Prins Willem 17de eeuws VOC schip

@ Bouwer
"laatste loodjes" oeps het zal nog wel een jaartje duren.
De tuigage is iets ingewikkelder als ik eerst dacht maar dat komt mede omdat ik probeer de tuigage zo historisch correct mogelijk aan te brengen.

@ Ad
In de zeventiende eeuw was het bij de Hollanders touw en later werd het inderdaad hout en uiteindelijk werden er ook nog de zogenaamde spreilatten onderaan net boven de juffersblokken aan toe gevoegd.

@ Erik
Het koperdraad had ik al in huis en het het ligt al in het "zwartingsmiddel" en dat werkt snel (zoals alle chemische processen) snel bij deze temperaturen.

Andy

De eerste spreeworst zit erop

De eerste spreeworst zit erop.
De eerste lus was te bepalen op welke hoogte de spreeworst moest komen.
Ik heb daarvoor de tekening van Corel vergeleken met de tekeningen van H. Ketting (in: Prins Willem), G.C. Dik (in: Zeven Provinciën), W. Quinger (in: Wappen von Hamburg I) en H. Winter (in: Holländische Zweidecker van 1660 / 1670). Bij Corel zit de spreeworst van het grote wand op 2 cm onder de grote mars maar bij alle ander bronnen kom ik (na omrekening) op ongeveer 3 cm.
Ik heb de spreeworst dus maar op 3 cm onder de grote mars geplaatst.
Na enkele uren knopen ( 1:100 is een uitdagende schaal) ziet dat er dan zo uit:

full

De spreeworst is van gezwart koper en heeft dezelfde diameter als de hoofdtouwen.
Hieraan komt straks het puttingwand (= touwladder naar de mars erboven)
Het plan is om er ook zwichtingen op aan te brengen (= horizontale draden naar de spreeworst aan de ander kant) maar ik kan pas als de ra is ingehangen bekijken of ik daar ruimte genoeg voor heb.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien ik via Marktplaats een bouwdoos van de PW heb gekocht en daadwerkelijk met de bouw in oktober wil beginnen. Volg ik met grote belangstelling dit bouwverslag.
Allereerst excuses voor de late reactie op bericht 823, waar het volgende wordt geschreven:

“De route van de grote stag loopt nu vanaf de mars van de grote mast via 2 blokken langs de fokkenmast, door de reling, langs de boegspriet en door de woelingknie”

Ik heb het verslag diverse malen doorgelezen en eveneens (via foto’s) de plek van de woelingknie gezien. Het is redelijk duidelijk tot aan het punt waar de grote stag door de woelingknie gaat en daar (waarschijnlijk) wordt belegd.
Hoe moet dat? Als ik me goed herinner, zit er achter de voorsteven balsa-hout. Heb ook niet gelezen (of ik moet erover heen gekeken hebben) dat er in de woelingknie openingen zitten om de grote stag doorheen te leiden. De oplossing zal wel eenvoudig zijn maar ik kom er niet uit…
Alvast bedankt voor de uitleg……
Mink

Beleggen op de woelingknie?

Hoi Mink, welkom, leuk nog een Prins Willem bouwer, maak je er straks ook een bouwverslag van?
Dat is de makkelijkste manier om tips te krijgen (is mijn ervaring) want je ziet zelf dingen over het hoofd waar anderen je dan op kunnen wijzen.

:ontopic:
Beginnen met een korte uitleg van de loop van de grote stag is denk ik het handigste:

full

(bron: Zeven Provinciën G.C. Dik)

Het onderste deel van de grote stag is dubbel uitgevoerd, het loopt van het grote blok achter de fokkenmast aan één zijde langs de fokkenmast langs de boegspriet door de woelingknie en dan weer terug langs de boegspriet fokkenmast naar het juffersblok. De stag wordt dus niet belegd op de woelingknie maar loopt er doorheen.
Tussen de fokkenmast en het luizenplecht wordt het touw aan elkaar gemaakt met behulp van twee oogsplitsen die met een bindsel aan elkaar gebonden worden.
De tekening hieronder laat zien hoe dat op de "Zeven Provinciën" eruit gezien zou hebben (onderaan) :

full

(bron: Zeven Provinciën G.C. Dik)

Hieronder kun je (als je erg goed kijkt ;-) ) zien dat ik de oogsplitsen in het linkse (=achterste) touw op de luizenplecht heb aangebracht.
full

De woelingknie en de grote stag op de Batavia in Lelystad (links boven op de foto):

full

full

De woelingknie zit niet in de kit van Corel.
Ik heb dit opgelost met een zelfgemaakte woelingknie hier zichtbaar tussen de ankerkluisgaten op de "Prins Willem".

Andy

Ps. De spreeworsten van de hoofdtouwen van de (onder) masten zijn aangebracht.

Bedankt voor de duidelijke uitleg

Andy,
Als ik met de bouw van de PW ga beginnen, start ik een bouwverslag. Zoals je aangeeft, is dat de beste manier om tips te krijgen

Voor wat betreft de uitleg over hoe de grote stag loopt en uiteindelijk wordt vastgezet, is prima samengevat. De tekening uit het boek over de 7 provinciën van G. Dik, werkt verhelderend.
Op de foto van jouw PW is goed te zien waar de oogsplits/knoop zit. Ik heb de informatie gekopieerd en in een bestand gezet wat ik ga gebruiken tijdens de bouw van mijn PW.

Hetzelfde geldt voor de informatie over het aanbrengen van de spreeworst, ook dat is inmiddels opgeslagen.

Bedankt voor je uitleg.
Mink

Door familieomstandigheden alleen tijd gehad voor wat gepuzzel en klein werk.

Allereerst alle 7 zichtbare deuren van een klink voorzien (dat die er niet op zaten stoorde me al langer en nu kon ik er nog net bij)

Foto van de klink op een van de deuren van de luizenplecht:
full

Gepuzzeld met de bevestiging van de juffersblokken van de blindenmars op de boegspriet.

Op het origineel zijn de de juffersblokken met zwarte puttingijzers aan de boegspriet verbonden en ziet het er zo uit:

full

Het streven was om dit zo nauwkeurig mogelijk na te maken.
Hier mijn proefset:
full

2 juffersblokken van 3mm gevat in gezwart koperwerk als puttingijzer met linksonder touw van 0,5 mm en rechtsonder 0,5 mm gezwart koper.
Het bleek niet mogelijk om het gezwarte koperdraad (op zijn plaats onder de blindenmars) in de juiste vorm te buigen daarom heb ik moeten besluiten in plaats daarvan zwart touw te gebruiken.

full

Met een eerste wandtouw op zijn plaats ziet het er nu zo uit:

full

Voorlopig blijft mijn bouwtijd beperkt door familieomstandigheden

Zondag ter ontspanning de Wappen von Hamburg van vriend Germt maar eens gaan inspecteren denk ik

Andy

Blindestengewand

Het blindestengewand is geplaatst

full

Het bleek erg lastig om de onderste jufferblokken op exact dezelfde hoogte te krijgen, op de foto kun je zien dat het voorste juffersblok nog te hoog zit, dit ga ik nog veranderen.
Het werken met de afstandhouders tussen de juffersblokken bleek nog lastiger, ze waren nauwelijks op hun plaats te krijgen en schoten vaak los. Het resulteerde erin dat de bovenste juffersblokken niet op gelijke afstanden van de mars kwamen.
Uiteindelijk heb ik de bovenste juffersblokken maar weer losgehaald en daarna met behulp van een schuifmaat op gelijke afstanden van de bovenrand van de mars gezet.
Na al dit geworstel ga ik de juffersblokken op de grotemars en op de fokkenmars ga met ander materiaal en op een andere manier aanbrengen maar daarover later meer.

Andy

Gelijke hoogte voor juffrersblokken?

Het hoogteverschil in de onderste juffersblokken (die op de mars zitten) heb ik kunnen oplossen door de puttingijzers waarmee ze vast zitten aan de mars vast te lijmen in plaats van deze met touw aan het bevestigingspunt eronder vast te maken.

full

De hoofdtouwen van de blinde want zijn daarmee klaar.
Een aantal door mij geraadpleegde bronnen laat zien dat er geen weeflijnen (= horizontale touwen om in te kunnen klimmen) in deze hoofdtouwen horen omdat men niet in deze mast klom om het zeil binnen te halen maar de ra liet zakken.

Ook de hoofdtouwen van het want van de kruissteng (= bovendeel achterste mast) zijn aangebracht.
full

Ook hier zijn de juffersblokken gevat in gezwart koper daaronder zit een koperen schakel door de mars waaraan onder de mars het touw van het puttingwant is bevestigd. De schakel is om te voorkomen dat de jufferblokken in hoogterichting verschuiven aan de mars vastgelijmd.
Het touw van het kruisstengewant hoofdtouwen lijkt wat dun maar ik volg de diameter opgaven van H.Ketting (in: Prins Willem) zo nauwkeurig mogelijk.

Andy

Ps door mijn teruggekeerde schouderblessure gaat de voortgang van de bouw traag

en toen .......

En toen keek mijn vrouw niet uit en sloeg ze enthousiast pratend de vlaggenmast van de blindesteng overboord.

full

nu maar zien dat ik dat onzichtbaar repareer...

Andy

heel herkenbaar Andy, maar ik zie dat je al een messing pennetje hebt aangebracht.
uit ervaring weet ik dat dit een zwak punt blijft.
mijn modellen staan dusdanig in de woonkamer dat deze delen niet kunnen beschadigen, alleen een nadeel, dat ik de omgeving daarvan nu zelf moet schoonhouden. (ik heb ze niet in een omkasting staan)

Bij mij was/is het elke keer het jaaghout, een vergelijkbare positie dus. Maar ik deed het zelfs dan nog zelf.

Elke keer als we na lange onderhandelingen besloten hadden dat ze weer eens afgestoft moest worden, en ik haar van de plank moest halen, was het raak.:confused:

Groet,

Ad

En toen keek mijn vrouw niet uit en sloeg ze enthousiast pratend de vlaggenmast van de blindesteng overboord.

nu maar zien dat ik dat onzichtbaar repareer...

Andy

Andy,
Je kunt het ook zien als een inkoppertje!
Start nu alvast de onderhandelingen voor een nieuw schip.
Het is op dit moment zo, dat je wat krediet hebt opgebouwd.
Groet,

Aha.....
Inderdaad, zoals Bouwer zegt; dit moet gecompenseerd worden.
Tip: net doen of het ENORM véél moeite kost om het te repareren, hoe meer moeite en verdriet, hoe groter het volgende project:cool:

PS succes met de reparatie natuurlijk, maar jou kennende, lukt dat wel, maar niet tegen je vrouw zeggen hé;)

Germt

De schade is hersteld

Dank voor alle begripvolle reacties op de "ernstige averij" die mijn schip had opgelopen ;)
De onderhandeling voor een nieuw model (ter compensatie van al het extra werk) zijn al geopend :D.

De reparatie van de blindemast op de boegspriet is geslaagd:
full

De hoofdtouwen van de stengen (= boven de onderste kraaiennesten) zijn aangebracht.
De blokken aan de marsen (kraaiennesten) en de zalingen (=de dwarslatten op de masten) ben ik aan het aanbrengen daarna worden de hoofdtouwen van de bramstengen van de fokkenmast en de grote mast aangebracht.

Andy

Back