Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Dank voor alle reacties over de trap, ik heb hem reeds verlengt en volgens sommigen van jullie mogelijk te ver.
Inmiddels ben ik begonnen met het pas maken van de mastvoeten.
Een eerste blik daarop:

full

De (onder)masten zijn van rondhout, de stengen (= het deel daarboven) wordt gemaakt van vierkant beukenhout dat rond moet worden geschuurd. Het grootse probleem is dat het beukenhout niet recht is, kijk maar naar het hout bij de liniaal. Dat wordt nieuw hout kopen dus.

Verder heb ik besloten alle zwart geverfde ringbouten op de romp en dek te vervangen door met Brass Black gezwarte exemplaren. Is wel wat extra werk maar wel mooier

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Het grootse probleem is dat het beukenhout niet recht is, kijk maar naar het hout bij de liniaal. Dat wordt nieuw hout kopen dus.

Ik zou dat wel in de winkel gaan uitzoeken, Andy. Mijn ervaring is dat kromme rondhouten zeker bij de dunnere veelvuldig voorkomen. Het is wel relatief goedkoop, dus je kan je wel permitteren om alleen de rechte stukken te gebruiken.

Er zijn ook (aanzienlijk duurdere) noten rondhouten, die over het algemeen veel rechter zijn. Heeft een mooie fijne structuur maar het is wat brosser, en ik had veel moeite met draaien daarvan doordat het sneller brak dan beuken. Verder is het natuurlijk aanzienlijk donkerder, maar ik veronderstel dat een groot gedeelte geverfd gaat worden?

Groet,

Ad

@ Ad
Ik ga het inderdaad even uitzoeken bij De Kombuis en ik hou het bij beuken, het onderste deel en de ra's zijn rond en recht en van beuken. Alleen de stengen en vlaggenmasten zijn vierkant en krom. Alles in één houtsoort is handiger voor het schilderen. Ik heb het advies gekregen om de masten in "rustiek eiken", een niet dekkende verf, te schilderen. Voordat ik een beslissing neem zal ik een aantal verven op beukenhout uitproberen.

Andy

een soort beits neem ik aan, let alleen op dat je alles gelijkmatig opbrengt, want je ziet best wel kleurverschil. Ik heb het gebruikt op mijn Amati Molen, maar heb toch merendeel domweg met de airbrush aangebracht (wel eerst even een beetje verdunnen)

Helaas geen tijd gehad om te gaan kijken :(.

De geverfde ringbouten zijn vervangen door gezwarte ringbouten;
full

Ik heb "Brünierungsmittel" van "De Kombuis" gebruikt.
Eerst de onderdelen vetvrij maken (=afwassen) daarna 12 tot 24 uur in een laagje "Brünierungsmittel" en daarna weer afwassen om het zuur verwijderen om te voorkomen dat het later op touw in kan werken.

Het resultaat:
full

Van links naar rechts:
-onbehandelde ringbout- gezwarte ringbout - geverfde ringbout- onbehandeld scharnier - gezwarte ringbout - onbehandelde ringbout.
Wat opvalt is dat de verf op de geschilderde ringbout makkelijk beschadigd en een minder egaal effect geeft als "zwarten".
Daarnaast valt me op dat geel koper mooi zwart wordt en rood koper donkergroen.

De vlaggenmast is klaar:
Eigenlijk een test om te kijken of het me goed lukt om van vierkant beukenhout een mooie ronde mast te maken:

full

Hier de vlaggenmast naast de tekening.

Nu staat het maken van de marsen en het schuren van de (onder)masten op het programma.

Andy

Marsen en zalingen

In plaats van dat ik begonnen ben met het schuren van de masten (zoals ik in het vorige verslag had aangekondigd) ben ik begonnen met het maken van de marsen (= kraaienesten).

Het eerste probleem dat ik tegenkwam was dat het soldatengat (de vierkante opening in het midden) niet rechthoekig was en niet goed op zijn plaats zat. Nadat ik dat had bijgewerkt heb ik de marsbodems aan de bovenzijde bekleed met notenhouten latjes. De dikte van de mars is nu 2.4 mm (schaal 1:100 = 24 cm), in het echt was de dikte 3 1/2 duim (= ong. 9 cm) Ik zal daarom de onderzijde van de mars niet bekleden want dan wordt hij nog dikker. Dat niet bekleden is overigens niet zichtbaar want de marsen worden zwart geschilderd.

Vervolgens ben ik aan de zalingen (de 4 kruislings lopende draagbalken) die onder de marsen zitten begonnen.
Het probleem wat hier optreed is dat ik beukenhouten balkjes in de maten 2x3 mm en 3x4mm balkjes kom. Dit kan deels komen omdat ik het rooster van het galjoen 2 maal heb moeten maken. De balkjes van 3x4 mm moeten er echt onvoldoende zijn geleverd. Ik heb de ontbrekende maten beukenhout vervangen door notenhout waarvan er meer dan voldoende geleverd is. Mocht het notenhout niet goed te verwerken zijn omdat het te makkelijk breekt dan ik ik altijd nog beukenhout gaan kopen.

full

Van links naar rechts
bezaansmars -grote mars - fokkemars - blindemars
met daarboven de respectievelijke fokkestengemars en grotestengemars
en eronder de zaling van de fokkemars.

Voorlopig nog even verder met het maken van de zalingen
Om de marsen komt daarna nog een rand en op de mars komt vervolgens de scheenrand die met knieën aan de mars is vastgemaakt.

Andy

Verdraaid Andy, je bent bijna klaar met de PW:D
Snel een volgende op stapel zetten:cool:

Maar; "marsen, zalingen, fokkestengemars en grotestengemars, scheenrand"
Er staat mij straks nog wat te wachten hoor:confused:

Germt

Verdraaid Andy, je bent bijna klaar met de PW:D
Snel een volgende op stapel zetten:cool:

Maar; "marsen, zalingen, fokkestengemars en grotestengemars, scheenrand"
Er staat mij straks nog wat te wachten hoor:confused:

Germt

Nou mij ook anders, ik moet de bol op de vlaggenmast (foutje!) nog even erafhalen bijvijlen tot een platte schijf en terugplaatsen.
Dus als ik zo doorga haal je mij nog in :D

Andy

Ps ik heb wel even alle termen moeten opzoeken;)

terug uit de ziekenboeg?

Na er een tijdje uit geweest te zijn met een arm/schouder blessure ben ik weer heel voorzichtig aan met de bouw begonnen :D: met het maken van de onderdelen voor de zalingen onderaan de fokkevlaggesteng en de grotevlaggesteng, de kruisvlaggesteng (besaanmast) en de geussteng (bovenaan blindesteng/boegspriet).
In gewoon Nederlands dus de zalingen onderaan de vlaggenmasten bovenaan de masten ;).

full

Erg klein spul: doorsnede 1x1 (dwarszaling en kalf) en 1x2 mm (langszaling), niet al te zwaar werk dus.

De top van de kampanjevlaggesteng (vlaggemast achteraan het schip) heb ik geprobeerd wat platter te vijlen, (van kogelrond teruggevijld naar de halve hoogte) geheel tevreden ben ik nog niet met het resultaat, de top is nog niet plat genoeg en omdat verder vijlen niet lukt zal ik een nieuwe top van rondhout gaan maken.

Alvast Zalig Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar
Andy

De werf is weer open

Het eerste wat ik gedaan heb bij het heropenen van de werf was het controleren van het laatste waar ik aan gewerkt had: de marsen.
Eerst ben ik gaan onderzoeken of de marsen van Corel wel de juiste vorm hadden, hiervoor heb ik eerst in "Prins Willem" van H.Ketting gekeken:

full

Daarna heb ik de tekeningen van de marsen in "Der Holländische Zweidecker von 1660,1670" van H.Winter bekeken en ook deze vergeleken met die van Corel.
De marsen van Ketting hebben een iets groter soldatengat (het rechthoekige gat midden in de mars) en meer en dunnere knieën op de mars, bij H.Winter is het soldatengat veel kleiner en ook het aantal knieën is kleiner.
Ik heb daarom besloten de marsen van Corel in ongewijzigde vorm te gebruiken, wel heb ik het soldatengat op de juiste plaats uit gevijld want dat bleek niet bij alle marsen op de juiste plaats en onder de juiste hoek ten opzichte van de hoofdtouwen te zitten.

Vervolgens heb ik de knieën aangebracht en ga morgen de scheenrand (van 2x2 mm buigbaar beuken) bovenop/buitenom de knieën aanbrengen.

full

De plaats van de knieën is met behulp van hulplijnen op de tekening exact van de tekening overgenomen. De marsen worden in een later stadium op de zalingen die erbij liggen gelijmd.

Andy

Welkom op het forum Stickmans en veel succes met de bouw je HMS Endeavour. Heb je vragen stel ze rustig er is veel kennis en bereidheid op dit forum om je te helpen.

En dan nu weer :ontopic:

Eindelijk weer eens paar dagen ongestoord kunnen bouwen :D.

De marsen zijn klaar.
De scheenband werd rondom de mars bodem in zijn vorm gebogen en tijdens het drogen van de lijm met een tie-rib op zijn plaats op de knieën gehouden.

full

Daarna ben ik begonnen aan de bezaansmast, de simpelste mast om er in te komen.
Eerst is de mast op taps op maat geschuurd, hierbij heb ik de vorm die W. zum Mondfeld beschrijft in "Historische scheepsmodellen" op blz. 210 aangehouden (simpel gezegd van onder tot midden verhoudingsgewijs wat minder afschuren als je zou verwachten).

Daarna zijn de steng en vlaggenmast die uit vierkant beukenhout gemaakt moeten worden rond en taps geschuurd, waarbij het onderste deel (tussen de zalingen en het ezelshoofd) vierkant gebleven is. Het rondmaken van dit vierkante hout was veel makkelijker als verwacht.
Bij het passen bleek dat de zalingen (die ik precies volgens tekening gemaakt had) iets te smal waren, met enig slim vijlen aan zalingen en mast/steng bleek het gelukkig goed pas te maken.
Ik heb ezelshoofden van de steng en de vlaggenmast aangevuld met de nodige ogen en onderin de steng en de vlaggenmast een gat geboord om de stengewindereep (het touw waarmee de steng/vlaggenmast gehesen/gestreken kan worden) later aan te kunnen brengen. Dit touw werd (volgens W. zu Mondfeld) alleen ingeschoren voor direct gebruik een daarna weer verwijderd .
Omdat ik er voor gekozen heb om het schip "werfnieuw" te bouwen breng ik dit touw toch aan.
Het gat voor het slothout heb ik in de steng en in de vlaggenmast aangebracht. Het slothout is een balkje dat net boven de zaling dwars door de steng/vlaggenmast loopt en voorkomt dat de steng/vlaggenmast spontaan naar beneden kan zakken.

Na al deze voorbereidingen was het tijd om aan het monteren te beginnen. eerst zijn de nommerstukken (= de planken die onder de zalingen in de lengterichting tegen de mast zijn bevestigd, hier rusten de zalingen op) aangebracht, de mast in de romp geplaatst (maar niet gelijmd!) en de zaling onder de juiste hoek op de mast gelijmd.

full

Achterop het kampanjedek staat de vlaggenmast nu niet met de oude ronde maar met de nieuwe platte masttop. De masttop bleek niet uit een kraal gemaakt te moeten worden maar het bleek dat de 5 overgebleven wielen van de affuiten hiervoor bedoeld waren.

Volgende etappe word het plaatsen van de bezaansteng
Andy

Bouw/tyraps

Goed om je weer te zien bouwen man, en die mast er op maakt het allemaal nog leuker om naar te kijken.

Trouwens, het gebruik van die tyraps is een goed idee!
Dat neem ik even mee naar de HMS Hood.
Want dat idee kan op velerlei momenten gebruikt worden, dus ook op mijn schip.

Kunst en vlieg werk.
Mooi hoor.
Maar waarom zitten de knieën aan de rechterkant bij dat rechter "wiel" tegen het gat en de knieën aan de linkerkant op een plank afstand?

Maar waarom zitten de knieën aan de rechterkant bij dat rechter "wiel" tegen het gat en de knieën aan de linkerkant op een plank afstand?

Het soldatengat zit niet in het midden van de mars en omadt alle knieën zijn even lang krijg je dit resultaat.
De knieën die te lang waren (=tot in het gat liepen) zijn afgevijld.

Andy

de bezaanmast is klaar

De bezaansmast is klaar :D

Het rond vijlen van vierkante hout van de bezaansteng viel erg mee. En eigenlijk is het ook wel logisch dat Corel vierkant beukenhout voor de stengen gebruikt want de onderkant (en dus het dikste deel) van de steng is vierkant.
Het vastmaken van de bovenste zalingen aan de bezaansteng was wel erg veel gepriegel, het kleinste onderdeel (de klos) heeft een doorsnede van 1 x 1 mm en is maar 4 mm lang :rolleyes:. Door wat onvoorzichtig bewegen van de vlaggenmast brak het bovenste ezelshoofd in tweeën, gelukkig was de breuk goed te lijmen.
De diverse onderdelen van de mast heb ik op de werkbank zorgvuldig uitgelijnd en vastgelijmd. De ezelshoofden zijn met een messing pennetje en UHU Hart lijm aan de masten gelijmd, alle andere verbindingen zijn met houtlijm gelijmd.

full

Het onderste deel van de grote mast heeft na uren vijlen eindelijk de juiste maat. Voor de grote steng wordt weer vierkant beukenhout gebruikt, ook hier is dat weer logisch omdat zowel het onderste stuk als het bovenste stuk van de steng vierkant zijn en alleen het middelste stuk rond is.

De masten en de vlaggenmast staan nog los in/op het dek en de marsen liggen los op de zalingen, ze worden past vastgelijmd als alle masten klaar zijn omdat ik ze dan mooi in lijn kan plaatsen. Als laatste wordt dan de boegspriet gemaakt en in lijn met de masten geplaatst.
Met deze werkwijze weet ik zeker dat alle masten en de boegspriet goed staan en hoef ik dus niet te proberen een foute stand van een mast met de tuigage te corrigeren.

Andy

Back