Prins Willem, een VOC spiegelretourschip

Img_0563.jpg


De valse kiel wordt op dikte gebracht door er eiken latjes op te lijmen.

Img_0565.jpg


De luizenplecht is beplankt met abachi 1x4 mm, het schot is gepotdekseld met groen geschilderde latjes 0.5x4 mm, in een later stadium moeten er nog beelden en een wapenschild op het schot komen. ik heb al een poging gewaagd met DAS klei, die ik nog had. Het resultaat is hoopgevend maar nog niet naar het zin. De klei is grotendeels ingedroogd zodat ik eerst nieuwe moet kopen voor ik een definitieve poging ga wagen.

Img_0576.jpg


Het bakdek en het verdek zijn voorzover mogelijk beplankt. Het verdek is niet helemaal beplankt omdat de bovenuit stekende spanten later weggebroken zullen worden. Ik heb de dekken willekeurig beplankt, ik vermoed dat de zuinige Hollanders ieder stukje hout gebruikten en zich daarbij niet lieten leiden door een of ander systeem.

Img_0577.jpg


Img_0578.jpg


Het beplanken van de romp is begonnen.

Img_0579.jpg


De boven het verdek uitstekende spanten heb ik beplakt met cellotape om te voorkomen dat de eiken latjes per ongeluk vastgeplakt worden aan deze spanten. Als de beplanking gereed is zullen deze spantdelen worden weggebroken.
 
das is zeer goed spul, zeer veel goede reslutaaten mee behaald, aan een aantal rompen van verschillende schepen
 
Met het beplanken ben ik inmiddels gevorderd tot onder de tweede rij geschutspoorten.

Img_0602.jpg


Op deze foto is het nog niet zover. Maar geeft wel een indruk. Ik denk nog na wat ik met de kopse kant van de valse kiel moet gaan doen, beitsen in eiken kleur of eikenfineer.

Img_0604.jpg


Het hakken van de geschutspoorten is inmiddels ook begonnen en het eerste ongelukje is al gebeurd.

Img_0605.jpg


Repareren was gelukkig niet moeilijk, alleen nog afwerken dmv schuren en een beetje houtlijm dat de beschadigingen doet opvullen met schuurstof.

Img_0607.jpg


Ik had de scharnieren van het luik van de konstabelshut er al opgeplakt toen ik ineens besefte dat de romp nog een finale schuurbeurt te goed heeft. Ik denk dat die scharnieren er dan wel weer af zullen komen.

Img_0608.jpg


Bij de tweede rij geschut ga ik gebruik maken van insteekkanonnen. Na zwart verven zal deze fundatie voor de insteekkanonnen achter de geschutspoorten geplakt worden.

Img_0612.jpg


Ik had nog een partijtje insteekkanonnen liggen en een daarvan dry-fit ingestoken. Heb helaas moeten concluderen dat deze te klein zijn. Heb inmiddels grotere besteld.
 
Het beplanken vordert inmiddels gestaag.

Img_0638.jpg


En veel plankjes verder.

Img_0639.jpg


En dan is de romp dicht en moet natuurlijk wel nog wat geschuurd worden.

Img_0659.jpg


Img_0686.jpg


Voor het aftekenen van de waterlijn heb ik bij de LIDL een kruislijnlaser voor een paar Euri op de kop getikt

Img_0688.jpg


Na het verven van het onderwaterschip blijkt toch nog wat correctiewerk noodzakelijk. Komt goed.

Img_0689.jpg


Inmiddels zijn de uitstekende spantdelen verwijderd en kan het dek verder beplankt worden.
 
Heren dank voor de aanmoedigingen/complimenten.

Img_0720.jpg


Het verdek is inmiddels beplankt.

Img_0739.jpg


Bij nader inzien was de boor bij een tweetal gaten voor de kanons verlopen en moest enig correctiewerk verricht worden. Uit een eikenlatje van 6mm rondjes geschuurd waarmee de verkeerde gaten gedicht konden worden waarna de gaten opnieuw geboord konden worden.

Img_0742.jpg


Het ging om een paar millimeter maar toch.

Img_1893.jpg


Het schot op de luizenplecht. Het beeldhouwwerk heb ik gemaakt van Darwi-klei. De doorvoer van de boegspriet moet nog nader afgewerkt worden.

Img_1891.jpg


Het schot voor de stuurplecht wilde ik eerst vereenvoudigd weergeven. Maar bij nader inzien vond ik het toch niet mooi en heb ik toch nauwkeuriger het boek van Ketting gevolgd.

Img_1936.jpg


Het schot heeft twee doorgangen en een tweetral trapjes naar de stuurplecht.


Img_1958.jpg
 
De update werd even onderbroken voor het avondmaal.

Img_1992.jpg


Helaas wordt het zicht op de stuurplecht grotendeels onttrokken na het plaatsen van het halfdek.

Img_2011.jpg


Ik heb de kanons incl. de rolpaarden en nog wat latjes bij Kolderstok besteld. Ik was opnieuw bijzonder aangenaam verrast door de service en de snelle levertijd van Kolderstok. Ik heb begrepen dat Kolderstok een volwassen webwinkel wil worden. op mijn klandizie mag Hans rekenen.

Img_2014.jpg


De bouw van de fortuining is inmiddels een eind gevorderd. Hoewel ik er niet 100% zeker van ben dat de fortuining overnaads gebouwd is voer ik het toch overnaads uit. Ik vindt dat wel mooi.
 
Wat een geweldige bouw. Ik moet nog heel wat meters maken voor ik zover ben om ook maar een beetje in de buurt te komen :koud:
 
Ziet er mooi uit en je bouwt snel. Dat met die laser is een goed idee. Ik gebruik de mijne om schilderijen recht te kunnen ophangen maar een waterlijn kan ook.
Bedankt voor de tip.

Marcus
 
Heren dank voor de aanmoedigingen/complimenten.

Img_2016.jpg



Img_2019.jpg


De binnenbeplanking van de fortuining is aangebracht.

Img_2022.jpg


Img_2023.jpg


Het potdeksel op de fortuining is aangebracht. Het is gemaakt uit 2x 2x1 mm notenhout.

Img_2025.jpg


Nu het schip nog eenvoudig op z'n kant te leggen is heb ik ervoor gekozen om het roer nu maar vast te maken.

Img_2100.jpg


Voordat het roer opgehangen kon worden heb ik eerst de schildering van het holle wulf aangebracht. Het schilderij is een fotocopie van "De terugkeer naar Amsterdam van de Tweede Expeditie naar Oost-Indië" van Andries van Eertvelt weliswaar niet de originele beschildering van de PW maar ik vindt dat het de sfeer goed weergeeft.

Img_2117.jpg


De versiering (Romeinse legionairs??) op de fortuining heb ik gesneden uit notenhout 4x4 mm.

Img_2118.jpg


Img_2119.jpg


De zijgalerij gemaakt van balsahout is overnaads bekleed met latjes 4x0.5 mm en moet nog verder afgewerkt worden.

Img_2120.jpg


De spanten voor het galjoen heb ik gemaakt van op elkaar geplakte eiken latjes van 4x1,6 mm.

Img_2122.jpg


De montage van het galjoen is aangevangen.
 
Back
Top