Propeller maat bij extreem grote spinner

Mijn Me 109 van CMP heeft een extreem grote spinner met een diameter van 15 cm.
De motor, een OS 120 AX draait een prop van 16x8. De vraag is nu, nu van de prop al ongeveer 6 inch in de spinner zit, kan, of moet ik dan zelfs een grotere prop gebruiken. Bijvoorbeeld een 19 of 20x8 om voldoende effect van de prop te houden.
Misschien weet iemand voldoende van props voor een antwoord. Uiteraard kan ik het straks als de bouw gereed is ook testen met een toerenteller, uitgaande van tests op het net die voor een 16x8 APC 8790 toeren opgeeft.
Het gaat me nu even om de theorie, of het logisch is dat er nij deze spinner een grotere prop gebruikt kan/moet worden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Eric

Lijkt me niet nodig. Een propellor doet het meeste werk aan de tips. Grote kappen als bij een Yak 54 bv doen ook niets (of zeer weinig) af aan de werking.

M.v.g. Frank.

En ik zou geen 20*8 op een 120AX zetten, dat houdt ie maar heel kort vol, een 160FX gaat daar al serieus moeite mee hebben.

Grt.

Propeller-perikelen

En ik zou geen 20*8 op een 120AX zetten, dat houdt ie maar heel kort vol, een 160FX gaat daar al serieus moeite mee hebben.

Grt.

Bedankt voor de input. 20x8 is wat overdreven. 17 of 18x8 misschien. Als de stelling juist is dat de eerste 6 inch van die 18 inch weerstandsloos (in de spinner, dus niet tegen de luchtweerstand) draaien.
Het max koppel van de 120 AX zou rond de 8500 toeren liggen. Dus kan er volgens mij niets kapot gaan aan de motor als blijkt dat hij dat toerental zou halen.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Eric,

Zoals de vorige posts al aanhaalden gewoon de voorgeschreven prop gebruiken en je verder weinig zorgen maken over de spinner.

Stevo

Van de OS site:
Recommended Props: 14x10 APC, 15x6 APC
Ik heb zelf een 18x6 geprobeerd, daar was ie niet echt blij mee dus groter zou ik zeker niet gaan, met een 16x8 op mijn Yak54 van Phoenix draait hij wel goed.

Heb je geen foto's van je Bf109? Zou die geschikt zijn voor een 26cc benzine?

26 cc benzine

Van de OS site:
Recommended Props: 14x10 APC, 15x6 APC
Ik heb zelf een 18x6 geprobeerd, daar was ie niet echt blij mee dus groter zou ik zeker niet gaan, met een 16x8 op mijn Yak54 van Phoenix draait hij wel goed.

Heb je geen foto's van je Bf109? Zou die geschikt zijn voor een 26cc benzine?

Absoluut. Ik heb zelf nog geen foto's. Maar kijk maar eens bij: CMP BF109F BUILDING THREAD

of

Warbirdforum | Ihnen wird der Zutritt zu dieser Seite verwehrt.

Succes.

Back