Provincie van Utrecht 1663 1;48

WOW, helemaal géén planken, alleen maar de balken.
Dit kan straks als instructiemodel gaan dienen.
Ik moet niet vergeten naar de ontmoetingsdag een foto toestel mee te nemen:cool:

Germt

Dirk,

Als je hem mee neemt naar de ontmoetingsdag, mag je alles wel een keer goed in de lak zetten. Anders gaat ie uitzetten van al het kwijlen wat wij dan gaan doen :p

Anders gaat ie uitzetten van al het kwijlen wat wij dan gaan doen :p

Ik regel wel emmers:rolling::rolling:

Ik probeer dit nauwgezet te volgen, natuurlijk ook vanwege mijn toekomst plan, en dan rijst er weer een vraag.
Op tekeningen in de boeken zie je vaak dat langs de dekbalken en dan tegen de binnenhuid ook "liggende knieën zitten, of is dat alleen bij de hogere dekken, want die vindt ik hier niet terug?

Germt

de knieén is op elk dek dus onder elke dekbalk maar tussen de balken liggende knieén dat is engels en werd bij mijn weten niet in holland gedaan

Dat het Engels is zou best wel eens kunnen, dat heb ik niet kunnen vinden.

Germt

Dat het Engels is, zou best wel eens kunnen hoor, ik heb er niks van kunnen vinden.

Germt

de knieén is op elk dek dus onder elke dekbalk maar tussen de balken liggende knieén dat is engels en werd bij mijn weten niet in holland gedaan

Ik heb even wat tekeningen bekeken. Bij de Hollandse tweedekker kon ik zo snel niet ontdekken. Alleen bij de spiegel zit er misschien één. De 7 provincien van Dik heeft ze wel. Hij beroept zich (blz 49) op van Yk dat er soms wel 3 knieen aan een ligger zaten om de krachten van bv. de mast op te vangen. Of als door een geschutspoort een verticale (versleepte) knie niet mogelijk was .

Toen je zei dat het engels is gingen mijn eerste gedachten naar het kruisverband. Het was in mijn geheugen blijven hangen dat die in nederland niet werden gebruikt.

Mondfeld heeft ze wel getekend, maar ik kon niet zien waar het werd toegepast. Er staat in doorsnede van een driedekker waar ze in voorkomen, maar ik kon er niet uit opmaken of het een nederlandse of engelse driedekker betreft.

Persoonlijk lijkt me het stukje over van Yk wel logisch. Er spelen veel krachten in op het schip en ze zullen niet allemaal verticaal zijn. Maar keiharde feiten heb ik niet en van wat ik tot nu toe heb gezien heb ik het idee dat je al heel wat speurwerk hebt gedaan.

Ben je ze toevallig tegengekomen op de Batavia Germt? Op de foto's zag ik ze niet. Daar kwam ik trouwens wel een kruisverband tegen. Hehehe. Volgens mij is het ook een beetje welke bron als leidend wordt beschouwd want ik heb het idee dat ze niet altijd stroken.

Welke bron je gebruikt is vaak het probleem.
Ik heb het van de tekening van de 3 dekker in Hist. modelbouw.
Maar ik kom het ook vaak tegen bij scratch modellen op MSW.
Dit is met name voor mijn doorsnede straks weer interessant natuurlijk;)

Germt

In het William Rex boekje staat op blz 41 een foto over het geschutsdek. Daar zou aan de rechterkant ook wel eens een horizontale knie kunnen zitten. Maar goed, dat is waarschijnlijk nooit een echt schip geweest. Al lijkt me dat ze dan nog wel de bouwmethode volgden.

de nieuwe ribben en kaaimannen, geen 2 zoals ik eerst dacht maar 3 ribben ingewerkt in het lijfhout en in het midden in de schaarstok.
de 2 gaten zijn voor de mast en voor het kabelgat.
vooraan moet nog een visser gelegt worden tussen de schaarstokken. en moet ik nog 2 gaten maken voor de bedding palen die naar beneden in het ruim gaan.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna niet voor te stellen dat zo'n schip zo snel gebouwd kon worden als je ziet wat een hoeveelheid hout erin gaat dat allemaal bewerkt moet worden. Het ziet er in ieder geval geweldig uit Dirk

ben al weer iets verder

003_zpse218e4e4.jpg

van links naar rechts
focke visser
beding
kabelgat
grote luik
trapgat
visser middenmast
kleine luik
kaapstander/ moet ik nog maken
bazaan spoor
luik kruidkamer
luik broodkamer

en alles nog schuren want heb vandaag een nieuwe dremel gaan halen

Dit geeft wel en beeld van de enome hoeveelheid hout er eigenlijk in zo'n schip zit:cool:

ben al weer iets verder ....

Dirk,

ik val bij elke foto die je doorstuurt steeds sneller en harder achterover van m'n stoel van verbazing :shock:
Echt indrukwekkend hoeveel hout en hoeveel details je elke keer weer in deze mooie romp steekt en vervolgens beweert dat het een ietsiepietsie is opgeschoten.
Echt genieten, dank hiervoor

Diederik

Back