Provincie van Utrecht 1663 1;48

Ziet er indrukwekkend uit. En leerzaam. Ik hoop ooit ook nog zo'n model te gaan maken. Blijf het verslag aandachtig volgen

Leerzaam zeker:cool:
Ik ben natuurlijk extra benieuwd naar het spantenverloop van het deel achteraan het schip, ik bedoel de constructie van de laatste spant met de wulf.

:offtopic:Ik denk dat we straks, als een aantal bouwers de kitperiode achter de rug hebben, er meer mensen aan scratchbouw gaan beginnen:D

Germt

als ik mijn kabeltje heb zal ik wel wat fotos van dichter bij maken of wat je wil zien.
voorlopig ga je het met dit moeten doen.

morgen gaan we een dagje met het gezin weg en daarna kan ik aan de boeg beginnen en de rest van de oplangen zetten tot aan de scheerstrook.

Is geen haast bij Dirk, komt t.z.t. wel, en anders vraag ik om een close-up foto:cool:

Germt

Ziet er erg indrukwekkend uit. :cool:

Ben ook erg benieuwd naar het achter deel van de spanten, hoe die precies lopen, en natuurlijk straks de boeg.

ben nog volop oplangen aan het zetten en ook is het voorsteven er weer uitgehaald en ben ik een nieuw aan het maken omdat de sponning waar later de huidplanken in moeten niet juist was

zal deze avond nog eens een overzicht foto plaatsen :)

vandaag oud steven afgebroken en een nieuw gemaakt en geplaatst
alle oplangen geplaatst

full

full

morgen begin ik dan aan de boeg

maak je ook geen zorgen dat er hier en daar iets hoger steekt dit moet allemaal nog geschuurt worden

Laatst bewerkt door een moderator:
Indrukwekkend!
Maar goed dat je ook een 'opengewerkt' model maakt, anders zou al dit schoons ooit verloren gaan voor het oog.
Grt
Diederik

thx ben nog druk bezig met de boeg want het is niet zo simpel.
tog ben ik bijna zover dat ik aan het echte hout kan beginnen zagen voor de boeg.
had vandaag eerst nog wat experimentjes gedaan.

full

full

full

full

al het hout dat je nu in de boeg ziet staan is er weer uitgehaalt om maandag er voor goed aan te beginnen.

ben ook al volop aan het schuren aan de binnenkant ;)

zal eerst maar eens een paar fotos posten dan heb je ongeveer een gedacht waar ik ergens zit

full

full

full

de boeg vind ik zeker wel gelukt voor de eerste keer ook al is het mischien niet 100% juist je moet namelijk met het spant beginnen dat juist voor het steven staat en dat is ook +/- gevormt als het halsspant dus je kan niet anders dan met die vorm beginnen .
naarmate het oploopt komt het vanzelf ronder te staan zodat je boven de waterlijn een mooie ronde boeg krijgt.

ben ook de balkwagers aan het hangen zo krijgt de romp een goede stevighijd als ook het eerste berghout

Hoi Dirk,

Op het ander forum zit zulke kennis dat ik hier maar even de domme vragen stel ;)

Je spanten zien er erg mooi uit, en vind het erg knap.
Vroeg me af of de spanten voor goed lopen?

ik heb altijd het idee dat hollanders een mooi buikje hebben, zoals te zien is op de tweedekker:

SPA53613.JPG

Weet niet of het goed te zien is, maar je ziet een vloeiende bolling van voor naar achteren. Krijg bij jou een beetje het idee dat het erg vierkant is op de onder, buitenkant van de boeg (kan aan de foto liggen)

Wat ik zei, vind het erg knap wat je doet :thumbsup:
succes met het project.

hoi rob ik snap goed wat je bedoeld hoor maar de hollanders waren inderdaad wel (plat van onder hoor ) en helemaal niet zo mooi rond als de meeste wel denken .
de oude schepen zijn meestal ook blokmodellen dus zit er in het ruim een volle blok hout in die dan beplankt is.

de bodem loopt 1 duim per voet op

moest wachten op de lijm die nog op verschilende plaatsen aan het drogen was dus was ik maar aan de balken van de overloop begonnen

full

full

full

nog wat fotos

volgens mijn goede vriend witsen komen er 4 knieén aan het broekstuk en 2 aan de worp dit is dus tegen het achtersteven. ik heb de 2 knieén tegen de worp juist onder de balkwagers gelegt zodat ze niet in de weg zitten voor het kanon in de konstabelkamer want hij tekent de knie los door het dek wat naar boven gericht maar dan komen ze bij mij in de weg staan. ook de knieén van de overloop heb ik op hun plaats hangen + nog een balkwager onder het vloertje van het ruim

full

dan het grotespoor voor de mast en nog een hoop banden en knieén in het ruim dit alemaal tot versteviging van het schip

full

dan de vloer in het ruim waar de balast onder licht en het rooster waar de anker kabels op komen te liggen

full

Geweldig om het zo eens te zien. Ik ken eigenlijk alleen de opengewerkte modellen en de deeldoorsneden. Ik blijf het zeker stap voor stap volgen

Ik hoop dat er nog plaats is in de auto Dirk, misschien wil je haar meenemen naar de ontmoetingsdag.
Dit is uitermate interessant, zien we niet vaak:cool:

Germt

Back