Prins Willem, een VOC spiegelretourschip

@Hans ik heb weer een ei gelegd.

Img_2779.jpg

Aanvankelijk had ik gekozen voor deze manier van opschieten van het halende part van de geschutstalies.

Img_2780.jpg

Bij nader inzien heb ik toch voor deze wijze van opschieten van de lijnen gekozen.

Img_2781.jpg

Gelukkig zit het knopen van de geschutstalies er inmiddels op.

Img_2785.jpg

De masten zijn dry-fit geplaatst om de plaats van de wantputtings goed te kunnen uitmeten mbv een hulplijntje.

Img_2788.jpg

Het bepalen van de plaats van de wantputting.

Img_2794.jpg

Tijdens het knopen van de geschutstalies kon ik, als de lijm moest drogen, ter afwisseling jufferblokken op de rusten aanbrengen.

Img_2795.jpg

De bezaansrust is gereed.

Klopt Hans, eigenlijk hadden de roosters wel 5 a 6 planken minder breed mogen zijn. Maar ik zie geen kans om dat nu nog zonder een onmogelijke breekpartij te realiseren, dus laat ik het maar zo.

Over het vakjargon valt voor mij nog veel te leren. Steeds zie ik op het forum bij verschillende bouwers woorden voorbij komen waar ik nog nooit van heb gehoord. :) Schip ziet er prachtig uit en de details waarover gesproken wordt is mij zeker als beginner niet opgevallen.:rofl:

Over het vakjargon valt voor mij nog veel te leren. Steeds zie ik op het forum bij verschillende bouwers woorden voorbij komen waar ik nog nooit van heb gehoord. :) Schip ziet er prachtig uit en de details waarover gesproken wordt is mij zeker als beginner niet opgevallen.:rofl:
Dat heb ik nou ook, ;)

@Marcus. De groene verf heet olive green deep uit de Talens serie Amsterdam acrylverf. Verkrijgbaar bij een handelaar in kunstschildersbenodigdheden in tubes van 120 ml voor plm. € 4,-. Of zoek op internet naar Talens acrylverf.
Het Talens nummer is 622.

Img_2802.jpg

Als bijboot gebruik ik het mooie bootje van Kolderstok, qua afmeting klein genoeg om aan dek meegenomen te kunnen worden. Het bootje is 12 cm bij schaal 1:75 is dat 9 m in werkelijkheid.

Img_2803.jpg

Het is de tweede keer dat ik dit bootje bouw.

Img_2804.jpg

Het is opnieuw een genot om te ervaren hoe goed de spanten en kiel van Kolderstok passen.

Img_2806.jpg

De romp wordt gemaakt van walnoten latjes van 1x3 mm, die eerst in vorm worden gebogen met de electrische plankenbuiger
voordat ze op de romp worden geplakt.

Img_2807.jpg

De romp is gereed.

Img_2808.jpg

En wacht nog op een schuurbeurt.

Img_2810.jpg

Img_2811.jpg

Het potdeksel heb ik lichtblauw geschilderd. Het blauwe pigment in de 17e eeuw was op basis van lapis lazuli en vreselijk duur en daarom niet waarschijnlijk dat de kapitein van de PW zich dat kon veroorloven. Ik vindt het mooi en tegenwoordig is het niet echt duur dus ik heb het maar gedaan.

De masten zijn dry-fit geplaatst om de plaats van de wantputtings goed te kunnen uitmeten mbv een hulplijntje.
Eigenlijk, hoor je een jufferblok aan de zijkant in te laten in je rust in de daarvoor bedoelde uitsparingen. En afgesloten worden met de naald ( sluitlat) hierdoor zit straks ook het want iets verder vanaf de huid.
Ik zie dit namelijk wel meer gebeuren zoals jij het uitvoert maar niet geheel correct. Maar misschien vindt je dit muggenzifterij en beschouw het maar als een opbouwende kritiek.:) Want! het wordt wederom een mooi schip.

Eigenlijk, hoor je een jufferblok aan de zijkant in te laten in je rust in de daarvoor bedoelde uitsparingen. En afgesloten worden met de naald ( sluitlat) hierdoor zit straks ook het want iets verder vanaf de huid.
Ik zie dit namelijk wel meer gebeuren zoals jij het uitvoert maar niet geheel correct. Maar misschien vindt je dit muggenzifterij en beschouw het maar als een opbouwende kritiek.:) Want! het wordt wederom een mooi schip.

Hans ik weet dat in de 17e eeuw de verstaging op deze wijze werd aangebracht en ik denk dat deze methode vooral bepaald werd door het toenmalig ter beschikking staande gereedschap. Ik vindt het niet nodig om deze werkwijze in modelbouwland precies na te volgen omdat, wanneer je de gaten voor de wanten dicht genoeg aan de rand boort, in het eindresultaat nauwelijks of geen verschil te zien is. Maar laat je absoluut niet weerhouden om kritische opmerkingen te maken, ik stel dat zeer op prijs.

Edit. Bij nader inzien denk ik eerder dat het te maken had met de vorm van de puttingijzers.

Laatst bewerkt:
Img_2813.jpg

De boegspriet is na verjongen en afvlakken voor de montage van de boegsprietknie gemonteerd. Daarna konden de boegsprietknie en de boegsprietmars worden gemonteerd.

Img_2815.jpg

De boegsprietmars.

Img_2820.jpg

De blinde steng en de vlaggestok geplaatst.

Img_2821.jpg

De wanten van blinde steng geplaatst, inclusief de weeflijntjes in het blindestengewant. Ik zie nu ik de foto's plaats dat ik
de woelingen op de boegspriet nog moet aanbrengen.

Back