Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Andy gaat nog wel aan het knopen wennen, zo meteen wil hij niet anders meer.

Gaat het knopen wennen?:rolleyes:
Jammergenoeg heb ik de komende dagen even geen tijd om te knopen, eerst een paar dagen klussen bij mijn zoon en daarna op vrijdag met Germt de ontmoetingsdag bespreken en zijn Wappen bekijken

Andy

@ Spijkertje
Het idee van het onderwaterdiorama klinkt als muziek in mijn oren

Weer een aantal uren geknoopt nu aan de fokkenmast en de losse draadjes van het wand van de grote mast afgeknipt.....

full

..... en nog veel uren te gaan.
Helaas staat mijn schouder me niet toe lang achtereen door te gaan maar de aanhouder wint ;)

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Eye catcher, neem maar wel een vergrootglas mee want ze is klein, zeker naast die geweldenaars met de Wappen von Hamburg.

Ik twijfel nog over de weeflijnen van de blinde steng, de fokken- en de grote bramsteng en de kruissteng .
Ketting tekent (in: Prins Willem) geen weeflijnen bij de kruissteng en bij de fokken- en grote bramsteng,
Dik tekent (in: de Zeven Provinciën) geen weeflijnen bij de fokken- en grote bramsteng maar weer wel bij de kruissteng.
De vraag is echter of ik een oorlogsschip (de Zeven Provinciën) mag vergelijken met een bewapende koopvaarder.
Bij het model van de Prins Willem in het Rijks Museum ontbreken de weeflijnen bij de kruissteng de fokken en grote bramsteng en de blindsten.
Van de Prins Willem is daarnaast bekend dat de bramstengen niet continu aanwezig waren, ze werden pas in de streken met constante windsterkten (passaatwinden) gemonteerd. Zou dit de verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van de weeflijnen?

Maar voorlopig ben ik nog niet zover eerst maar de fokkenmast, de fokkensteng en de grote steng van weeflijnen voorzien.

Andy

Inmiddels weer wat verder gepuzzeld:
De stengen kon men laten zakken, de bramstengen ook.
De ra's hadden in die tijd nog geen paarden.
Het zeil werd verminderd door de ra te laten zakken en het zeil in te nemen vanaf de mars en tegen de masttop aan te binden:

full

Op de foto's van Der Holländische Zweidecker von 1660,1670 (H.Winter) hebben de bramsteng van de fokkenmast en de grote mast ook geen weeflijnen. De kruissteng en de blindsten wel.
Hetzelfde vind ik op de foto's van Wappen von Hamburg I (W.Quinger)
Op een tweetal grisailles van Willem van de Velde de oude van de Zeven Provinciën en op een gravure van C.J. Visscher de Jonge van de Aemilia hebben de blinde steng, de fokkenbramsteng de grote steng en de kruissteng geen weeflijnen (bron: De Zeven Provinciën G.C.Dik)

Al met al lijkt het erop dat de fokkenbramsteng en de grote bramsteng geen weeflijnen hadden.
De bronnen zijn niet eenduidig over de blindsteng en de kruissteng. Op een aantal afbeeldingen zie je ze wel op andere niet. Voorlopig breng ik ook hier geen weeflijnen aan in navolging van de tekeningen van W.v.d. Velde de oude.

Andy

Ps ik blijf tot ik klaar ben met het aanbrengen van de andere weeflijnen van de grote mast en de fokkenmast verder zoeken naar de waarheid omtrent de weeflijnen bij de bramstengen de blinde steng en de kruissteng

het stuurboord wand van de fokkenmast is klaar

Foto verwijderd en in #1033 een nieuwe geplaatst
full

(helaas is er een probleem met mijn computer, foto's die bij mij rechtop staan komen hier dwars in beeld):confused::confused:

Andy

Hoe krijg je dat nou voor elkaar :confused: ?
:help:
Bij mij lukt dat alleen met mijn foto's maar dan per ongeluk :cry: en ik heb geen idee hoe ik de foto's in een forumbericht kan draaien
Andy

Hoe krijg je dat nou voor elkaar :confused: ?

Bij mij lukt het als ik de foto in het programma op de pc dat ik gebruik een keer verdraai en weer terugdraai, en daarna de foto weer opsla (save). Als ik de foto daarna in m'n album zet is het goed. Vervelende is dat je dan de foto in je bericht ook weer moet vervangen.

Groet,

Ad

Ik heb de mogelijke oorzaak van het probleem gevonden:
Apple haalt informatie over de stand van de foto uit de camera bij het importeren en laat dan de foto middels een "logical rotation" in de juiste stand zien maar keert de foto niet echt in de juiste stand. De meeste forumsoftware werkt niet met logical rotation gegevens bij de foto maar werkt met fysical rotation dus geeft de echte stand van de foto weer.
Nu aan mij de taak uit te zoeken of ik dit in de Apple pc kan aanpassen: op naar de winkel dus.

Andy

full

Een echte oplossing voor het softwareprobleem heb ik nog niet gevonden maar hier toch alvast de Prins Willem zonder slagzij

Hier nog even een samenvatting van het probleem:

Ik maak mijn foto's met een digitale camera: Panasonic Lumix DMC-FZ18, ik gebruik deze camera al mijn gehele bouwverslag.
Ik importeer de foto's naar mijn Apple PC met Fototlader. Op mijn versie van Fotolader kan ik de foto's niet draaien, ze staan automatisch in de juiste positie (dat doet fotolader zelfstandig!).
Voorheen gebruikte ik software van Panasonic en trad dit probleem nooit op, Panasonic heeft echter geen software voor Apple dus dat is geen werkbare oplossing.
Ik stuur de ongewijzigde foto (dus*.jpg) naar de server van Modelbouwforum en daar blijken ze bij aankomst niet meer in de goede positie te staan.
Bewerk ik de foto die spontaan kantelt in Lightroom (enkele graden verdraaien en daarna opslaan) en stuur de foto dan naar de server dan blijkt de foto wel zijn positie te behouden in het forumalbum op de server.
Er lijkt dus een oplossing (helaas een bewerkelijke, als je foto goed is moet je hem toch eerst bewerken).
ik ga nog naar de Apple om te vragen of zij een betere oplossing hebben maar door een bezoek aan de kaakchirurg :puppydogeyes:ben ik daar nog niet aan toe gekomen.

Andy

Zat net even te zoeken naar je probleem.

The rotated picture business is bit confusing, so bear with me a minute.

When you shoot in portrait view your camera records everything the same as it does in landscape view, but adds a little digital note saying, in effect, "this picture is supposed to display in portrait." Some things can read the note, and some things can't. Finder, QuickLook, iPhoto, Photoshop and Preview (and many other graphics programs) can read the note and display the picture appropriately, Safari can't. If you want to see how those on other machines might see the picture, just drag it into an open Safari window. You will see the actual state of the pixels, since Safari doesn't understand the digital note instructing programs to rotate the picture.

Now--what to do. Because of the complaints of graphic pros the Mac OS no longer automatically applies the rotation to the actual pixels....you have to do it yourself. I usually do so in Photoshop (in CS1 it is easy to batch apply the rotation, don't know about Bridge), but if you use iPhoto you can EXPORT the photo, and then the rotation will be saved and the pixels altered.

If you want to use Preview try this:

1. Open the photo and resave immediately, in the "Save as..." dialog box you'll see a line with a check box under the format information, that says "Use Exif Orientation Tag"--uncheck the box and save.
2. Reopen the photo--this time it will display the actual state of the pixels, so it will be sideways
3. Rotate so it is in portrait view
4. Save again

If you drop the photo in Safari it should now appear "correctly" and will display anywhere and everywhere in the correct orientation.

Als je het dus exporteert in iPhoto of lightroom naar een map, zou het goed moeten gaan.

Succes

Bedankt voor je tip Rob
Ik kon niet vinden waar ik de door je genoemde instelling moest aanpassen daarom ben ik naar het I-centre gegaan en daar bleek dat het in de nieuwste versie van OS X Mavericks niet meer in te stellen valt. Vervolgens heb ik met Apple Care gebeld en ook zij hadden geen oplossing voor het probleem.
Inmiddels heeft Jan ZMC me al een ander oplossing aan de hand gedaan:
zet de foto in Photobucket of Picasa in plaats van in het webalbum van het forum want die kun je linken aan je bouwverslag en in die programma's kun je je foto zo nodig draaien. Daarmee wordt het wat omslachtiger maar kan het wel.

Andy

Bij Apple heb je altij ook Preview/Voorvertoning. Als je daar een foto in laadt en je verdraait hem (en als hij goed stond verdraai je hem weer terug), en daarna geef je een "save a version" of "bewaar een versie", dan staat hij ook als je hem naar MBF laadt goed. Ik doe het altijd zo, ook het verkleinen naar 800 pixels (zit allemaal onder het "Extra's" menu.

Groet,

Ad

EDIT
Of het moet zo zijn dat Preview niet meer bij OS 10.8 zit, ik draai nog onder 10.7.5. Maar het lijkt me sterk dat de oude Preview niet meer onder 10.8 werkt.

blij dat het is opgelost, ook al is het met een omweg ;)

in iphoto zit "exporteer" onder de menu optie "archief" (boven balk), je kan de foto dan meteen verkleinen.
Ik doe het zelf, alleen dan met aperture zonder problemen, en het zou het zelfde moeten werken in iphoto.

Bij Apple heb je altij ook Preview/Voorvertoning. Als je daar een foto in laadt en je verdraait hem (en als hij goed stond verdraai je hem weer terug), en daarna geef je een "save a version" of "bewaar een versie", dan staat hij ook als je hem naar MBF laadt goed. Ik doe het altijd zo, ook het verkleinen naar 800 pixels (zit allemaal onder het "Extra's" menu.

Groet,

Ad

EDIT
Of het moet zo zijn dat Preview niet meer bij OS 10.8 zit, ik draai nog onder 10.7.5. Maar het lijkt me sterk dat de oude Preview niet meer onder 10.8 werkt.

Helaas Ad, was het maar zo simpel, bij importeren staan de foto's automatisch in de goede stand en blijven zo staan in welk programma op de computer ik het gebruik. Pas bij exporteren naar het forum web album draaien sommige foto's opeens in een verkeerde stand.
In OS X 10.9 heb ik de optie verkleinen en verdraaien niet kunnen vinden en volgens de I-Centre zitten die opties ook niet meer in fotolader of voorvertoning.
Gelukkig kan ik het nu via Picasa oplossen.

Andy

Helaas Ad, was het maar zo simpel, bij importeren staan de foto's automatisch in de goede stand en blijven zo staan in welk programma op de computer ik het gebruik.

Maar dat heb ik ook Andy. Zelfs als foto's in portretformaat op de pc in de goede stand staan, moet ik ze eerst (in Prieview) een keer draaien en weer terug draaien en daarna "saven" om ze op het forum ook ik portretformaat te krijgen.
Het is vreemd, maar er staat kennelijk een of ander bitje verkeerd dat door opnieuw saven wordt gecorrigeerd.

Groet,

Ad

Weer terug naar de bouw:

Na het bekijken van veel 17 de eeuwse schilderijen en gravures begint het duidelijk te worden op welke hoofdtouwen weeflijnen werden aangebracht.
-De hoofdtouwen van de fokkenmast en de grote mast hadden op alle afbeeldingen hoofdtouwen
-De hoofdtouwen van de blinde steng en de kruissteng hadden op de meeste afbeeldingen weeflijnen.
- Op slechts op een enkele afbeelding waren er weeflijnen aanwezig op de hoofdtouwen van de bramstengen.

full

Ik heb alle hoofdtouwen nogmaals gespannen en ben verder gegaan met het aanbrengen van de weeflijnen van de fokkenmast.

Andy

Back