Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Lijkt mij ook.
Ik heb net de discussie hierover even terug zitten lezen.
Incl. de leeuw lijkt het dus volgens mij wel te kloppen.

Okee... Wat een ellende dat rekenen.... Ik heb een aantal boeken erbij gepakt en alles lijkt elkaar fijn tegen te spreken.

Wat het uiteindelijk is geworden.

Ik gebruik de tekeningen van Correl en schaal deze op 200%
Dit betekend dat ik alles 2x zo groot uitprint. Dan neem ik daarvan de spanten en de kiel over welke ik als referentie van de spanten maten gebruik. Ik heb gelezen dat er dubbel geplankt word bij dit schip. Dus na het beplanken van 3mm zacht hout komt er een fineer van 1mm overheen. Hiervoor zal ik dus de spanten iets ruimer moeten nemen. Dus nu nog aan het kijken welke dikte van planken men destijds had. Maar ook hiervoor de Zeeuwse duim en Amsterdamse duim die door elkaar gebruikt worden. Ik zal hier dus een keuze in moeten maken helaas.

Totale lengte van het schip is nu dus ook weer anders (Dit door Corel). Het schip zal dus 110 van spiegel tot boeg worden en dus ook nog een stuk tot aan de neus van de leeuw. Dat is zo'n 20 cm. Waardoor de totale lengte 130 cm gaat worden.... Best flink lijkt mij.

We zullen zien. Printer is nu aan het overwerken. :p

Over de dikte van de planken, daar kan ik geen antwoord op geven, maar de breedtes staan in de topic dekbeplankig.
130 voor een open gewerkt model vindt ik persoonlijk wel een mooie maat.
Op die schaal is bijna alles mogelijk.

Overweeg eventueel ook om gelijk het onderwater deel van de boeg boller te maken dat is nu te scherp gebouwd, mij viel dit te laat op om nog te kunne aanpassen

Andy

Met de link kan je een verslag over oorlogsschepen en werven in Zeeland tijdens de engelse staatsoorlogen downloaden. Daar staat onder andere een bestek van een schip in een bijlage. Of de plankdikte ook wordt opgegeven durf ik niet direct te zeggen, maar misschien heb je er wat aan.

@ ABrouwer,
Dat had ik nog niet gezien. Heb je daar toevallig meer info over? Ik heb het boek maar kan mij niet herinneren dat ik daar iets van gezien heb?

@ Germt,
Ik vind dit zelf ook een mooie maat. Maar aangezien in (professioneel) in 1:100 bouw is het wel even wat anders. Gelukkig heb ik dit soort schepen niet zelf in huis staan... Dat is allemaal modern als zijnde werkschepen. Die vaak nog niet eens in de vaart zijn.

Verder had ik nog wat foto's beloofd. Het is niet veel maar toch.

Prins%20Willem%202%20(1).jpg

Zoals aangegeven, de zaagjes met de tanden verkeerd om. En ja... Dat zie je dan pas wanneer je het lemmet ingezet hebt.

Prins%20Willem%202%20(2).jpg

Het mesje maar even los gehaald. Nu is goed te zien dat de tanden echt verkeerd zitten.

Prins%20Willem%202%20(3).jpg

Kiel deel zoals bedacht volgens het boekje. Ik ben nog even aan het kijken naar pin verbinding en de nagels hiervoor in het boek scheepsbouwkkonst. Maar is ook zo'n hoofdbreker.

Prins%20Willem%202%20(4).jpg

De kiel aan de boegzijde. Ook hier geldt het zeflde als achter. Maar het begin is er.

Nu weer even met plakband aan de gang om 64 blaadjes aan elkaar te plakken... :(

@eagter,

Wow.. Leuk, dit ziet er veel belovend uit...
Heb ik zeker wat aan te lezen. Morgen eens op mijn gemak doornemen... Heb besloten om alles wat ik nodig heb hiervoor uit te printen en moet nieuwe inkt regelen... :-? Maar wat ik tot nog toe gezien heb lijkt het dat ik er zeker wel wat aan heb. :p

Zijn dat de delen waaruit de stevens zijn opgebouwd of staan er ook sponningen in aangegeven? Ik had bij de voorsteven wat anders verwacht. Meer als boek PW Ketting langsdoorsnede en de afbeelding op blz. 30. Bij mijn weten loopt de voorsteven tot de kiel en steunt het galjoen af op de voorsteven. De achtersteven lijkt uit twee delen te bestaan, tenzij dit de sponning is, maar dan loopt het horizontale lijntje boven de zandstrook de verkeerde richting op.

Dat klopt en heb je goed gezien.
Echter heb ik eens gemeten. Zij gaan uit van één geheel van eiken waarbij de delen bijeen gehouden worden door vulstukken. Maar na nameten moet dit wel een heel bijzondere boom zijn die een uitzonderlijke dikte gehad moet hebben. Dit aangezien je niet meer dan tot het hart van de stam moet rekenen en niet de hele helft van een boom als doorsnede. Dat zal dan splijten.

Ik heb dus ook het boek scheepsbouw konst erbij gepakt en die spreekt het boek dan weer tegen. Morgen eens kijken of ik daar een plaatje van kan laten zien. :p

Niets nieuws dat de bronnen elkaar tegenspreken en dan nog eens de verschillende interpretaties erop. Ik heb de voorsteven bij de walvisvaarder opgesplitst in 2 delen volgens Witsen. Maar die is vrij eenvoudig. Geen galjoen. Ben benieuwd naar het plaatje. Ik heb zelf de Walcheren als scratch project nog op m'n lijstje staan. Ook van een Zeeuwse werf. Dus alle info is welkom. En mocht ik wat tegenkomen, dan laat ik het weten.

@ ABrouwer,
Dat had ik nog niet gezien. Heb je daar toevallig meer info over? Ik heb het boek maar kan mij niet herinneren dat ik daar iets van gezien heb?

De eerste makkelijk te herstellen fout in de romp is de plaatsing van de onderste berghout deze zit op de tekeningen van Corel een rompplank te laag vergeleken met andere tekeningen van de Prins Willem.

De tweede fout is iets lastiger te bewijzen, allereerst is het onderwaterschip zoals Corel het tekent te klein, het gebrek aan waterverplaatsing valt vooral op als je het onderwaterschip verft. Daarnaast is de hoek tussen de boegplanken en de scheg op het oog veel kleiner als bij het originele model in het Rijks Museum en andere Hollandse 17 de eeuwse modellen.
De William Rex heeft precies hetzelfde probleem, bij de restauratie van de William Rex heeft men de waterverplaatsing van het onderwaterschip van dat model berekend en de conclusie was dat ook dit onderwaterschip duidelijk te klein was om te hebben kunnen varen. (zie in Scheepshistorie 16: Het model van de William Rex nagemeten uitg. Lanasta Emmen)

De keus hoe historisch of technisch correct je wil bouwen is natuurlijk aan jou maar dit soort zaken kun je beter maar op tijd weten

Andy

Gaan we daar weer eens mee aan de puzzel. Al heb ik zo het vermoeden het het onderwaterschip en waterverplaatsing een te grote ingreep zal worden om dit goed uit te voeren. Maar we gaan hier natuurlijk wel even mee aan de slag om te zien of er iets verbeterd kan worden.

Verder even wat plaatjes over de bouwmethode in de 17e eeuw.

Prins%20Willem%202%20(5).jpg

De methode is voor de kleinere schepen zoals gebouwd in 1600. Dit is volgens van Yk de basis waaruit boeg word opgebouwd, zo ook bij de grotere schepen die later gebouwd zouden worden.

Prins%20Willem%202%20(6).jpg

Volgens deze tabel is het dus zoeken geblazen naar de juiste bollingen en de juiste bouwmethode. Zoals te zien worden hier allerlei maten aangegeven echter geen vermelding of dit Amsterdams is of anders??

Prins%20Willem%202%20(7).jpg

Boeg opbouw zoals gebruikelijk in de periode 1700 tot 1800 ongeveer. Zoals hier te zien zijn er veel vullers gebruikt. Er word dan ook bij aangegeven dat er op deze wijze gewerkt moest worden ivm het hout wat men op voorraad heeft en de schepen worden steeds groter waardoor het niet meer mogelijk is om dit vanuit 2 of 3 delen op te bouwen. Scheepsbouw was toen al lopende band werk. Dit is de Amsterdams methode.

Prins%20Willem%202%20(9).jpg

En dan de Zeeuwse methode vanuit de zelfde periode. Let hier wel op dat bovenstaande ook hier geldt.

Zoals goed te zien is, er wordt genoeg gepuzzeld. Daarbij moet ik dit dan ook nog eens als model neer gaan zetten. Daarin beeld je niet alles uit en zal hierdoor dan historisch correct willen bouwen maar ook nog haalbaar en zodat de techniek zichtbaar is. Dus het moet ook niet een rommeltje gaan worden. Te veel is ook niet goed. :-?

Het is inderdaad een hele grote ingreep om de eerste 2 of 3 spanten aan te passen, persoonlijk gaat mij dat ook te ver want eigenlijk maak je dan alleen maar een andere interpretatie van hoe het geweest zou kunnen zijn maar of het echt zo geweest is weet je ook niet.
(Puzzelen is leuk maar niet alles is haalbaar in de modelbouw is mijn idee)
Andy:pim:

Het is idd altijd een indruk. Vaak maak ik dan ook gebruik van schilderijen uit die tijd. Schilders hadden toen toch een aardig ook voor detail. En vaak zie je ook dat de lijnen van die schepen toch anders zijn dan dat wij nu zien met de replica's. Iets om over na te denken toch?

Verder heb ik na flink gepuzzeld te hebben een klein besluit genomen. En ga de boeg dus inderdaad in delen opbouwen. En hoop dan vanavond ook het eerste hout te kunnen snuiven.. :p

Het eerste hout is gezaagd... Al moet ik toegeven dat ik als eerste begonnen ben met het uitmeten van de bouwhelling. Ik vind dit toch altijd erg belangrijk. Wanneer dit goed is en recht is, blijft het schip ook mooi recht.

Prins%20Willem%202%20(11).jpg

De bouwhelling gebouwd uit MDF en hardhouten verstevingen. De lijnen die ik er op getekend heb corresponderen met de spanten van Correl. Dat zijn de eerste spanten die ik zal maken. Vandaar uit volgen de rest van de spanten.

Prins%20Willem%202%20(10).jpg

En gelukkig ook de eerste delen van het schip gezaagd en gelijmd. De kiel zelf. De kiel word dus zoals het origineel gebouwd uit verschillende delen die aan elkaar gezet worden. Normaal zat hier dan ook mos tussen en paarde haar. Dit laat ik zien door met potlood een welbekende breeuwnaad in te zetten door de vlakken zwart te maken.

Voor morgen weer meer hoop ik. :p

Wat voor lengte heb je voor de las genomen? Hij lijkt me wat aan de korte kant. Witsen geeft 4x kielbreedte = lengte las en van Yk 5x kielbreedte.

Daar heb je een punt. Ik een rekenfout gemaakt en is idd te kort.
Ik zou eigenlijk uit gaan van 4 lengtes. En heb dus beide stukken 2 lengtes gemaakt... Is totaal 4 lengtes. Maar daarmee word het dus 2 lengtes. Moet bekennen, weet ook niet wat ik dacht. Dus gaat overnieuw.

Otte Blom heeft dit met zijn 7 Provincien ook heel mooi vertaald. Hij spreekt over 11,5 inch...
Las%20van%20de%20keil.PNG

Kiel is overnieuw gedaan. Kortom weer doorgezaagd op de naad en nieuwe schuine kanten aan gezaagd. Dan alles weer bewerkt met potlood en aan elkaar gelijmd. Komt nog een foto van, ik kan het niet verplaatsen en ligt te drogen onder een plaat met iets zwaars (Stapel boeken er op)

Wel verder gegaan met het boegdeel van de kiel. Dat begint er op te lijken. Maar is veel zaagwerk dus gaat het niet in één keer.

Prins%20Willem%2012.jpg

Zoals je kan zien heb ik niet alle kleine stukjes getekend. Wel een soort van overzicht. De vullers heb ik achterwege gelaten. Moet nog wel stevig blijven.
En zoals je kunt zien, alles dat nog op het plankje gelijmd zit uitgezaagd worden.

Back