Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Andy,

Ik had eerst een zwart garen aangeschaft maar hier gingen de mastworpen ook weer snel los zitten en ontstonden er hier bij mij veel donderwolken omdat het voor mij ook de eerste keer was. Ik heb toen blank garen van Amati gekocht bij de kombuis en dit is prima te knopen en blijft ook zitten, na alles geknoopt te hebben heb ik het met oostndische inkt zwart gemaakt en dat is goed gelukt en blijft goed zitten.
20130209_183541

20130210_110411

Dank voor alle adviezen! :thumbsup:

Ik heb het probleem kunnen oplossen:
ik leg nu platte knopen ipv mastworpen en dat lukt me goed ondanks de relatieve stugheid van het touw door het verven met Ecoline.
Morgen volgen de foto's

Andy

De weeflijnen van de bazaansmast

Zoals beloofd hier de foto van het knopen van de weeflijnen van de bezaansmast:

full

Als alle weeflijnen erop zitten controleer ik de plaatsing van de weeflijnen en worden de knopen gefixeerd met water verdunde houtlijm en zo nodig weer bijgekleurd met Ecoline.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Andy,

Ik had eerst een zwart garen aangeschaft maar hier gingen de mastworpen ook weer snel los zitten en ontstonden er hier bij mij veel donderwolken omdat het voor mij ook de eerste keer was. Ik heb toen blank garen van Amati gekocht bij de kombuis en dit is prima te knopen en blijft ook zitten, na alles geknoopt te hebben heb ik het met oostndische inkt zwart gemaakt en dat is goed gelukt en blijft goed zitten.

Ik heb inmiddels gemerkt dat mijn geverfde touw (0,2mm) eigenlijk te stijf is voor het knopen van de weeflijnen bovenaan het want. Onderaan ging het wel goed omdat daar meer ruimte is tussen de hoofdtouwen
Ik ga jou voorbeeld volgen en ongeverfd touw gebruiken en kijken of dat beter gaat.

Andy

Toch lopen je hoofd touwen zo op de foto te zien ook niet mooi strak naar de mars toe, dit komt waarschijnlijk ook doordat het toch allemaal te stijf door de verf is geworden.
Het kan natuurlijk ook door de foto vertekend zijn maar als dit niet zo is vind ik dit wel zonde.

tuigage

Je hebt helemaal gelijk Dick:(
Zoals je in mijn bouwverslag heb kunnen lezen geeft de tuigage nogal wat problemen.

Het gebruik van het door mij (voor het gebruik) geverfd touw/draad van Corel blijkt me veel meer problemen op te leveren dan waar ik op gerekend had.
Het touw/draad wordt duidelijk stugger door het verven met Ecoline en rekt ook na herhaald aanspannen in de lengte.
Daarnaast is het door Corel geleverde touw veel dikker als H.Ketting in "Prins Willem" beschrijft.
De combinatie van te dik, stug en rekkend touw geeft problemen bij het aanbrengen van met name de hoofdtouwen van het staande want,
de woelingen en de stagen geven geen problemen. Het beste kan ik dat laten zien aan de hand van een foto van de tuigage ter hoogte van de grote mars waar het probleem het grootste is.

full

Door de dikte van het touw past het touw niet netjes door het soldatengat in de grote mars, ook is de hoogte van de boven elkaar zittende hoofdtouwen boven de mars te hoog. Verder kan je op de foto zien dat sommige touwen ondanks 3x naspannen toch weer slap hangen, gek genoeg geld dat niet voor alle touwen. Ook kan je zien dat het touw onregelmatig geslagen is. Ik heb in de winkel meerdere rollen van deze diameter van Corel bekeken en die hadden allemaal dit probleem.

full

De tuigage van mijn vorige modellen was duidelijk beter gelukt daarom rest er maar een oplossing:

DE SCHAAR :teacher: !

full

Het plan is nu:
- verwijderen tuigage
- op basis van de maten van H. Ketting in "Prins Willem" een nieuw tuigageplan maken en de benodigde lengte berekenen
- goede kwaliteit gekleurd tuigagedraad/touw uitzoeken
- en opnieuw de tuigage aanbrengen

Andy

Vraag: met welk merk touw hebben jullie goede ervaring?

Hoi Andy, ik zie dat je wat problemen hebt met het tuigwerk. Ik kan je adviseren om garen aan te schaffen van Amati, dat is bij uitstek geschikt voor dit soort werk. Niet te dik draad gebruiken en pas kleuren als het want klaar is (indien nodig). Ik ben zelf niet zo'n voorstander om draad te verven, want je touwwerk word er niet beter van.
De hoofdtouwen gelijkmatig opspannen, en er zorg voor dragen dat je met de weeflijnen de hoofdtouwen niet naar elkaar toetrekt. Weeflijnen staan eigenlijk nooit strak gespannen!
Ik wens je succes! Groet Piet.

Moeilijke beslissing, Andy. Maar wel de goede, want als iets je nu al irriteert gaat dat alleen maar steeds erger worden.

Groet,

Ad

Het blijft zonde van je werk Andy maar je hebt wel gelijk alleen hoop ik dat je wel 'n iets kleinere schaar gebruikt. :p
En als dit de dikte van je hoofdtouw is wat Ketting voor schrijft zou ik als de juiste dikte niet bestaat in zwart toch gaan voor desnoods iets dunner.
Als je later wil schilderen moet je zeker wat dunner gaan omdat de verf je touw er ook dikker uit laat zien.

De beslissing om te gaan knippen doet een beetje auw maar ik vind het zonde om een mooi model (al zeg ik het zelf
wink.gif
) te bederven met tuigage waarvan ik weet dat ik het beter kan als ik terugkijk naar mij vorige model.
Ook het te dikke touw ging mij steeds meer storen zo gebruikt Corel voor de grote stag touw van 2,0 mm terwijl het eigenlijk 1.3 mm zou moeten zijn en voor het grote want 1,2 mm terwijl dat 0,9 mm zou moeten zijn.
Ook al ziet een ander het niet je blijft het zelf altijd zien, afbreken en opnieuw beginnen dan de enige goede oplossing.

Ik ga binnenkort eens wat Amati touw bekijken in de modelbouwwinkel (bedankt voor de tip Piet) en ga vermoedelijk naaigaren gebruiken voor de weeflijnen.
Maar eerst even een paar draadjes doorknippen:rolleyes:

Andy

De kapper is bij Prins Willem langsgeweest :cry:

full

Nu op jacht naar ander draad
Het wordt:
-Amati leverbaar in 0,1mm 0,25mm 0,50mm 0,75mm 1,0mm 1,3mm
of
- DMC Cordonet borduurgaren (katoen) leverbaar in 0,2 mm. tot 0,9 mm, wat ik dan nog wel zelf moet verven en waarbij ik voor de grotestag en de fokkestag (beide 1,3mm) een andere oplossing moet zoeken.

Andy

knap dat je alles weer sloopt, maar het zou inderdaad zonde zijn om door te gaan als je niet te vreden bent.

ben benieuwd wat je kiest..

Ik zou 0,1 mm voor de weeflijnen overwegen, Andy. Het zal wel niet helemaal op schaal zijn, maar het werkt erg prettig.

Groet,

Ad

Ik zou 0,1 mm voor de weeflijnen overwegen, Andy. Het zal wel niet helemaal op schaal zijn, maar het werkt erg prettig.

Groet,

Ad

Dat leek mij ook een goed idee Ad totdat ik in "Prins Willem "
van H.Ketting keek, hij beschrijft de diameters van de weeflijnen en die zijn opvallend dik:
Grotewant: hoofdtouwen: 0,9 mm weeflijnen 0,35 mm
Fokkewant: hoofdtouwen: 0,75 mm weeflijnen 0,25 mm
Alle andere weeflijnen 0.25 mm
Ik zal ook maar eens bij G. Dik (Zeven Provinciën) kijken voordat ik wat beslis.

Andy

Aanvulling:
G.Dik schrijft in "Zeven Provinciën" De dikte van de weeflijnen is 1/5de dikte van de hoofdtouwen.
Waarmee het probleem is opgelost.

Laatst bewerkt:
G.Dik schrijft in "Zeven Provinciën" De dikte van de weeflijnen is 1/5de dikte van de hoofdtouwen.

Kamer zegt in het VOC Retourschip inderdaad ook 1/4 tot 1/5 van de dikte van de hoofdtouwen, dus ik denk dat Ketting wel wat aan de ruime kant zit.

Groet,

Ad

Na het nodige studeren ben ik voorzichtig aan de tuigage beginnen
Uigangspunt zijn de maten die H. Ketting in zijn boek "Prins Willem" beschrijft.
Het kiezen van tuigagetouw is een ingewikkeld probleem, niet alle fabrikanten leveren alle maten en de touw diameters van de diverse leveranciers komen totaal niet overeen.
Het 0,5 mm touw van Mantua is net zo dik als 0,15 mm touw van Artesania Latina Bij nameten bleek het touw van Artesania veel dikker als opgegeven. Het lijkt dus erg verstandig om alletouw bij een fabrikant te halen ook al klopt de diameter niet de onderlinge verhouding klopt dan tenminste nog wel.

Andy

En dan hopen dat het touw een beetje dezelfde kwaliteit heeft in de verschillende dikten. Bij corel heb ik 0,15 0,5 0,8 en 1,2 gebruikt. De eerste drie zien er strak uit en zijn prettig om mee te werken. De dikste daarentegen is niet echt mooi. Wat slordig geslagen en rafeltjes. Het ene deel is met wat natte vingerwerk nog wel aardig in model te krijgen (ankertouw). Het andere deel blijft terug uit model komen. Ook verschillen ze onderling van kleur.

Back