Propelloras verlengen mogelijk?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Heren, ik zit met een uitdaging.
Ik moet bij mijn 35cc methanolmotor de propas verlengen.
Technisch niet heel moeilijk, ik laat een aluminium bus draaien met schroefdraad in het midden zodat de bestaande as daarin geschroefd kan worden en aan de andere kant schroef ik dan een M8 gehaard staal, alles goed gecentreerd natuurlijk.
Maar.. het moet 5 cm verlengd worden!
Zou dit kunnen?
Proptoerental zal maximaal 8000 rpm zijn en propmaat 18 inch.

Graag advies.

Bedankt,

Gert-Jan

Gert Jan

Ik weet dat er voor benzinemotoren as-adapters van verschillende lengte bestaan hebben. Misschien even die kant uitkijken want het moet zeker mogelijk zijn en 5 cm is geen onoverkomelijke lengte. Ik dacht dat Zenoah oa deze optie een voorzien had.

Ik weet niet wat de setup van je motor is maar het naar voor brengen van de ganse motor kan ook een optie zijn tenzij dat structureel niet mogelijk zou zijn uiteraard.

Deze firma maakt korte en lange propshafts voor benzinemotoren :

http://wackerengines.com/Homelite.htm

Misschien wat industrieële spionage doen bij die mannen

Stevo

Stevo, het is een stermotor en de neus is net even te klein voor de motor.
Als ik de cylinders 4cm naar achteren zet dan past de motor in de motorkap.
Maar dan moet de propas dus verlengd worden.

Ik had al wat verlengers gevonden maar dat is dan maximaal 1 inch.
5 cm is een behoorlijk stuk.
Ik las ergens dat de lagers sneller slijten maar dat lijkt mij door onbalans te komen.
Daarom vraag ik het even hier.

GJ

Gert-jan,

8000 rpm is veel te veel voor de seidel. Echt op max 6000-7000 gaan zitten. Tenmiste dat is voor de 77cc zo dus ik verwacht ook voor de 35.

Ik heb vroeger voor mijn zenoah de as ook verlengt door er een nieuwe hub (zo heette dat ding volgens mij) op te zetten.
Nu was dat volgens mij 2.5 cm langer als de andere hub, maar bij grasmaaiers (daar zitten die motoren in) zit er helemaal geen hub op dus dan kom je ook op 5 cm.
Ik neem aan dat je de motor niet op rubbers zet, want ik zou me dan voor kunnen stellen dat er veel extra krachten op de lagers zullen komen.

Volgens UMS kan de 35CC 8500 rpm draaien, ik probeer 8000 als maximum aan te houden.
Het was ook meer ter indicatie.
Maar verlengen blijkt dus niet zo'n probleem te zijn.
Nu nog achterhalen welke draad er op de as zit , ik gok M8 x 1 en dan maar een bus (laten) draaien.

GJ

Ik zou overwegen de bus gewoon glad te laten draaien en een langere bout te gebruiken.
En dan wel goed staal te gebruiken voor de bout.

Een ideetje.
Zo zit bij mijn electro de prop vast.
Vermogen 3 Kw.

vertraging2.jpg

vertraging.jpg

Han.

Han, ik zie niet helemaal hoe het bij jou zit maar ik heb al iemand gevonden die een bus van 38mm diameter kan draaien en dan komt door het midden M8 schroefdraad, alles in 1 opspanning gedraaid.
Nu nog een gehard stalen stuk M8 draad vinden om de prop weer op te zetten.
Misschien kan hij dat ook draaien en meteen een gat met m5 erin tappen om de spinner op vast te schroeven.
Komt dus wel goed.
Kan eindelijk mijn modelletje verder afbouwen.

GJ

Gert-Jan,

Geloof me 8000 rpm moet je niet doen. Daar wordt een radial helemaal niet gelukkig van. Een radial is er voor gemaakt om juist met een laag toerental een grote prop te draaien. De enige methanol radial die wel flink toeren mag maken (lees een max 7000) is de saito 325r5. Dit omdat dit geen klasieke radial is omdat het eigenlijk gewoon 5 losse motoren zijn die met tandwielen aan elkaar zijn gekoppeld.

Back