Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Dank je Piet

De noodzakelijke blokken aan de marsen en de zalingen zijn aangebracht. De 12 juffersblokken op de 2 bovenste marsen van de fokkenmast en de grote mast zijn op hun plaats aangebracht, vastgelijmd en waar nodig bijgeschilderd.

full

De eerste hoofdtouwen van de bramstengen zijn ook al aangebracht:

full

Allemaal erg klein werk bovenin dunne kwetsbare mastjes, daar is het eigenlijk te warm voor :fadein: .

Als alle hoofdtouwen en stagen zijn aangebracht ga ik alles op spanning brengen waarna het aanbrengen van de horizontale weeflijnen volgt

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
De hoofdtouwen zitten erop

Alle hoofdtouwen zijn aangebracht:
Helaas brak daarbij het bovenste stukje van de fokkenmast af :schrik: en dat deed ik echt helemaal zelf moet ik van mijn vrouw zeggen:agrue:.
Zoals jullie zien is ook die reparatie weer goed gelukt

full

Nu nog de bramstagen (=touw vanaf de bovenste zalingen van de grote mast en fokkenmast schuin naar voren en naar beneden) en alles kan op spanning gebracht worden.

Daarna volgt (waarschijnlijk) het aanbrengen van de weeflijnen, dat zijn de horizontale touwen tussen de hoofdtouwen.
Ik heb geprobeerd de weefljnen met een naald door de hoofdtouwen te steken (omdat de knopen buiten verhouding groot worden) maar dat lukt me nog niet goed. Ik zal het nog met andere naalden proberen anders zal ik toch moeten gaan knopen.

Andy

Reactie

Mijn vrouw liet mij deze zien: Een parelrijgdraad (verkrijgbaar bij juweliers!), ooit eens meegenomen uit Syrië, een paar jaar geleden.
Bestaat uit garen en draad.

full

Of een draadje uit een telefoonkabel halen en dubbelvouwen en om de draad heen winden, dan heb je een super dun rijgsysteem volgens mijn vrouw.

Misschien brengt dit je op nieuwe ideeën.

Hier een voorbeeld van een parelrijgnaald 50x0.4mm:
http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/parelnaald-no-10.asp

Ik heb nog even rondgekeken naar loodwit en een aantal RAL kleuren die werden genoemd zijn 1015 en 9001. 1013 werd ook genoemd, maar die is eerder grijswit dan gelig.

Ik heb nog even rondgekeken naar loodwit en een aantal RAL kleuren die werden genoemd zijn 1015 en 9001. 1013 werd ook genoemd, maar die is eerder grijswit dan gelig.

In de 16e 17e eeuw werden de onderwaterschepen "gezalfd" met een mengsel van zwavel, talk, loodwit, vistraan en plantaardige teer. Hoe lichter de kleur hoe mooier men het vond. (Bron: Oraio Curti: Enzyklopadie des Schifsmodellbaus)

Dus is gelig vermoedelijk beter als grijswit

Andy

Weer wat gebouwd omdat het te warm was om buiten te zijn.

Alle stagen zijn aangebracht (dat zijn de touwen die mars of zaling schuin naar beneden naar de mast ervoor lopen)

full

Ze worden in een later stadium nog gespannen.

Voor de fokkenmars en de grote mars moeten nog hanepoten worden aangebracht (touwen die voorkomen dat de zeilen onder die marsen kunnen slaan)

full
(bron: Prins Willem, H. Ketting)

Het blok waar de touwen aan de onderkant doorheenlopen heb ik zelf gemaakt, Corel gebruikt daar een vioolblok voor. Wie goed kijkt ziet dat de middelste hanepoot vanaf de top van dit blok naar de rand van de mars loopt. Omdat Corel heeft het bijbehorende gat in de rand van de mars niet heeft voorzien en ik het er nu niet meer in kan maken omdat op die plaats een knie zit moet ik de middelste hanepoot laten vervallen.

Uit een latje beukenhout van 1,5 x 1,5 mm heb ikzelf een blok gemaakt:

full

De proefplaatsing bij de fokkenmars levert het volgende plaatje op:

full

later meer over de hanepoten en de aangepaste spaninrichting (ik volg daarbij de tekeningen van Ketting en niet die van Corel)

Andy

Weer wat gebouwd omdat het te warm was om buiten te zijn.

Uit een latje beukenhout van 1,5 x 1,5 mm heb ikzelf een blok gemaakt:

full

Andy

De juiste naam voor bovenstaandblok is spinnekop, netjes gemaakt trouwens!

De juiste naam voor bovenstaandblok is spinnekop, netjes gemaakt trouwens!

Dank je Piet, weer wat geleerd.

De hanepoten zijn klaar:
full

Hier de hanepoten van de grote mars.

De hanepoten worden gespannen met het touw dat naar rechts onder loopt.
Corel knoopt dit touw net onder het onderste van de 2 zichtbare blokken vast aan de stag.
Ik heb echter de tekening van H. Ketting in "Prins Willem" gevolgd, volgens H. Ketting werd dat touw net boven het blok waarmee de stag kon worden gespannen aan de stag vastgemaakt.

Andy

En nu op naar de spreeworsten en de weeflijnen.:schrik:

foutje

Helaas is er een fout in mijn hanepoten geslopen :(

Ik ben uitgegaan van de tekening van H.Ketting :

full

en de hanepoten onderlangs de mars aangebracht

full

Mijn interpretatie van de tekening lijkt fout te zijn:

De hanepoten horen bovenlangs door de mars te lopen (in plaats van onderlangs zoals ik gedaan heb)

Uithuilen:oops:, uithalen en opnieuw beginnen dan maar :pim:

Andy

Sorry, kijk ik er nu compleet overheen, want ik zie géén verschil?

Germt

Ja dat was mijn fout nu ook;)
Door de warmte van afgelopen week zag ik niet dat de tekening van H. Ketting niet klopt

De touwen van de hanepoten lopen op mijn foto van onderaf de bodem van de mars in, ze horen van bovenaf de mars bodem in te gaan (dus tussen scheenrand en marsbodem) en dan onderlangs naar het volgende gat.

Andy

Hanepoten zijn verbeterd

De hanepoten waren zo:
full

en zijn nu zo:

full

Ze lopen nu dus zo als het hoort bovenlangs de marsvloer

Andy

Aaahhh, nu snap ik het:cool:
Eigenlijk wel logisch ook zo, snap niet dat je dat niet direct zag:rolling::rolling::rolling:

Germt

Nieuwsdelen

Andy,
Was vandaag in Deventer op de boekenmarkt.
Zoeken naar boeken over de HMS Hood.
Wat vind ik daar dan?
Geen boeken over mijn scheepje.
Maar wel het boek van Ketting over de Prins Willem; €25.
Mocht er een liefhebber zijn, het is bij jou in het dorp af te halen (te koop!) bij ’t Roerkopje.
Mocht de info niet voldoende zijn, dan een PB-tje naar mij en ik geef de volledige info.

Dank voor je tip Bouwer, ik heb dit boek al voor het begin van de bouw gekocht (op Marktplaats).
Het is een goed boek om te gebruiken bij de bouw, maar je moet wel goed opletten er zitten wel verschillen in de diverse tekeningen in het boek.

Andy

Door de hoge temperaturen:zon: ligt het bouwtempo momenteel erg laag.

Laatst bewerkt:
Weeflijnen?

Last van een zomerbouwdipje :sleepy:..... de bouw gaat erg langzaam :fadein:......maar toch vandaag de laatste spreeworst aangebracht.

Voor ik weer verder kan moet ik eerst de vraag oplossen of het want van de fokkenbramsteng en grotebramsteng en het want van de blindesteng en de bezaansteng weeflijnen hadden, oftewel of de bovenste wanttouwen van de masten weeflijnen hadden.

- In "Bataviacahier 2" (1990) schrijft Menno Leenstra op blz 32 " dat "...voor de meeste wanten voldoende afbeeldingen aanwezige zijn..." om aan te nemen dat alle wanten van weeflijnen voorzien waren en dat het ontbreken van weeflijnen op oude modellen en schilderijen en het lang niet altijd aanwezig zijn van weeflijnen in de opsommingen van het touwwerk niet hoeft te betekenen dat er geen weeflijnen waren.
- Andere bronnen spreken dit echter tegen en vermelden met nadruk dat het want van de bezaansteng de grote- en de fokkenbramsteg en de blindesteng (dit van iedere mast het bovenste want) bovenste geen weeflijnen had omdat de zeelui niet in dit want hoefde te klimmen om het zeil binnen te halen. De ra's hadden in de tijd van de Prins Willem immers nog geen paarden (=looptouwen) eronder, men liet de ra zakken tot op de mars eronder om het zeil binnen te halen.

Voorlopig neig ik ertoe om de laatste bronnen (dus: geen weeflijnen in de bovenste wanttouwen) te volgen maar wil eerst nog even (in de schaduw) verder studeren.

Andy:pim:

Andy, de Hollansdse Tweedekker (zie boek plaat 24) laat wel weeflijnen zien in het bovenste deel van de bezaanmast.
Ook de WvH heeft daar weeflijnen.
Maar ja, dat is natuurlijk niet de PW.

Germt

Reactie

Het is en blijft denken, nadenken, zoeken en onderzoeken in het leven van een zeventiende-eeuwse scheepsbouwer; vooral als er perfectionisme om de hoek meekijkt, maar je hebt er, zo is uit de tekst te proeven, duidelijk plezier in, hoewel de laatste loodjes ook een beetje meewegen, om het zo maar eens uit te drukken; houdt vol man en de eindstreep zal (nog dit jaar?) een flinke beloning zijn.

Back