Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

welkom op het forum furioza, en bouw ze , mooie tafel heb je .

ik heb sinds een week ook een nieuwe tafel , 1 m breed en 2 m 30 lang .

grt timberwolf

Gelukkig - nog net een stoeltje kunnen bemachtigen. Je kunt beginnen hoor.

welkom rik
1/100 is wel klein voor een admirale model spanten van 2.5 mm , dek balken van 0.8 ....
tog veel suc6 en veel plezier met de bouw ;)

Dank allen voor het warme welkom.

Volgens mij kan hier een heuse PW vloot neergezet worden.

Maar even zonder dollen.

Jullie hebben mij toch even van het padje af gebracht zeg. Vele van jullie geven aan dat het wel erg klein is. En dat dit met veel detail enzo lastig zal vergaan. Nu kan ik echt heel erg klein werken. Zie andere kleine scheepjes van mij.

Juist omdat ik nu toch eens op een andere manier wilde bouwen. En dus de structuur en opbouw wil laten zien. Denk maar eens aan die dockyard modellen. Daar zit nu de uitdaging in.

Kortom, misschien jullie vraag tekens die gesteld zijn niet in de wind slaan en overstappen op een andere schaal.

Mijn vraag hierin aan jullie, welke schaal is dan handig? 1:50? en heeft iemand hier ervaringen mee? Tekeningen kunnen gewoon geschaald worden door hier kopieën van te maken en te vergroten met een bepaald percentage. Dus daar is geen probleem.

Ik ben op het moment met twee fluitschepen bezig. Eentje 1:87 en de ander 1:50. De laatste schaal vind ik prettig om mee te werken en je kan er meer detail in kwijt. Zo had ik bij de 1:87 schaal een deurstijl met een figuur er op. Dat werd een latje van 1,2mm waar ik net de contouren een beetje op aan kon geven. En als je bijvoorbeeld de nagels van het dek e.d. in beeld wil brengen dan wordt dat op kleine schaal snel te grof. Het blijft een lastige keuze. Sommige onderdelen vind ik beter tot hun recht komen in kleinere schaal. Maar als ik zover ben om aan een volledige scratch te beginnen dan kies ik minstens voor 1:50

Persoonlijk vindt ik een model van spiegel tot puntje boegspriet van 1 meter lengte wel mooi. Is aanwezig zonder meteen pontificaal groot te zijn.
Schaal ligt dan meestal in de range van 1:72 - 1:64.

1 op 100 en ook 1 op 87 is relatief klein en 1 op 50 vind ik dan weer vrij groot.

Nog een argument: de Corel doos van de PW is ook 1 op 100. Een beetje grotere schuit maakt het dan een echte scratcher.

Mijn vraag hierin aan jullie, welke schaal is dan handig? 1:50?

Lastig, ik weet het gewoon niet Rik, ligt er aan hoeveel ruimte je hebt.
Ik twijfel er absoluut niet aan dat je op kleine schaal kunt bouwen hoor.
Bij 1:50 zou ze ongeveer 1 meter zijn
Ik denk dat in schaal 1:70 (ongeveer) de details beter uit gaan komen.
Ik kijk altijd naar de kanonnen e.d. ga je die zelf maken is de schaal geen probleem, als je ze koopt, dan moet je de schaal aanpassen aan het verkrijgbare materiaal.
Ik brainstorm zo maar even hoor.
Ik zelf zou voor 1:50 gaan; lekker groot en overzichtelijk, en veel goed zichtbare details maar jij beslist natuurlijk;)

Persoonlijk vindt ik een model van spiegel tot puntje boegspriet van 1 meter lengte wel mooi. Is aanwezig zonder meteen pontificaal groot te zijn.
Schaal ligt dan meestal in de range van 1:72 - 1:64.

Op dit model komt geen volledige boegspriet, als ik het goed begrepen heb.
Hooguit een begin stukje tot het boegbeeld, dus bij 1:50 komt ze dan rond 1 meter.
Mijn Agamemnon is 1:64 en wordt 130 cm.
(Maar ja, is natuurlijk Engels, en daarom...... ach laat maar;);))

Hmmm.... dus is het een schaal 1:50 wat het meest logisch klinkt voor mij.
Ach wat is plaats die ik heb.... Ik heb zelf maar twee schepen die ik zelf houd. Dat is de Condor. En Super Sunray. De rest van de plezier modelbouw heb ik niet meer. (Meestal weg gegeven aan wie ze mooi vind). Het is voor mij hobby om ze te bouwen en niet om naar te blijven kijken. Dit schip is dan nr 3 die ik wil houden. Dan gewoon voor mijzelf. Ik heb tenslotte nu een eigen hobby kamer.

Goed ik laat de tekening dus vergoten naar een schaal 1:100 en kan dan vanuit daar verder. Ik ga dus ook uit van de corel tekeningen over de PW. Verder al dat gene wat er op het internet staat. :)
Heeft iemand een cahier van de PW? Ik heb al reeds bij bol.com gesnuffeld maar daar is niets te vinden.

Ik kan je helpen aan info over de PW.
Heb die digitaal, even een PB met je email adres en ik stuur hem via WeTransfer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het goed is heb ik Germt een pb gestuurd maar kreeg wel een foutmelding die heel snel verdween.
Ik hoop dat je hem hebt.

En ontzettend bedankt.

Is goed aan gekomen hoor, en alles zit nu ongeveer in je privémail box:D

Welkom Rik, ik was je op een ander forum al regelmatig tegengekomen. Mooie werkplek!! Pas wel op met de combi stof/laptop.
Schaal: ik ben wel blij met mijn 1:72 schaal, maar ben nog niet toe aan de echte details. Met 1:100 worden de details gewoon anders, maar niet perse minder mooi. Je moet 'm inderdaad ook kwijtkunnen als 'ie klaar is.
Succes met bouwen; ga je zeker volgen.
Gr. Paul

Laatst bewerkt:
Back