propeller andere kant op laten draaien

Ik heb een vraagje, en het voelt eigenlijk al als een stomme vraag, maar wil het toch graag weten:

Hoeveel maakt het uit als je je propeller de verkeerde kant op laat draaien, een gewone propeller laat duwen.
Ik kan nl geen duwpropeller krijgen in de goede maat, en was al van plan om de motor dan om te draaien, maar als dat niet heel veel uitmaakt hoeft dat niet perse. Dat het uitmaakt snap ik, want die propeller heeft ook een bolling aan de ene kant enz.

Wat voor motor heb je het hier over?

Keer een normale propellor maar eens om op je brandstofmotor.... dan zie je het vanzelf...

Groeten,
Gerben

een electromotor, als ik de propeller de verkeerde kant op laat draaien, dus laat blazen, verplaatst hij ook nog veel lucht. Maar mischien is dit niet het efficientste. Het word de lift motor/propeller van een hovercraft.

Kan je de electromotor met de as naar de achterkant monteren en de prop met de bolle kant naar de motor toe monteren?
Bij een hovercraft zit de motor toch aan de achterkant, als de prop maar voor de roeren blijft.
Op deze manier zal hij duwen.

Welk type prop wil je gebruiken op welke electromotor. Een Gunther propje kun je omdraaien en verkeerd om op de motor zetten en dan de motor de andere kant op laten draaien.

op een elektro motor kun je elke prop omdraajen en dan je +en- omdraaien klaar.
je kan wel iets vermogen missen door een andere timing .
maar ik zou me er niet erg druk om maken.
groeten wiebe

Bedankt voor de reacties,
exuses voor mijn late reactie, thuis was de HD kapot en op school kan ik niet internetten want daar kom ik niet in de vakantie.

Ik heb een propeller van Graupner en deze kan ik niet andersom zetten, want het gat is niet gelijk aan beide kanten.

ik zet de motor wel gewoon in een trek opstelling, dat hoort eigenlijk niet bij een hovercraft maar goed, lijkt me toch beter.

AJ zei:
Ik heb een propeller van Graupner en deze kan ik niet andersom zetten, want het gat is niet gelijk aan beide kanten.
Dat lijkt me stug.... Zolang de prop maar gecentreerd zit zul je geen problemen hebben.

Hij bedoelt waarschijnlijk dat zijn meenemer een "uitstulping" rond de as , of de as zelf een verdikking verdikking heeft waardoor hij het asgat zou moeten vergroten bij omkeren...

propellers hebben net als vleugels een bolle en een vlakke kant... dus stel dat je prop verkeerd om laat draaien kan dat wel, maar je verliest een hele boel efficientie...

Als je een prop ondraaid gaat hij niet de andere kant op blazen.
Hij heeft alleen veeeel minder rendement.
Draai maar een prop op een vliegtuig om.
Hij zal dan nog steeds trekken.
Een prop zal dan altijd links om moeten draaien van voor het toestel gezien.
Alleen bij een links prop is het andersom.

Als je een prop de andere kant op laat draaien krijg je meer een hakmes.
Met de dunne kant als voorkant.
Dan krijg je naar mijn idee hetzelfde als je de vleugel van een vliegtuig, en andersom op doe.
Dus de achterlijst naar voren

Heb gewoon het propje omgedraaid met behulp van mijn prop verloop montage hulpstuk geval. maakt niks uit of het motortje links of rechts om draait!

Ik ben wel benieuwd of een van jullie mij de juiste positie van motormontage kan vertellen. 3 graden naar links en omhoog of 3 graden naar rechts en naar beneden? Wie weet het?

afgezien van het feit dat het topic al een half jaar koud staat, kan ik je nu even helemaal niet volgen... volgens mij scheelt het heel erg of motor links of rechtsom draait... ene kant op trekt ie... andere kant op duwt ie.

Back