Provincie van Utrecht 1663 1;48

ja en ik ben er nog niet hoor.
nu iets waar ik zelf aan twijfel en waar ik bij witsen niet echt een antwoord weet te vinden

de oplangen voelen een beetje raar aan dus beter eerst vragen voor je begint te lijmen ( komt me bekent voor :D )

007_zps63b54ab4.jpg

009_zps4db8f291.jpg

008_zpsfbcdb2d2.jpg

heb mijn vrouwtje er ff bij geroepen voor de fotos.
het plankje op de winkelhaak is bij alle 3 de oplangen het zelvde gebleven ( zelvde afstand ) ook zijn alle 3 de oplangen het zelvde, ze zitten wel niet op de zelvde hoogte maar zitten gelijk met het berghout ( volgen dus de hoogte van het berghout )
ik denk dat dit de goede manier is maar dan heb ik tog twijfels.

de achterste oplang (verschansing ) dus het bovenste deel dat recht staat is bij de achterste zo goed als vertikaal.
bij de middelste valt dit iets naar buiten en bij de eerste nog meer. dit geeft een iets wat raar beeld moet ik zeggen.

vraag :?: moeten deze niet allemaal vertikaal lopen

Hmmm, ja ik denk dat ik hem snap, maar ik heb natuurlijk zeker niet jouw kennis.
Ik heb even mijn oog laten gaan over één zijkant van de WvH.
Ik zie natuurlijk géén oplangen, maar wél de huidgangen die er tegenaan liggen.
Is bij de WvH als volgt;
Achter loopt hij een fractie naar binnen. (bijna verticaal)
Midden loopt hij hetzelfde.
Vóór loopt hij een beetje verder naar buiten, dus méér verticaal
Met andere woorden hij loopt over de gehele lengte boven en fractie naar binnen, met uitzondering van het bakdek
Dit is dus bij de WvH, er zijn schepen waar het met name aan de bak weer iets meer naar buiten loopt:confused:

dat is dus zoals ik het nu heb germt.
de achterste oplang staat half het schip ( aan de middenmast) de 2 staat op het halsspant (1/3 van de lengte van het schip van voor ) en het eerste staat op de knoop dus waar het voorsteven begint.

achterste vertikaal
midelste valt 1 mm naar buiten
voorste valt 2 mm naar buiten

het is dus niet erg veel maar het viel me wel op

7 prov

full

prins willem

full

vasa

100_7720.jpg

heb hier een paar holandsgebouwde scheepjes gezocht en ze hebben allemaal deze ( knik ) naar buiten op de bak mischien hoort het gewoon zo , als ik dan bij mij kijk lijkt het zelfs veel te wijnig naar buiten vallen

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien kan het spantenplan van de 7 provincien helpen

full
full

Als ik de vorm moet beschrijven zou ik zeggen dat de vorm bij de kuil ongeveer deze is, de spanten bollen op de overloop licht naar binnen. Op het verdek valt de verschansing onder sterk naar binnen en aan de bovenzijde wort hij weer verticaler. Deze vorm lijkt te gelden voor de kuil maar ook de vorm bij de bak en boeg.

De verschansing van het halfdek valt duidelijk iets naar binnen. De verschansing van de bak doet hetzelfde bij de kuil, vanaf dit put loopt de bovenkant van de verschansing in een rechte lijn naar de boeg waardoor de spanten aan de boeg sterk naar buiten komen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Persoonlijk denk ik echter wel dat bij een kleiner schip de zijkanten minder invallen. Dit in verband met de ruimte voor het geschut op het verdek.

thx het was ook een foto van jou 7 prov die ik ff geleend had.
ik zie het bij alle plannen van NL schepen maar waar komt het vandaan en waarom moet het zoveel naar buiten vallen.

niet alle 2 dekkers hadden kanonnen in en op de bak . ik vind het een beetje een vreemd fenomeen waar ik niet direkt een antwoord op heb en waarom het zo moet zijn.

op een tekening kan je het zo ver naar buiten laten vallen als je wil , maar wat is daar dan de reden voor want bouwtechnis is het erg mooilijk om te maken zeker als je ziet hoeveel het soms wel niet naar buiten helt.

ik ben voorlopig druk aan het lezen maar nog geen suc6 bij mijn zoektocht

Ik kan het nu volledig mis hebben, ik kom daar later ook nog wel eens voor te staan, vandaar dat het buitengewone interessante materie is.
Als ik zo kijk lijkt mij de bocht die de oplangen maken, ongeveer tussen koe-en verdek wat te groot, en dat het in deze fase wat vertekend.
Zou het kunnen dat de vorm wat geleidelijker moet zijn, de bocht er wat uit halen?
Bij de andere schepen lijkt het daar wel zo te zijn.

thx het was ook een foto van jou 7 prov die ik ff geleend had.
ik zie het bij alle plannen van NL schepen maar waar komt het vandaan en waarom moet het zoveel naar buiten vallen.

niet alle 2 dekkers hadden kanonnen in en op de bak . ik vind het een beetje een vreemd fenomeen waar ik niet direkt een antwoord op heb en waarom het zo moet zijn.

op een tekening kan je het zo ver naar buiten laten vallen als je wil , maar wat is daar dan de reden voor want bouwtechnis is het erg mooilijk om te maken zeker als je ziet hoeveel het soms wel niet naar buiten helt.

ik ben voorlopig druk aan het lezen maar nog geen suc6 bij mijn zoektocht

Zomaar een schot in het duister maar misschien bied het naar buiten vallen van de bak voordelen bij het vastzetten van de ankers

Als je wilt, kan ik een foto van het spantenplan van de Hollandse Tweedekker plaatsen, misschien dat je dat er naast kunt leggen;)

dat mag germt want dat boek heb ik niet.

waarom is de geschutsvulling op het halsspant vertikaal en boven op de bak zo breed.
in witsen blz 101 nr18 staat mischien de uitleg , dit is een bestek voor een 130 voeter
op het bovennet moet het schip wijd wezen 26 voet de stutten moeten boven het bovennet wat verkeren,om boven een ruim schip te hebben, dat het ftuck ofte ftutten vrij mogen inlopen van de boot

ik vermoed dat het gaat over het geschut dat daardoor meer plaats heeft. ik heb uren zitten lezen en dit is zowat het enige wat ik kan vinden

en aangezien er bij mij geen geschut in en op de bak staat lijkt me dit hier niet van toepassing en kan ik het gewoon recht laten

Bij deze het spantenplan van de HT Dirk.
Ik heb de hele set, dus mocht je ze willen gebruiken of copiëren, kan altijd natuurlijk.
Hopelijk kun je er iets mee.
full

Ik heb nog een schets van een tijdsgenoot. Ik heb nog even naar de tekening in bericht #1 gekeken, maar daar is het door het anker lastig te zien al lijkt die ook naar buiten te gaan. Deze is van de Walcheren. Die laat de lijn wat beter zien

Walcheren1661vdviso_zpsaad1e4a5.jpg

Dat zijn tekeningen van Van de Velde, staan er een aantal van in diverse boeken.
En zoals Erik al aangeeft, ik heb er zelf ook een paar bekeken, lopen ze aan de bak bijna allemaal zoals bovenstaande tekening.

deze heeft ook meer geschut en kaninnen in de bak en dat heeft de utrecht niet.
ook als je de foto erg uitvergroot zie je geen sprong naar buiten.

ik ben nu een beetje bezig met een aantal stutten te zetten en mischien kan ik er morgen wat centen aan maken dan kan ik zelf ook wat beter zien hoe de romp zich gaat zetten

dan kan ik als nog beslissen om naar buiten te werken of recht te blijven .

stutten gezet en het bovenste hout is het raahout het onderste het laatste berghout. nu heb ik een zo goed mogelijk verloop proberen te maken over de hele lengete en aan de boeg.

om een mooi verloop te krijgen in de boeg komen de stutten automatis naar buiten te staan op de bak.

001_zps528a6995.jpg

002_zps4a94326d.jpg

hier ze je goed dat het naar buiten gaat maar tog blijft het raahout iets naar binnen lopen. als je het recht maakt komt het raahout veel te veel naar binnen en heeft geen mooi verloop

004_zpsb52eea6e.jpg

Zoals je weet is deze manier van bouwen voor mij nieuw, althans, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt er toch op dat de vorm juist is:D

ja soms wijst het zich zelf uit , maar dan zit je wel 2 avonden met je neus in de boeken om te zien of je er iets van kunt vinden, en als je dan bouwt valt alles op zijn plaats en komen de vormen tevoorschijn op een heel natuurlijke manier.

voor mij is een oorlogs schip met een bak ook nieuw ik tast hier ook wel wat in het duister
ik weet altijt graag het waarom en hoe maar soms vind je er dan niets van terug

van af het luizenplecht tot van achter zit het er in. dit kan vanacht goed hard worden en dan kan ik morgen het raahout maken en er mischien al opmaken.
daarna moet alles geschuurt worden ( binnen en buiten) en dan kan het bovenste berghout gemaakt worden en er opgezet en dan kan ik ook de stutten gaan zetten in de boeg, en dan zal de week al wel bijna gedaan zijn denk ik.

001_zpsb9547c66.jpg

Back