Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Die Humbrol 195, is de kleur die je op de bovenzijde van de romp hebt zitten Andy?

Verf

@ Ruud
We worden oud:help: ik was het ook al vergeten :oops:

@ Frankwin & Germt

full

Dit zijn de door mij gebruikte kleuren
Links op de foto de Admiralty Paint (op waterbasis) van Jotika te koop bij oa de Kombuis. Dit zijn de authentieke scheepskleuren. Voor andere kleuren van Jotika zie: Scheepsverf (17) *-*http://modelbouwdekombuis.nl
Een ander voordeel van deze verven is (naast de correcte kleur) dat ze op waterbasis zijn en je dus geen oplosmiddelen inademt :Fade-color en je de kwasten gewoon met water kan schoonmaken

Kleuren (van links naar rechts):
French bleu
Olive green
Matt varnisch
Red ochre
Dull black

Alternatieven (= rechts op de foto):
- Olive green: Humbrol Matt 105 (zijn echt identiek = bovenkant galerij)
- Donkerder groen: Humbrol Satin 195 (onderkant galerij + achterkant spiegel =hekkebord)
- Rode oker: Humbro satin 132 (vrijwel eender)

Huidskleur voor beelden: Humbrol Matt 61

Voor de aardigheid ook nog de door mij gebruikte lijmen:
- rechts een spuit met H...... nee mis :teacher:..... een spuit met houtlijm. Omdat die in een pot met water staat droogt de lijm niet en blijft de spuit open. Ik gebruik houtlijm voor bijna alle houtverbindingen.
- UHU hart voor alle andere lijmverbindingen (bijv hout op metaal) en voor houtverbindingen die een korte droogtijd moeten hebben (bijv de staanders van de reling)

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik deze gegevens opslaan en later gebruiken voor mijn prinsje:D
Alvast weer bedankt Andy, als ik je zo mag aanspreken.
Groetjes,
Frankwin

Oeps vergeten

....
Je had het over dun schilderen, is dit dan met veel verdunner?

@ Frankwin
Ik was een deel van je vraag vergeten te beantwoorden:
dun schilderen is eigenlijk niet anders als niet dekkend schilderen (dus met te weinig verf eigenlijk). Helaas viel het effect tegen en heb ik ervoor moeten kiezen om de verschansing alsnog dekkend over te schilderen.
Mogelijk was het beter gegaan als ik de verf verdund had maar dat durfde ik niet aan, ik was te bang om dan op het dek te knoeien

Groetjes
Andy

Ps Natuurlijk mag je me Andy noemen

hallo andy

was het niet mogelijk om het dek af te plakken??
wat ik doe is het volgende
een stuk keuken folie(dunne plastiek)eerst op het dek kleven met papier plakband
dan daarover voldoende keukenrol papier
dit kan je in alle hoeken en kantjes drukken en het slorpt op als niet normaal

gr raf

schilderperikelen

Hoi Raf

Het kan inderdaad ook op die manier.
Je loopt bij de schaal 1:100 al snel tegen problemen aan bij het afplakken. Op 4 punten steek een dek een stuk over de verschansing en daar is zo weinig hoogte dat ik er geen kans zag om het en af te plakken en er keukenpapier tussen te krijgen en daarna nog te schilderen. vandaar de de keus om met onverdunde verf te schilderen.

Eigenlijk zijn de schilder problemen ontstaan toen ik mijn voor het vastlijmen "dun geschilderde" verschansing niet mooi vond en het daarom over heb moeten schilderen. Had ik het de eerste keer met verdunde verf gedaan en had ik dat mooi gevonden dan had ik niets hoeven overschilderen.

Vandaag nieuwe verf en enkele extra dunne kwastjes gekocht om op de gezichten van de beelden ogen en monden te schilderen (met een leesbril en extra licht)

Andy

Frankwin heeft best wel gelijk, jij hebt tenminste 1 diploma :teacher: :worship: en misschien wel meer.

Het begint er trouwens wel goed uit te zien.
2 weken aan de reling werken heeft zijn vruchten af geworpen.

Heb je iets aan het koper??

gr. Ruud

@ Ruud
We worden oud:help: ik was het ook al vergeten :oops:

@ Frankwin & Germt

full

Dit zijn de door mij gebruikte kleuren
Links op de foto de Admiralty Paint (op waterbasis) van Jotika te koop bij oa de Kombuis. Dit zijn de authentieke scheepskleuren. Voor andere kleuren van Jotika zie: Scheepsverf (17) *-*http://modelbouwdekombuis.nl
Een ander voordeel van deze verven is (naast de correcte kleur) dat ze op waterbasis zijn en je dus geen oplosmiddelen inademt :Fade-color en je de kwasten gewoon met water kan schoonmaken

Kleuren (van links naar rechts):
French bleu
Olive green
Matt varnisch
Red ochre
Dull black

Alternatieven (= rechts op de foto):
- Olive green: Humbrol Matt 105 (zijn echt identiek = bovenkant galerij)
- Donkerder groen: Humbrol Satin 195 (onderkant galerij + achterkant spiegel =hekkebord)
- Rode oker: Humbro satin 132 (vrijwel eender)

Huidskleur voor beelden: Humbrol Matt 61

Voor de aardigheid ook nog de door mij gebruikte lijmen:
- rechts een spuit met H...... nee mis :teacher:..... een spuit met houtlijm. Omdat die in een pot met water staat droogt de lijm niet en blijft de spuit open. Ik gebruik houtlijm voor bijna alle houtverbindingen.
- UHU hart voor alle andere lijmverbindingen (bijv hout op metaal) en voor houtverbindingen die een korte droogtijd moeten hebben (bijv de staanders van de reling)

Andy
Zong Melanie vroeger ook al tijdens de 70-ger ‘flowerpower’ jaren: "We’re grow old."
Wees blij dat we oud worden; kun je als modelbouwer nog meer bouwen!

@Ruud
Laten we die andere Grootmeester niet vergeten.
Namelijk Meneer Germt.

Sorry Andy, dat ik dit toppic combineer met een ander toppic.:oops:

Groetjes,
Frankwin

@Ruud
Laten we die andere Grootmeester niet vergeten.
Namelijk Meneer Germt.

Sorry Andy, dat ik dit toppic combineer met een ander toppic.:oops:

Groetjes,
Frankwin

@Frankwin,

Germt is een verhaal apart, is meer de grootmeester san zoals ze in japan zeggen, of zoals in het schaatsen, die is van de buitencategorie, of niet van deze planeet. :D

hallo

voor de oogjes misschien ook een oplossing en dat is een naald in een houdertje
ik weet niet hoe groot de oogjes zijn maar met een naald kan je heel kleine puntjes zetten
hangt natuurlijk van de dikte van de naald af
heb ik geleerd van een mevrouw die voor een firma van die poppetjes schilderde
(kinder surprise en zovan dat spul)
de witte puntjes in het oog zette ze dus zo met een naald en dat ging vrij vlot dat schilderen

gr raf

@ Frankwin en Ruud

Germt is een Motiverende Mede Modelbouwer (diploma's tellen in dat verband niet) :teacher: geen kwaad woord over hem dus.

Morgen weer een :ontopic:bericht met onder andere nieuwe informatie over de kleuren van 17de eeuwse schepen:idea:

Andy

Oké heren genoeg veren in mijn ....rug.;)
Ben ook maar een bouwer die inderdaad graag ervaringen deelt en van anderen wil leren.
Mijn WvH leent zich voor allerlei details vanwege de schaal:cool:

@Raf,
De tip met de naald in een houdertje, ik heb een naald in een stukje rondhout gelijmd, is weer een bruikbare tip dank :cool:

Groet, Germt

Kleur bekennen

@ Raf
Schilderen met een naald is inderdaad ook een goede mogelijkheid had ik nog niet aan gedacht, bedankt:yes:

De zoektocht naar bronnen de juiste kleuren van een 17de eeuws schip hebben wat nieuws opgeleverd: een artikel van A.Hoving in Spiegel der zeevaart 1996/6. (Ik kreeg dit artikel van Ruuddebouwer).
Hoving stelt in dat artikel dat je niet er niet van kunt uitgaan dat de kleuren van de schepen op schilderijen en ook de kleuren van oude scheepsmodellen 100% juist. Ze zijn immers vaak gerestaureerd en mogelijk zelfs overgeschilderd. In schriftelijke bronnen wordt nauwelijks over kleuren gesproken. Alleen Witsen schrijft er iets over:
Naer welgevallen worden schepen geschildert met sankerijen of gedrochten. Ieder kiest verw die hem behaagt. Geel en root wert veel verkoren, ook wel wit; men maeckt boven terzyden aen, wolken of een geschilderde Hemel, een zee en allerhande oorlogstuig.
...De poorten van binnen zijn altans root, oock de zetborden en de schanskleden, die men rontom het schip scheert; wanneer men strijdt.....

En voor mijn model betekend dat dat ik door kan gaan met de door mij gekozen kleuren, de zetborden worden rood schilder en straks zou ik wolken op de vertuining kunnen schilderen (net als op het model in het Tropenmuseum.

De zetborden zijn in inmiddels hun definitieve kleur geschilderd:

full

De stuurplecht is bijna klaar er moeten nog 2 trapjes voor/tegenaan gezet worden en ik ben met randen om de dekluiken begonnen.
full

Andy

Kijk, dat ziet er echt netjes uit, ik hou wel van een kleurrijk schip:cool:

Ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar hoe hij er in het echie uitziet.
Zo kom je toch een eind Andy, met al dat gepriegel.

gr. Ruud

Kleur bekennen 2

De laatste onderdelen van de stuurplecht zijn gemonteerd ( 6 beelden en 2 trappen), hier heb ik wel wat moeten smokkelen :oops: .
De deuren staan net als op de tekening naast de schaarstokken (de wat dikkere en bredere dekplanken die links en rechts langs de luiken lopen). Tussen de deuren en de verschansing horen dan volgens de tekening 2 beelden te staan maar daar past er maar 1 :confused:
Dus heb ik de beelden die ik niet kon plaatsen maar meer naar het midden gezet (boven de trap).

De eerste 2 kleuren zijn al op de vertuining (het overnaadse hout bovenaan het achterschip) aangebracht. Hierboven moet tot aan de verschansing nog een strook lichtblauw met wolken komen.

full

Nu staat het maken en bevestigen van het roer op het programma

Andy

Netjes opgelost met die beelden zo, valt je alleen maar op als je het weet.
Ik zal het tegen niemand zeggen;)
Ben wel benieuwd naar de wolken straks hoor:cool:

Groet, Germt

Back