Prins Willem 17de eeuws VOC schip

@ Bouwer
Maak je geen zorgen, die bouwdip gaat vanzelf over als de temperaturen weer dalen. De puzzel hoort erbij en maakt het voor mij juist interessant

@ Germt
Om de verwarring nog groter te maken:
Op het model dat H. Ketting gebouwd heeft (Tropenmuseum Amsterdam) zitten op het want van de blindesteng, de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen. Op zijn tekening in "Prins Willem" (H. Ketting 1979) heeft het want van de blindesteng wel weeflijnen en de fokkenbramsteng, de grotebramsteng en de bezaansteng geen weeflijnen.
Op het originele model van de Prins Willem uit 1651 in het Rijks Museum heeft de blindestang wel weeflijnen, ontbreekt het want van de fokkenbramsteng en de grotesteng en heeft het want van de bezaansteng geen weeflijnen.

Andy

Oké, da's duidelijk:confused:
Voorzover ik kan zien op de beschikbare tekeningen van de WvH en de H2D heeft alléén de bezaanmast volledig weeflijnen.
Misschien zit het verschil in het feit dat de PW van origine géén oorlogsschip was.

Germt

Wat natuurlijk een optie is:
een mailtje, telefoon, bezoek naar het rijks Museum zal je zeker verder op weg zetten.
Een museummodel is zeker de juiste, tenzij de ouderdom van het model primeert. En zo ben je nog niet zeker.;)

Germt

modelbouwer meldt zich weer

Volgende week begint de bouw weer :yes:

Als alles gaat zoals de chirurg van mijn vouw beloofd heeft dan gaat volgende week dinsdag het verband eraf en kan mijn vrouw haar rechter hand weer gebruiken. (en heb ik weer tijd voor de Prins Willem:celebrate:)

Als eerste staat het aanbrengen van de weeflijnen van de bezaansmast op het programma.

Andy

Verwijzend naar uw bericht dd. 21 januari 2012, 12:59 en naar mijn bijgevoegde foto:

Is het normaal dat stuknummer 2 beneden zo ver uitsteekt (linkerpijl) terwijl het vertikaal gedeelte toch mooi aansluit tegen spant 4 (rechterpijl)?

full

Dank
Gino

Laatst bewerkt door een moderator:
Verwijzend naar uw bericht dd. 21 januari 2012, 12:59 en naar mijn bijgevoegde foto:

Is het normaal dat stuknummer 2 beneden zo ver uitsteekt (linkerpijl) terwijl het vertikaal gedeelte toch mooi aansluit tegen spant 4 (rechterpijl)?

full

Dank
Gino

Ja Gino dat klopt want je moet spant 2 nog schuin afschuren.
Het is namelijk de ondersteuning voor het einde van de rompbeplanking .
Je moet het dus zover afschuren dat het mooi aansluit op de spanten en op de loop van de rompbeplanking.
In posting 52 krijg je een idee van hoe het eindresultaat van het schuren eruit moet zien en op posting 103 kun je zie hoe het er beplankt uit ziet.
Tekening 5 van Corel geeft rechts onder een beeld van het afgeschuinde spant 2 maar hier zijn de dwarse spanten (3 en hoger) nog niet afgeschuind. Midden op deze tekening 5 staat het afschuinen van de spanten afgebeeld.

Ik heb eerst de zijkanten van de spanten gecontroleerd door er een soepel latje langs te leggen en zo nodig er iets bij te plakken (bij mij was spant 9 te smal!) of af te schuren zodat je een romp krijgt zonder kuilen en bulten.
Ik vind het handig om eerst de zijkant van de spanten een kleurtje te geven want dan zie je beter wat je doet tijdens het schuren.
Vooraan en achteraan de romp moet je de spanten zo schuin afschuren dat de rompbeplanking tegen de hele breedte van de zijkant van de spant aanligt ook dit controleer je door er een soepel latje langs te leggen.
Het schuren is erg belangrijk want het bepaald de vorm van je romp en fouten zijn later in de bouw niet meet te corrigeren.
En controleer ook de bovenkanten van de spanten (= de dekken) op deze manier

(Is mijn uitleg niet duidelijk stuur dan even een PB)

Succes
Andy

Andy,
ben nu lang genoeg stil geweest, maar je moet nu toch echt wel door gaan met de bouw van PW;). Hopelijk gaat het verdere herstel van je eega naar wens.
Als ik je draadjes zo door lees kan ik alleen maar zeggen: goed gedaan jochie, ga zo voort!:music: Ik zal eerdaags zelf weer aan het werk gaan met de Royal Albert......:rolleyes:
succes
Peter

Andy,
ben nu lang genoeg stil geweest, maar je moet nu toch echt wel door gaan met de bouw van PW;).
Peter

Vannacht voor de eerste keer opa geworden! :new-bday:
Heb vannacht moeder en dochter al in blakende gezondheid mogen bewonderen :worship:

Andy

Dus niets staat nu de herstart van de bouw van Prins Willem meer in de weg

Vannacht voor de eerste keer opa geworden! :new-bday:
Heb vannacht moeder en dochter al in blakende gezondheid mogen bewonderen :worship:

Andy

Dus niets staat nu de herstart van de bouw van Prins Willem meer in de weg

Fantastisch nieuws, gefeliciteerd Andy!
Eerst maar eens genieten van je kleindochtertje, de PW loopt nie weg;)
Grt
Diederik

Dank voor alle felicitaties heren,
het gaat uitstekend met mijn dochter en met mijn kleindochter :newbie: en mijn schoonzoon heeft het druk;)

Ik ben begonnen met het op spanning brengen van de hoofdtouwen van de bezaansmast.
Een van de hoofdtouwen van het bovenste deel van de bazaansmast (dit deel heet volgens mij kruissteng) brak daarbij midden onderaan onder het juffersblok door, vermoedelijk een weeffout want veel spanning stand er nog niet op dat touw. Ik zal deze schade in een later stadium restaureren.

Daarna ben begonnen met het aanbrengen van de weeflijnen van de hoofdtouwen van de bezaansmast. Ik doe dit met kleine enkelvoudige knoopjes die ik vastlijm met verdunde houtlijm , de originele knopen zijn op deze schaal veel te groot. Ik had de weeflijnen ook met een naald door de hoofdtouwen kunnen steken maar het lukt me niet goed om de weeflijnen dan recht en evenwijdig te laten lopen.

Zodra de betaling verwerkt is en ik weer vriend van het forum ben zal ik weer foto's plaatsen.

Andy

De bakboord kant van de weeflijnen van bezaansmast is aangebracht.
Daarna ben ik aan de stuuroord kant verder gegaan en ik merk dat ik de slag weer e pakken begin te krijgen het gaat makkelijker en het resultaat wordt gelijkmatiger.

Zodra de betaling verwerkt is en ik weer vriend van het forum ben zal ik weer foto's plaatsen.

Andy

beetje late reactie (oorzaak:kleinkinderen), maar alsnog gefeliciteerd met de nieuwe telg en welkom bij het gilde van de professionele grootouders. Je moet wel vaart maken met de PW want voor je het weet ben je zandbakken, speeltoestellen en ander speelgoed aan het maken.
PW ziet er geweldig uit. Nu maar weer wat plaatjes;)

Peter

@ Peter
Dank je voor de tip dat ik de kleinkinderen voor alle bouwvertraging als excuus mag opvoeren:p

De weeflijnen van de bezaansmast zijn aangebracht.
Eerst de beloofde foto van het aanbrengen met behulp van een mal dit om zeker te weten dat de weeflijnen evenwijdig en op de juiste afstand worden aangebracht.
full

Nadat ik alle weeflijnen had aangebracht en zorgvuldig had gecontroleerd of ze op de juiste plaats zaten heb ik ze met verdunde houtlijm gefixeerd.

full

De weeflijnen zijn nu nog iets te lang, ik knip ze op maat als ik alle weeflijnen op alle masten heb aangebracht.

Ik heb besloten de kruissteng, grote bramsteng, fokkenbramsteng en blindesteng niet van weeflijnen te voorzien. Ik volg hier het 1:10 model van de Wasa in Stockholm. De verschillende bronnen die ik heb geraadpleegd spreken elkaar op dit punt tegen dus moet je hier zelf een beslissing nemen. :teacher:

Nu nog even uitzoeken of de bezaansmast ook zwichtingen had.
full

En daarna door naar de weeflijnen van de grote mast.

Andy :pim:

Het want van de grote mast

Het aanbrengen van de weeflijnen in het want van de grote mast is begonnen:

full

Op de voorgrond het onmisbare :idea: gereedschap.
Het gaat niet vlot want ik probeer het zo netjes mogelijk te doen en je krijgt behoorlijk last van je schouders :hammer:als je het te lang achter elkaar doet

Andy

Ik volg je ervaringen op de voet. Nog even en dan moet ik er ook mee aan de slag. Het gereedschap ligt al klaar. Nu de tijd nog. Als ik je resultaat zo zie dan krijg ik er steeds meet zin in. En aangezien het volgende schip op mijn lijst de walvisvaarder wordt zal ik nog regelmatig je verslagen links en rechts raadplegen :)

Back