen (bijv. Adobe Illustrator, ik gebruik zelf het gratis Inkscape). Dan is het zaak dat je de tekeningen corrigeert voor de snijdikte van de laser, bij de lasers die ik gebruik is dat 0,15 mm. Als je dat niet doet dan komen sleufverbindingen niet mooi uit (te ruim), want 0,15 mm merk je dan echt wel. De sleuven van verbindingen moet je echt aanpassen op de gemeten dikte van de plaat. Bijvoorbeeld, het veelgebruikte 3 mm Gamma timmerplaat (heel fijn licht materiaal) is in werkelijkheid 2,7 tot 2,8 mm. Daar moet je met je tekening echt rekening houden, anders rammelt alles (ik maak de opbouw van m'n rader sleper hiervan)

Hieronder een voorbeeld van mijn raderslepertje, eerst alle onderdelen van het "skelet", daarna gemonteerd:

full

full

Dit is allemaal 6 mm berken multiplex, dat in werkelijkheid ook 6 mm dik bleek te zijn:D.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schrijf me alvast in voor de voorverkoop :thumbsup:.

Kom maar op met het vervolg, ik zit op het puntje van m'n klapstoeltje.
Grt
Diederik

Ik zit al een tijdje vooraan hoor in een comfortabele tuinstoel, midden in de nacht , met mijn herdershond naast mij te wachten tot de deur van de winkel open gaat:banana::banana::banana:

hoe duur ze zal worden heb ik nu echt nog geen gedacht van maar liefst zo goedkoop mogelijk, met tog goed materiaal.

want het is niet echt de bedoeling dat ik er veel aan wil verdienen maar wel uit de kosten kan komen zeker de ornamenten moet ik laten maken wat waarschijnlijk de grootste kost zal zijn.

de spanten zullen waarschijnlijk 6 mm berkentriplex worden en de vloer platen 4 mm waar dan 2 mm latjes over komen om te beplanken.

de romp beplanking ben ik nog niet helemaal uit, als het voor me zelf zou zijn , ik gebruik bijna altijt linden hout omdat dit nogal wat voordelen heeft vind ik zelf.

maar voor de kid ben ik er nog niet uit maar peren is enorm duur en een holander word voor 80% geschilderd langs buiten dus vind ik het een beetje gek om peren te pakken.

ad van het lazeren ken ik niets dus zal er mischien wel iets moeten veranderd worden aan de tekening maar dat weet de man die het gaat doen beter dan ik zelf.

de romp beplanking ben ik nog niet helemaal uit, als het voor me zelf zou zijn , ik gebruik bijna altijt linden hout omdat dit nogal wat voordelen heeft vind ik zelf.

maar voor de kid ben ik er nog niet uit maar peren is enorm duur en een holander word voor 80% geschilderd langs buiten dus vind ik het een beetje gek om peren te pakken.
QUOTE]

Je zou twee opties kunnen doen. Linden of noten of zo voor degenen die liever een geschilderd model zien en peren voor degenen die het hout in het zicht willen laten. De één wat duurder dan de ander vanwege de verschillende houtprijzen. Voor de kit zelf is het een kwestie van het ene of het andere bundeltje plankjes toevoegen.

valse kiel

001_zpse06047b6.jpg

en de spanten in dryfit gezet

013_zpsca6bc5ad.jpg

voor de rest ben ik heel de dag bezig geweest met het aanpassen van spanten.
ik had er een paar verkeert gezaagt want de dekbalken lagen te hoog of te laag ook aan de boeg heb ik tog een paar aanpassingen moeten doen , 2 spanten aan moeten passen die te breed waren, maar nu zou het goed moeten zijn.

ik ga vanavond alles wat ik veranderd heb hertekenen en dan stuur ik het naar eagter door die het in aurocad zet en dan kan het daarna gelasert worden.

de beplankingmoet ik nog eens bespreken met tom van de kombuis want zelf heb ik nog nooit een kid gebouwt en weet ijgelijk ook niet wat er alemaal van hout in zit.

dan nog een vraag // weet iemand hoe diep de insteek kanonnen in het schip zelf gaan
kanon liefst op schaal 1:50 of 1:48 24 ponders voor op de overloop

ik heb het nu gemaakt dat ze een 5 mm in de romp gaan maar ben niet zeker of dit genoeg is moest iemand dit hebben liggen of weet wat de maat is zou ik het ook graag weten ;)

de beplanking moet ik nog eens bespreken met tom van de kombuis want zelf heb ik nog nooit een kid gebouwt en weet ijgelijk ook niet wat er alemaal van hout in zit.

Voor de beplanking wordt in kits dikwijls 1,5 of 2 mm linden gebruikt voor de eerste beplanking en iets van 1 mm noten voor de tweede laag. Ik dacht dat dat hiervoor ook al genoemd was.
Noten heeft als nadeel (vind ik) dat de kleurvariatie heel groot kan zijn van betrekkelijk licht tot heel donker. Maar wellicht ben je in een samenwerking met Ton wel in de positie om het een beetje op kleur te sorteren.

Groet,

Ad

thx ad ik zal het eens met hem over hebben ;)

heb ook de raad gekregen om wat meer spanten te maken vooral in de boeg en het achterschip.

dit ga ik ter harte nemen en daar ga ik morgen dus eerst werk van maken.

Voor de beplanking wordt in kits dikwijls 1,5 of 2 mm linden gebruikt voor de eerste beplanking en iets van 1 mm noten voor de tweede laag. Ik dacht dat dat hiervoor ook al genoemd was.
Noten heeft als nadeel (vind ik) dat de kleurvariatie heel groot kan zijn van betrekkelijk licht tot heel donker. Maar wellicht ben je in een samenwerking met Ton wel in de positie om het een beetje op kleur te sorteren.

Groet,

Ad

Ik werk zelf altijd het liefst met noten en wat de kleurverschillen betreft vind ik dat altijd wel mooi en natuurlijk.
Je moet dan wel alle latten goed door elkaar rommelen.

Je moet dan wel alle latten goed door elkaar rommelen.

Ja, en in sommige gevallen juist sorteren denk ik. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om berghouten van een donkerdere tint te maken dan de rest van de huidbeplanking.
Allemaal uitgaande van een "blanke" romp natuurlijk. Maar ook voor een beschilderde romp vind ik noten fijn werken, het schuurt prettig.

Groet,

Ad

persoonlijk werk ik niet graag met noten omdat dit veel te donker is en het ook niet zo mooi kunt verweren maar het werkt wel prettig en de meeste geven er ook wel de voorkeur aan.

zou eens moeten zien hoe mooi je het verweert krijgt dan is het mischien nog niet zo een slechte keuze

vandaag bezig geweest aan de dekken nu in 4 mm later ga ik dat veranderen maar had het materiaal al gaan halen.

verdek + bakdek

002_zps73f67b9e.jpg

halfdek

003_zpsc339a6f9.jpg

zij

004_zpsf2697ad3.jpg

ik heb onder de roosters ff een fineertje gelegt , op het halfdek moet ik dit nog doen.
ook de trap voor de mast heb ik uitgezaagt tot op de overloop zodat daar later een klein dekje kan gelegt worden wat je veel bij kids ziet .

moet de masten nog uitboren en dan het dek van het hutje nog maken daarna kan alles gelijmt worden en kan ik de spanten gaan schuren.
ik ga nu niet de dekken beplanken dat doe ik wel als ik de gelazerde spanten heb .

ben een beetje aan de spiegel bezig

001_zpsa15cdbaf.jpg

002_zps5f0512b9.jpg

ook de fillerblok zit er in

003_zpsf08b8908.jpg

de uiteinde van de toris moet ik nog zien omhoog te plooien of kijken hoe ik het het beste kan maken want zo recht vind ik het maar niets dat zal voor morgen zijn , maar eens zien hoe ik dat best ga aanpakken

Knap werk Dirk. Ben zelf benieuwd hoe je bouwtekeningen eruit gaan zien. Enne... 1,5 mm of 4 mm dek... ;) volgens mij gaat het er nu om dat je het model in concept goed krijgt en de juiste bouwtekeningen erbij. De juiste maten komen dan wel... Succes met de bouw. Ik volg je op de voet !

thx hans en dat was inderdaad de bedoeling van het dek .
ik heb nu alles weer opgemeten en het dek moet op een paar plaatsen een paar mm zakken of omhoog gebracht worden , daarom deed de dikte er nu ff niet toe.
ik had wel op mijn schip gemeten met een meetlat hoe hoog ze daar zaten maar als je dat terug op de spanten zet weet ik dat dit niet helemaal corect is en dat er tog corectieaan te pas komt.

ben nu begonnen met ze terug in tekening te brengen want heb nu normaal de juiste maten omdat ik al de spanten geschuurt had zoals je normaal doed voor je begint te beplanken.

d al een eerste proef tekening naar erik gestuurt om het om te zetten in autocad en het ziet er bizonder goed uit :D dus ga ik nu eerst alles terug tekenen en dan stuur ik alles door naar erik zodat hij het om kan zetten om te lazeren.

het zou dus wel eens een paar weken stil kunnen zijn hier tot ik mijn spanten heb ;)

nog wat teken werk na het terug opnieuw opmeten van de geschuurde spanten
moet nog een paar dingetjes aanpaggen

volgezet3d_zpsbd560b00.jpg

erik ik stuur ze nog wel eens door want er zaten nog een paar fouten in degene die ik doorgestuurt had dus die kan je wel wegsmijten

nog wat teken werk na het terug opnieuw opmeten van de geschuurde spanten
moet nog een paar dingetjes aanpaggen

erik ik stuur ze nog wel eens door want er zaten nog een paar fouten in degene die ik doorgestuurt had dus die kan je wel wegsmijten

Ik ben net terug van cursus dus heb er nog niet naar kunnen kijken. Ik wacht de nieuwe versie even af.

Back