Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Discusieren doen we wel vaker hier, en vaak is het leerzaam Rik:D

Ik wacht de plannen en de eerste stappen af, we lopen niet weg hoor;)

Overigens, op MSW bouwt ook iemand een PW in 1:50 in het scratch gedeelte, misschien interessant voor je.

MSW is toch ModelShipway's? Bestaat dat nog? Zal ik eens googlen dan.

En de discussie is wat ik eigenlijk leuk vind. Daarom ben ik hier dit draadje gestart. Kunnen we er allemaal wat van leren en zo komen we op een hoger niveau. In het verleden heb ik dat ook gedaan. Daar heb ik gezien dat er wel een fijne balans is met het discussiëren. En ego's enzo. Ik heb hier verschillende draadjes gevolgd en zo gezien dat het hier leuk blijft.

Kortom... Lekker blijven discussiëren. :D:D

Wat ego's betreft heb ik wel een sterk vermoeden wat je bedoeld Rik;)

Het leuke van dit forum dat hier de sfeer altijd vriendschappelijk is, en netjes blijft.

He, he, he, lees net je laatste post nog een keertje.... LoL...

Maar goed. Heb ook wel wat geknutseld de afgelopen dagen. En kan geen draadeinden meer zien. :onweer:

WP_20140605_22_22_14_Pro.jpg

WP_20140605_22_20_39_Pro.jpg

Ook handig een tekenhulpje. Wanneer straks meerdere zaken op verschillende spanten getekend dienen te worden zal ik dit denk ik goed kunnen gebruiken. Vroeger was het altijd met een oude liniaal met plakband en een potlood pielen tot het goed is.

WP_20140605_22_21_16_Pro.jpg

En niet te vergeten. De keelclamp. Handig om straks het model in vast te zetten. Moet nog even zien of het wel zo handig is dan dat het lijkt, maar zien we vanzelf. Ik had gezien dat de keelclapms niet goedkoop zijn, vandaar de zelfbouw.

Nog niet helemaal klaar met gereedschap knutselen voor dit schip. Morgen schuurhulpjes en nog een laagje beenderlijm op keelclamp en tekenhulp.

Vanavond eerst maar eens een... :proost:

Wat ego's betreft heb ik wel een sterk vermoeden wat je bedoeld Rik;)

Het leuke van dit forum dat hier de sfeer altijd vriendschappelijk is, en netjes blijft.

En anders starten we gewoon een oorlog
- de vijfde Engelse oorlog
- de Belgisch - Nederlandse oorlog...:rolleyes:

Amazone, Ik snap je punt. Gelukkig hoeven deze niet door de spanten heen... Daar komen straks weer andere voor. Maar niet zo veel. Dan heb ik meer twee of drie nodig. :D
Deze draadeinden zijn 4mm.
Die met drie zullen met een schroevendraaier aangedraaid moeten worden. Maar ik heb het juiste boorje nog niet om voor te boven qua dikte. Moet zijn 2,7mm.

Even vergeten te vermelden. Wanneer er rechte klem nodig is. Denk aan dekbalken dan kan een vleugelmoer aan de binnenzijde naar buiten drukken. Dan blijven de bekken recht wanneer er geklemd word. Waardoor het makkelijker werken is.

Als de bouw net zo netjes en doordacht wordt als het gereedschap gaat dat wat beloven:cool:

(Had hem per ongeluk in de verkeerde topic gezet, met dat gedoe in de gelagkamer;))

Lol..

Maar goed. Frustratie alom.
Ben ik klein schrobzaagjes aan het maken. (Vind ik handig.)
Deze maak ik van een ijzerzaag en van een Stanley schrobzaag.
Deze kort ik in waar na ik het geheel in een zelfgemaakt handvat plaats en borg.
Wanneer het zaagje bot is gaat deze gewoon weg en maak ik nieuwe. Ik maak deze omdat ik ze voor de verhuizing weggegooid heb. Ik wilde dit soort zaken weer nieuw hebben.

Wat blijkt... Zit de vertanding van het stanley zaagje verkeerd om. En jawel, daar kom ik dan achter nadat ik het handvat er op gezet heb... Zal morgen even een plaatje posten...

:bad-words::bad-words::bad-words:

Hmmm, ben blijkbaar niet de enige die hier niet op zit te letten;)

Ben bezig te tekenen voordat ik ga zagen.
Ik heb het boek van Ketting er op na geslagen. Daarin beschrijft hij dat de schaal van het museum schip onbekend is. Tenminste, dat is dan kort door de bocht omdat er lijkt met verschillende maten gemeten en door de tand des tijds zaken vervangen zijn.

Hij beschrijft wel dat zijn schip een replica daarvan in een schaal van 1:50 is gebouwd. Hij heeft dan een maat van 103 CM tussen de stevens die hij aanhoud.

Wat mij nu bezighoud hierin, kan ik dan dit als maat bepalend aanhouden? Als dat zo is. Zal ik echt moeten afwijken van de tekeningen van Corel. Dit gebruikte ik als vergelijking en als mal. (De tekeningen althans).

Dit zou betekenen dat het schip dus zo'n 123 cm word incl boegbeeld.

Dat betekend 103 cm van spiegel naar boeg en bij opgeteld ca. 20 cm tot aan de boeg.

Wat mij dan toch nog aardig klein lijkt? Zie ik dit nu goed of maak ik een rekenfout ergens??

Van spiegel tot aan puntje van de leeuw zijn neus van de Batavia heb ik 80 cm - bij een schaal 1 op 72. Dit converteren naar schaal 1 op 50 is dan 80 x 72 / 50 = 115 cm.

Het lijkt mij dat jou maten dan toch wel goed kloppen.

Back