Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Is ook lastig zo met kunstlicht en op de grond zonder referentie erbij...
Maar als ik iets niet goed doe, dan weet ik dat graag nu en niet als het klaar is... :thumbsup:

Ik snap de kinnebak nog steeds niet zo goed. Zoals je aangaf zijn er variaties, afhankelijk van de val van de voorsteven. Ketting geeft hier twee afbeeldingen voor. In beide gevallen wordt de kopse kant van de kiel afgedekt door de steven. Bij jouw variant is deze voor de helft zichtbaar. Heb je daarvoor een andere bron gebruikt? Voor de rest ziet het er goed uit. Ik neem aan dat het laaste stukje van een hiel voorzien wordt zoals Ketting en Blom aangeven.

Helaas geen plaatjes, heb nog even gekeken, maar de foto's van archeologische vondsten geven hier geen duidelijk beeld. Wel de geschreven tekst.

Daarin staan veel manieren waarop de steven gebouwd is en dat het bij handelsschepen vaak gewoon gedaan wordt zoals het uitkomt. Daarbij is ook vaak te zien dat de eerste kromming niet uit één stuk is zoals alle plaatjes aangeven. Modelmatig word het zoals het plaatje inderdaad blind gewerkt. Maar omdat het mooi niet belangrijk is word dit gebouwd uit verschillende onderdelen. Ik heb hier een compilatie van gemaakt en de kiel gebouwd zoals deze uit komt bij mij. Zoals ik al schreef, het is lastig om een mooi model te krijgen wanneer deze met teveel stukjes opgebouwd is. Dan zien we door de bomen het bos niet meer.

Kortom. Ik heb hier de teksten als uitgangspunt genomen waarbij ik dezelfde vrijheid genomen heb zoals de scheepsbouwers destijds. Als modelbouwers willen wij vaak zo strak en mooi als mogelijk bouwen en hier geen naad zien. Dus komt het in bouwplaatjes enzo niet voor zoals ik het gedaan heb.

Wel een plaatje gevonden over handels schepen. De Prins Willem was oorspronkelijk een handels schip. Dus in de basis kan ik niet anders dan ervan uitgaan dat deze ook als zodanig gebouwd is. Ik heb gezien dat Otte Blom uit gegaan is van een bouw voor de marine als oorlog schip. Dan is alles echt anders.

Ik lees en lees. En heb nu een artikeltje gevonden in het boek van Oratio Curti,
Hij beschrijft ook heel duidelijk de verschillen tussen handels en gevechtsschepen. Dit even vergeleken met Scheepsbouwkonst van van Yk. En komt ook aardig overeen.

Ik heb het dus ook niet helemaal goed. Er had een "hiel" in de kiel moeten zitten. Deze is wel tijdens de verbouwing aangepast voor extra stevigheid. De boeg heeft ook een mindere bolling gekregen waardoor de snelheid toe zou nemen.
Dit gelezen in het boek Boekaniers van Dick Dreux. Hij beschrijft dat handelsschepen die voor het opsporen gebruikt werden in de tijd 1700 en 1800 aangepast werden op deze wijze. De Marine kocht dan ook vaak schepen die gekaapt waren van andere landen enz.

Prins%20Willem%202%20(22).jpg

Kortom, de hiel zoals in de begin tijd 1700 als standaard zou worden gebruikt zien we als ronding. Zie nr 2 op het plaatje. Mijn steven heeft een hoek als het ware. Ik weet niet of ik dit ga aanpassen. Denk er dus nog even over na.

Ben ondertussen ook aan het tekenen geslagen.

Prins%20Willem%202%20(21).jpg

De achtersteven. Ik heb hier gebruik gemaakt van de tekeningen van Oratio Curti. En ben dan ook weer uitgegaan van een handelsschip. Ook hier weet ik dat er een versteviging is geweest. Dat vormt zich meestal in extra balken vanuit binnen tegen de spiegel enz. Die zijn bedoeld om de extra geschutten die geplaatst worden te dragen. De zoektocht hierin is nog niet voorbij.

Enne... Sorry van de lange teksten. Maar Eagter heeft mij toch aan het denken en dus zoeken gezet. :p

Laatst bewerkt:
Ik vind lange teksten niet erg hoor, integendeel.
Het maakt de uileg duidelijk en leerzaam:D

Ik vind het ook interessante materie en het zoeken kan lastig zijn. Je maakt bewuste keuzes die onderbouwd zijn. Daar kunnen we allemaal van leren. En een nieuwe bron om eens naar op zoek te gaan. Boekaniers van Dick Dreux kende ik nog niet.

Inderdaad interessante kost.
Nog mogelijke bronnen voor Hollandse koopvaarders:

De Samuel (1662), deze staat in Den Helder (Andy Brouwer heeft hier volgens mij nog een mooie link met foto's van)

en de wrakken beschreven door Lemée: ik heb hier helaas maar weinig beelden van en heb het boek zelf niet in bezit:
http://www.vikingeskibsmuseet.dk/fi...Annonce_Ships_and_Boats_of_the_North_Vol6.pdf

From the Foreword:
[FONT=TheMix-Plain,TheMix-Plain][FONT=TheMix-Plain,TheMix-Plain]"The merit of Lemée’s study lies first and foremost in the uncompromising methodology in archaeological source-criticism: recorded and recordable phenomena are analysed and interpreted through transparent and systematic technical experimentation, … thereby … revealing the concepts that governed the ship-building technology of the day, as well as its flexibility."
[/FONT][/FONT]
[FONT=TheMix-Plain,TheMix-Plain][FONT=TheMix-Plain,TheMix-Plain]Vooral het laatste over 'flexibility' lijkt jouw manier van bouwen inderdaad te onderstrepen.
[/FONT][/FONT]

.....
Ik heb het dus ook niet helemaal goed. Er had een "hiel" in de kiel moeten zitten. Deze is wel tijdens de verbouwing aangepast voor extra stevigheid. De boeg heeft ook een mindere bolling gekregen waardoor de snelheid toe zou nemen.
Dit gelezen in het boek Boekaniers van Dick Dreux. Hij beschrijft dat handelsschepen die voor het opsporen gebruikt werden in de tijd 1700 en 1800 aangepast werden op deze wijze. De Marine kocht dan ook vaak schepen die gekaapt waren van andere landen enz.
......
Kortom, de hiel zoals in de begin tijd 1700 als standaard zou worden gebruikt zien we als ronding. Zie nr 2 op het plaatje. Mijn steven heeft een hoek als het ware. Ik weet niet of ik dit ga aanpassen. Denk er dus nog even over na.

Als ik me niet vergis is de Prins Willem gebouwd in Middelburg omstreeks 1649 en gebouwd volgens de principes van de zuidelijke VOC schepen die een wat vierkantere romp doorsnede hadden de schepen van de noordelijke VOC steden.
Ieder aanpassing van de romp naar een andere tijdsperiode of bouwwijze (hoe leuk of uitdagend die klus ook is) maakt je model niet historisch correcter, het geeft niet als je daar voor kies als je je maar bewust ben van dat je dat doet.

Andy :pim:

Andy, wat je schrijft klopt als een zere vinger. :p
Daar zit hem nu juist de kneep in. Ik ben niet op zoek naar een bouwwijze naar een andere tijd. In tegendeel. Als je dat begrepen hebt, heb ik mijzelf verkeerd uitgedrukt. Ik waardeer je input hier wel erg in.

Wat mijn doel is,
- De Prins Willem technisch uit te beelden. Doch als schaalmodel, hier zijn consessies voor nodig.
- Het verzamelen van informatie over hoe schepen destijds gebouwd zijn en dit te laten zien.
- Het hebben van een uitdaging in mijn hobby, dit omdat ik dit niet meer heb. (Ik bouw voornamelijk moderne schepen die voor beurzen bedoeld zijn. Scheepsbouwers laten hiermee zien wat zij bouwen als maquette. Wil dus weer naar mijn hobby toe hiermee.

Juist dit schip leent zich hier heel goed voor. Het schip is kort nadat het te water gelaten is door de VOC terug het droogdok in gelegd en heeft een flinke verbouwing gehad. Lees onderstaand maar eens.

Verbouwing%20tekst.PNG

Andy, wat je schrijft klopt als een zere vinger. :p
Daar zit hem nu juist de kneep in. Ik ben niet op zoek naar een bouwwijze naar een andere tijd. In tegendeel. Als je dat begrepen hebt, heb ik mijzelf verkeerd uitgedrukt. Ik waardeer je input hier wel erg in.

Wat mijn doel is,
- De Prins Willem technisch uit te beelden. Doch als schaalmodel, hier zijn consessies voor nodig.
- Het verzamelen van informatie over hoe schepen destijds gebouwd zijn en dit te laten zien.
- Het hebben van een uitdaging in mijn hobby, dit omdat ik dit niet meer heb. (Ik bouw voornamelijk moderne schepen die voor beurzen bedoeld zijn. Scheepsbouwers laten hiermee zien wat zij bouwen als maquette. Wil dus weer naar mijn hobby toe hiermee.

Juist dit schip leent zich hier heel goed voor. Het schip is kort nadat het te water gelaten is door de VOC terug het droogdok in gelegd en heeft een flinke verbouwing gehad. Lees onderstaand maar eens.

Het artikel (van H.Ketting?) beschrijft volgens mij het model in het Rijks Museum in Amsterdam.
De keuze die je hebt is hoe wil je het schip bouwers:
- zoals Corel
- zoals het was voor de verbouwing
- zoals het was na de verbouwing naar 'oorlogsschip'
- zoals het was na het terug verbouwen naar VOC schip = "bewapende koopvaarder"
Deze keuzes resulteren onder andere in een verschillend aantal geschutpoorten en het wel of niet aanwezig zijn van een bakdek en voor de echte detaillisten ook nog in een verschil in tuigage.
Het is maar de vraag wat je wil: een mooi schip bouwen of "historische correct" bouwen, alle keuzes zijn wat mij betreft even goed en de PW blijft bij iedere keus een echte uitdaging waarin je je bouwkwaliteiten kan laten zien.

Het aanpassen van het onderwaterschip is lastig want hoe het er eigenlijk uitzag weet niemand:
- het onderwaterschip van de William Rex is nagerekend en blijkt onvoldoende draagvermogen (=waterverplaatsing) te hebben voor dit schip
- de Zeven Provinciën op de bataviawerf had problemen met de rompvorm en men is helemaal opnieuw begonnen
- de rompvorm van de Batavia schijnt ook niet goed te zijn, men zegt dat bij de vaarproeven de boeg veel te laag in het water lag en het schip daardoor (te) veel water binnenkreeg en het gebruik van de pompen nodig was om te blijven drijven.
Om al deze redenen heb ik ervoor gekozen het onderwaterschip niet te veranderen.
Ik kreeg te laat in de gaten dat het onderste berghout 1 plank te laag zit, mijn advies is om ook las je verder niets aan de romp veranderd dat berghout wel op de goede plaats aan te brengen.

Je schrijft dat je wil laten zien hoe een schip gebouwd werd, bedoel je daarmee een opengewerkt model of een soort diorama van een scheepswerf, en wat bedoel je met " technisch uitbeelden"?

Andy

Misschien ga ik er wel erg diep op in maar dat komt omdat ik me een deel van deze keuzemogelijkheden pas te laat in de bouw realiseerde.

Andy, Ik gebruik de tekeningen van Corel als leidraad. Zo zal de rompvorm dus ook worden. Nu is het alleen dat ik een start naar admiraliteits modellen wil maken. Dit is voor mij de eerste keer en een mogelijkheid om de lat eens wat hoger te leggen. Daarin is het technisch aspect zichtbaar. Ik wil dus de spanten en dekken met balken etc laten zien. Mogelijk ook nog een indeling zoals kookhok en konstabel etc. Het ligt er een beetje aan hoe het allemaal wil lukken. Er komt dus ook geen tuig op. Omdat ik mijzelf ook met hout en verbindingen wil verbeteren is dit een uitdaging. En vanuit mijn Warhammer verleden wil ik ook proberen om de ornamenten te maken. Deels vanuit Greenstuf en compound. Deels van hout als uitsnijwerk op reliëfsnijwerk methode. Het is voor mij in deze ook een avontuur wat ik aanga wanneer ik de rust heb om te bouwen. Dit omdat ik ook nog andere modellen moet bouwen.

En weer door naar de plaatjes.

Prins%20Willem%202%20%20(24).jpg

De kiel is klaar. Netjes geschuurd en nu uitzoeken hoever ik moet verjongen om de achtersteven goed te krijgen voor het aansluiten van de huid en spanten.

Prins%20Willem%202%20%20(24).jpg

Detail van de achtersteven. Momenteel zit er nog geen uitsparingen in voor de hekbalk en stevenbalken. Dit word nu getekend.

Prins%20Willem%202%20%20(26).jpg

De voorsteven is ook compleet. Glad geschuurd en klaar voor het boren van de gaatjes die er nog in moeten komen. Dat gaat nu nog makkelijk omdat ik nu nog gebruik kan maken de kolomdremel. Dan is het zeker haaks.

Prins%20Willem%202%20%20(27).jpg

En netjes pas in de bouwplank. De bouwplank is nog niet helemaal klaar. Er moeten nog steunen op zodat alles mooi haaks blijft. Hier word aan gewerkt op dit moment.

Prins%20Willem%202%20%20(23).jpg

En niet te vergeten het boegbeeld is ook gevonden. Scheelt weer veel scratsch werk en houtsnijden enzo. :p

Ziet er goed uit. Is de stippellijn op de tekening die van het te verjongen deel bij de achtersteven of laat je de zandstroken doorlopen zoals Blom?

@Eagter,
Mijn plan is om inderdaad de zandstroken en dan de eerste langslegger te maken. Mogelijk dat dit veranderd en dat er wat meer huidgangen gaan komen maar dat wijst de toekomst wel uit.
En de zandstroken zullen inderdaad helemaal doorlopen. Zoals Otte Blom dit gedaan heeft. Dit is ook de meest voorkomende manier voor dit soort schepen in die tijd.

Dat wordt een mooi uitdagend project!
De tekeningen van Ketting kunnen een hulpmiddel zijn maar zeker de 3D tekeningen zijn niet al te betrouwbaar. Een goed "hulpmiddel" zou de Batavia in Lelystad kunnen zijn voor de houtconstructie, de inrichting is helaas nog steeds niet helemaal klaar (maar wordt nu wel weer aan gewerkt) en de beting in de konstabelskamer hoort er eigenlijk niet te staan maar was noodzakelijk om en zeewaardigheidscertificaat te krijgen.

Ik blijf je met veel belangstelling volgen :D
Andy

Rik,

Ik probeer dit allemaal een beetje te volgen maar dit lijkt wel pure wetenschap !!!!!!!
Weet je wat ?
Ik ga gewoon volgen wat je aan het doen bent.....
Stil en op de achtergrond .

Sjors, dit valt wel mee hoor. Het is geen wetenschap, maar interesse in de bouw zoals deze vroeger ging en dit proberen na te doen.

Wij zijn ook zeer geintreseerd in archeologie, daar komt dit een beetje vandaan. In de archeologie noemen wij dit experimentele archeologie. Met andere woorden wij kijken of hetgeen beschreven word door de bollebozen ook daadwerkelijk mogelijk is. Zo doen ze dat bij een Viking groep die ik volg ook. Die pakken dit dan 1:1 aan en zitten in een kamp waar zij alles nabouwen met de gereedschappen die zij vroeger hadden en kijken of het mogelijk is zo te leven. :p

Maar juist een mening van iemand die er vers in staat kan heel verhelderend zijn. Jij stelt misschien de vraag die ik niet gesteld zou hebben omdat ik op een bepaald spoor zit of een kokervizie heb. :p

Andy,
tja, de Batavia is voor een gevoelig punt. De heer Vos is voor mij een bekende. En hij heeft de opening niet mogen doen met de mensen die hem gebouwd hebben, daarna is hij zo hard van het land afgeketst en gedumpt terwijl hij zijn huis en haard heeft verkocht voor dit project. Toen niet, nu ook niet. Geen voet op dat schip voor mij. :shock:

Toch nog een beetje tijd gehad om wat te knutselen.
Zoals ik aangegeven heb wil een soort admiraliteitsmodel bouwen. Ik er vele voorbij zien komen. En iedereen doet het anders. Techniek van het schip laten zien blijkt op veel verschillende manieren te kunnen. Ik heb ervoor gekozen om spanten op te delen. Dit door gebruik te maken van twee lagen houten latjes. Daarna deze uit te zagen. Wanneer de spant uitgezaagd word kan deze op het model gezet worden. En zo van achter naar voor te werken.

Ik zaag de spanten uit zoals Corel ze bedoelt heeft en plaats deze op de kiel. Hierna zal ik gaan met hulp van centers de tussen gelegen spanten gaan vullen met spanten enz. Tenminste zo heb ik het nu voor mij. Wanneer iemand een makkelijkere manier weet hoor ik dit graag.

Prins%20Willem%202%20(30).jpg

De eerste laag. De tweede laag latjes word hierboven op gelijmd, dan word dit wel overlappend gedaan. Dus zal de verticale over de diagonale lat vallen.

Prins%20Willem%202%20(29).jpg

En de eerste spant zit in de lijm. Nu de spant nog drogen en uitzagen. En zo verder en verder per spant. :shock:

Laatst bewerkt:
Back