Prins Willem 17de eeuws VOC schip

De kwaliteit van het touw van Mantua is duidelijk beter als het touw dat Corel bij de Prins Willem leverde, vooral het touw van 1.2 mm van Corel was onregelmatig en rafelig.
Een ander probleem dat ik met dat touw had was dat het stug was en bleef rekken maar dat kan ook veroorzaakt zijn door het verven van het touw met Ecoline.

Andy
 
Vandaag de hoofdtouwen van de bezaansmast aangebracht het was immers geen weer om iets in de tuin te doen :pim:

De eerste stap was het bepalen van de juiste diameter van het touw. Volgens H. Ketting (in "Prins Willem") zou het, omgerekend naar mijn schaal, 0,6 mm moeten zijn. Omdat dit niet leverbaar is moest ik kiezen uit 0,5 of 0,7 mm.
Ik ben begonnen met het aanbrengen van 2 stel takelkabels en 2 stel hoofdtouwen van 0,5 mm. Daarna heb ik provisorisch 2 hoofdtouwen van de grote mast en 2 hoofdtouwen van de bezaansteng geplaats om de onderlinge verhoudingen goed te kunnen beoordelen.
Mijn conclusie was dat de touwen van 0,5 mm te dun waren en dus heb ik de schaar (weer:!:) gepakt en de aangebrachte touwen verwijderd.
De bezaansmast is vervolgens voorzien van takelkabels en hoofdtouwen van 0,7 mm en nu ziet het er veel beter uit.

Het touw van Mantua verwerkt veel beter als het touw van Corel, het is regelmatig en rekt niet.

full

De touwen tussen de jufferblokken zijn ook al aangebracht, hoofdtouwen zijn nog niet gespannen.

Morgen verder met de hoofdtouwen van de grote mast.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wéér de schaar Andy, geintje;)
Ik mag dat wel hoor, net zolang experimenteren en zoeken tot het resultaat bevredigend is:cool:

Germt
 
Reactie

Zoals gewoonlijk weer goed bezig man.
Hier steek ik ook wel het nodige van op voor mijn scheepje.

Wel eens gedacht aan vissnoer te gebruiken, of is dat niets?

Ik heb er geen ervaring mee maar, zou daar graag eens iets over horen van anderen.
Zelf heb ik een rollletje gekocht om er eens mee te gaan experimenteren.
Deze bijvoorbeeld van 0.06mm zou in werkelijkheid van 200x0.06=1,2 cm worden en is eigenlijk iets te dun voor mijn reling denk ik.
Maar als er een coating op komt van 0.02 a 0.03mm, zal de werkelijkheid beter benaderd worden met 1.5cm!


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de tip Bouwer (vanaf je vakantieadres?) daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Na al mijn eerder problemen met tuigagedraad ben ik naar de modelbouwwinkel gegaan naar touw wat moest voldoen aan een paar eisen:
- in 6 diameters (van 0,1 tot 1,3 mm) te leveren zijn
- alle diameters dezelfde kleur
- op geslagen touw lijken
en als laatste:
- het voor aankoop kunnen zien en voelen

Ton van de Kombuis kon me aan draad van Mantua helpen wat aan al deze eisen voldoet.

Andy
 
Reactie

Bedankt, dat Mantua van Tom heb ik al genoteerd.
Zal me daar te zijner tijd eens mee bezig gaan houden.
Net terug van 4 weekjes Turkije.
Kan ik weer aan de slag morgen.
 
Aha Bouwer Goed vakantie gehad?
Heb jij dat goede weer van vandaag voor ons uit Turkije meegenomen? ;)

Op verzoek nog even wat plaatjes van hoe de hoofdtouwen van het want bevestigd moeten worden aan de mast en een de juffersblokken.

full


Bevestiging van de hoofdtouwen aan de bovenzijde

full

Bevestiging aan boven en onderzijde

full

Een eenvoudig hulpmiddeltje bestaande uit 2 gebogen stukjes koperdraad om te zorgen dat alle jufferblokken (na het aanbrengen van de hoofdtouwen) op de gelijke afstanden van elkaar komen te zitten.
De hulpstukjes verwijder je natuurlijk wel voor het aanbrengen van de talie (= de spandraad) ;)

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactie

Al dat touw; het kon zo wel uit de touwslagerij komen als wij dat schip eens goed bekijken!

Blijven sommige geschutpoorten zonder prachtige omlijsting?
 
Ik vind het vreemd dat de getoonde manier van inscheren van de juffertalie anders is dan je in de meeste boeken vindt, Andy. Bijvoorbeeld de Nederlandse zu Mondfeld blz. 275 en Kamer (VOC retourschip) blz. 185. Bij Ketting kan ik het niet vinden, en bij Curti blz. 120 moet je goed kijken, maar daar kan je ook zien dat er bij de bovenste juffer begonnen wordt.

Groet,

Ad
 
Ik vind het vreemd dat de getoonde manier van inscheren van de juffertalie anders is dan je in de meeste boeken vindt, Andy. Bijvoorbeeld de Nederlandse zu Mondfeld blz. 275 en Kamer (VOC retourschip) blz. 185. Bij Ketting kan ik het niet vinden, en bij Curti blz. 120 moet je goed kijken, maar daar kan je ook zien dat er bij de bovenste juffer begonnen wordt.

Groet,

Ad

Goed gezien Ad!

Het voordeel van de methode van Corel is dat het "beginknoopje" in het touw achter het onderste juffersblok zit en dus wat minder opvalt.
Nadeel van de getekende werkwijze is dat je het touw via de achterzijde van het onderste juffersblok in de gaten moet steken en daar heb je op deze schaal geen ruimte voor. Ik steek het touw er daarom in de "verkeerde" richting (verkeerd volgens de tekening althans) door de juffersblokken en maak een eindknoopje in het draad en span het touwtje dan "terug" aan. Het resultaat is dan conform de tekening maar het werkt wel veel makkelijker.

Andy
 
Geloof me, daar zie je straks in de massaliteit van het tuigwerk niks meer van (waar dat knoopje zit). Maar Ad heeft wel gelijk. Je begint in de loshangende jufferblok met het knoopje. Maar ik zou er niks meer aan veranderen. Je bent goed op weg!
 
Al dat touw; het kon zo wel uit de touwslagerij komen als wij dat schip eens goed bekijken!

Blijven sommige geschutpoorten zonder prachtige omlijsting?

De bovendekse geschutspoorten hebben inderdaad een prachtige gouden omlijsting en de kanons daar zijn al geplaatst, de onderdekse geschutspoorten hebben een rood kozijntje en krijgen aan het einde van de bouw nog luiken en kanons.
Ik ben veel te bang

De bovendekse kanons zijn op het schip geplaatst toen de VOC het schip aan de "Staten Generaal" had verhuurd om mee te vechten in de Eerste Engelse (zee) oorlog. Het deed toen dienst als vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt, en het heeft deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken.

Andy
 
Let op berichten van Germt

:teacher:
Let op de mededeling van Germt over de samenkomst van bouwers van Historische zeilschepen!
De ruimte is besproken :yes:en de datum is gepland:yes:

Andy :pim:
 
:offtopic:Ik zie hier ineens een héél ander getal bij de leeftijd staan:rolleyes:

Van Harte Gefeliciteerd met je 60e verjaardag Andy

:new-bday::proost::music::proost::new-bday:

Germt
 
Back
Top