Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Andy, persoonlijk zou ik de methode volgen die ook op de Hollandse Zweidecker toegepast is, dus achter de ra's. Tenslotte bouw je ook een Hollands schip.

Niet zo,n duidelijke foto, maar goed te zien is dat de lijzeilen aan de voorkant zitten en dus ook de spieren. De zeilen overlappen enigszinds de gewone zeilen en deze zouden dus minder wind vangen indien de lijzeilspieren aan de achterzijde zouden zitten. Lijzeilen werden gevoerd (meestal bij weinig wind) om daar zoveel mogelijk van te profiteren. Dit werd bij mijn weten op alle engelse schepen zo toegepast.

Andy, persoonlijk zou ik de methode volgen die ook op de Hollandse Zweidecker toegepast is, dus achter de ra's. Tenslotte bouw je ook een Hollands schip.

Heb ik al gedaan Hans:pim::

full

Het schildpadblok zit aan de de voorkant en de spier zit aan de achterkant van de grote ra (de fokkenra is identiek hieraan opgebouwd).
De beugel aan het einde van de ra lijkt scheef weg te lopen maar hij is in werkelijkheid recht het is vertekening door de groothoek/macro foto

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het ook nog een combinatie zijn? Ik heb er ook een paar gezien waar de spieren van de onderste raa aan de achterkant zitten en die erboven aan de voorkant.

1260672466_clipper1.JPG

in Zu Mondveld, pag 224 worden ze ook beschreven, maar niet of ze voor of achter zitten. Zal vanavond nog eens in de andere boeken duiken....

Vervolg:
Heb wel redelijk wat informatie gevonden in "Rigging of the ships in the days of the spritsail topmast 1600-1720" blz 252-254 over 'stunsails', maar niets over of het voor of achter moet zitten

Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd :D had de spieringen al meer gezien op modelschepen maar nog nooit afbeeldingen met de lijzeilen uitstaand.
Begrijp ik het dus goed dat de spieringen uitgeschoven kunnen worden?

Dat is wat ik bedoel met tuigage van een schip. Wanneer de meeste mensen een schip vol zeil presenteren. En dus de ra's recht houden, vaart het schip voor de wind. Ze kunnen niet scherp in de wind varen. Dan hoort een schip dus op deze manier van zeilen voorzien te worden. Helaas zien wij wanneer we een kit bouwen dus nooit een historisch correcte weergave.
Wel heel gaaf om te zien hoe zo'n schip voor de wind vaar in vol zeil.

Wat betreft de spieringen, wanneer je een gereefd zeil weer geeft of opgerold. Zorg er dan voor de spieringen terug getrokken zijn. Bij de Willem 2 lagen ze nooit opgeborgen. Bij kleinere fregatten uit deze tijd lagen ze vaak onder de sloep die op het overloop dek ligt.

Blijf je verder volgen... En kan straks eindelijk met tekenen aan de gang. :p

....
Wat betreft de spieringen, wanneer je een gereefd zeil weer geeft of opgerold. Zorg er dan voor de spieringen terug getrokken zijn. Bij de Willem 2 lagen ze nooit opgeborgen. Bij kleinere fregatten uit deze tijd lagen ze vaak onder de sloep die op het overloop dek ligt.....

Over het opbergen van de spieren heb ik niets kunnen vinden, wel heb ik gevonden dat de bramstengen van de fokkenmast en de grote mast alleen in gebieden met constante winden uit vaste richtingen gevoerd werden, waarschijnlijk worden daar de passaatwinden mee bedoeld.
Er zijn afbeeldingen waarbij de extra marsen tegen de vertuining waren vastgemaakt en waarbij de bramstengen, reserve ra's etc. horizontaal tegen de rusten waren vastgemaakt.

Op papier ziet dat er aardig uit geen bramstengen etc om het zwaartepunt lager te houden maar stel je het eens voor: op volle zee de bramstengen en de bovenste marsen vanaf het dek naar boven hijsen!

Andy:pim:

De zetborden zijn in inmiddels hun definitieve kleur geschilderd:

full

De stuurplecht is bijna klaar er moeten nog 2 trapjes voor/tegenaan gezet worden en ik ben met randen om de dekluiken begonnen.

Andy

Andy vraagje heb je de zet borden helemaal demontabel of alleen het deurtje er in wat open en dicht kan >?

:confused:

Mijn romp heeft als eerste beplanking lindehout. Die beplanking is aan binnen en buitenzijde bekleed met notenfineer.
Het zetbord lijkt demontabel omdat ik op de plaatsen waar het begint en eindigt met een nieuw strookje fineer begin. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat het zetbord wel demontabel lijkt maar de constructie zo veel steviger is.
Hetzelfde geldt voor de deurtjes, die lijken open te kunnen maar kunnen dat echt niet.
Mogelijk zou ik bij een volgend model overwegen om een deurtje open te zetten of een zetbord niet aan te brengen demontabel maken waarschijnlijk niet.

Andy

Zetbord??

Ik kreeg de vraag wat een zetbord is, omdat mogelijk meer mensen dat niet weten hier een kopie van mijn antwoord.

Een zetbord is een deel van de verschansing die bovenop de bestaande verschansing gezet kan worden om bijvoorbeeld enteren te voorkomen.
Op de foto in mijn bouwverslag is de binnenkant van het schutbord rood geschilderd, de rest van de verschansing is aan de binnenkant zwart geschilderd. Op de PW zitten er ook nog gaten in om musketten doorheen af te schieten, deze gaten zijn aan de buitenkant rood geschilderd.

full

Groeten
Andy

Heerlijk als er iemand 1 jaar vooruit loopt (en met zoveel kennis :cool:) op het zelfde project waarmee je zelf bezig bent, vroeger op school (heel lang geleden) kon ik dat niet uitstaan maar nu :p

Volgens mij was wat Han van Meegeren deed echt kunst.

Andy

Dat is waar, maar hij verkocht het als echte Vermeers. Had 'ie beter niet kunnen doen.
Toch is wat wij doen met modelbouwen altijd een imitatie van iets anders (de werkelijkheid of een ander model). Niks mis mee, vind ik. Bovendien herken je in veel modellen toch de bouwer. Iets van jezelf zit er altijd in. Ik kijk zelf veel naar anderen, al is het alleen maar om problemen voor te zijn.
Paul

Toch is wat wij doen met modelbouwen altijd een imitatie van iets anders (de werkelijkheid of een ander model). Niks mis mee, vind ik. Bovendien herken je in veel modellen toch de bouwer. Iets van jezelf zit er altijd in. Ik kijk zelf veel naar anderen, al is het alleen maar om problemen voor te zijn.
Paul

Maar als je het niet kunt bak je er niks van - hoe goed het voorbeeld ook is.

Namaken is helemaal niet erg - je moet het toch zèlf doen.

De bouw gaat weer verder

Ik ben begonnen met het inhangen van de fokkenra:
Om de complexiteit van de klus te laten zien hier een foto:

full

Op de voorgrond ligt de fokkenra op de verschansing. Ik heb al een ra reep aangebracht, de tweede hangt klaar (= roze wasknijpertje) om aangebracht te worden. De ra reep is het zwarte touw waarmee de ra over het ezelshoofd gehesen kan worden.
Als dat klaar is wordt het rak aan de ra (en om de fokkenmast) bevestigd en via een blok aan de ra spanbaar gemaakt.
Vervolgens wordt het onderste kardeelblok onder het voorste luik/rooster in het bakdek gelijmd. Dat kardeelblok is te zien onderaan/achter de fokkenmast (met een tijdelijk koperen asje erdoor) daar net boven hangt het luik/rooster waaronder het kardeelblok komt. Bovenaan de touwen die door het rooster lopen zie je het bovenste kardeelblok
Een ingewikkelde uitleg maar de klus is door de kleine schaal ook ingewikkeld.;)

Volgende foto als de ra hangt

Andy:pim:

Andy, ik begrijp de zin; "waarmee de ra over het ezelshoofd gehesen kan worden" niet goed. De fokkera komt volgens mij onder de mars te hangen, welk ezelshoofd bedoel je dan??

Ezelshoofden?

Er is een verschil in bouwwijze tussen continentale schepen en Engelse schepen op dit punt in de 16de en 17de eeuw.
Bij Engelse schepen hing de fokkenra en grote ra aan blokken onder de marsen.
Bij continentale schepen liep het touw vanaf de ra over een halfrond blok hout (het ezelshoofd) op de masttop naar het kardeelblok.
Een paar plaatjes om het duidelijk te maken
Eerst een tekening:
full

(Bron: Historische schaapsmodellen)

En in het echt zag het er zo uit (grote mast van achteren gezien)
full

(Bron: Hollandse tweedekker )

"Schepen van oorlog" (zoals de 7 Provinciën) combineerde beide systemen door de onder ra's ook nog met een blok aan de mars te bevestigen om het risico dat de ra naar beneden zou komen na een ongelukkige treffer op bijvoorbeeld het kardeelblok te verkleinen.

Andy

Ik begrijp wel hoe het in elkaar zit Andy. Maar je schrijft letterlijk; Om de RA over het ezelshoofd te hijsen. Hier bedoel je natuurlijk de rareep hetgeen niet hetzelfde is als de RA, die komt niet verder dan onder de mars. Vandaar mij vraag.
Misschien was het gewoon een schrijffoutje, dus als je wilt wis je mijn commentaar maar.

Back