Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Heb je internet adressen Ad??
Is inderdaad een mooi stukje gereedschap, en zeer bruikbaar voor het fijne werk :cool:
Ik gebruik ook een boortje van 0,7 mm hoor Andy, die zijn er en past inderdaad perfect.

Door het zoeken wat een broektouw betekent,ben ik ook achter gekomen wat een rolpaard/rampaard betekent:D
Ja ja ik leer het ooit nog;)
Groetjes,
Frankwin

Tips.....dat mag altijd

Ja door al die tips leren we met z'n allen iedere keer weer iets nieuws!:yes:

Zo kreeg ik van Beagle het volgende plaatje over de bevestiging van de ogen (ringbouten) voor de broektouwen::thumbsup:
full

De stangen van de ringbouten staken gewoon door de romp heen!
Eigenlijk is door de romp heen boren dus ook geen probleem!
Met zulke tips kun je alleen maar blij zijn.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen is de volgende vraag dan weer hoe je een dergelijk detail aan de buitenzijde van de romp moet creëren. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk, maar dit lijkt me wel erg klein ;)

klinkt plausibel, helemaal doorboren en aan de buitenkant zekeren:rolleyes:
Alleen ik zou het niet doen, zonde van de mooie gladde romp hoor, zie je straks allemaal puntjes uit de romp komen:(
Ik zou het op 2 mm gaatjes houden.
Bovendien heeft René ook een punt; hoe creeer je dan een realistische situatie op die schaal:confused:

Groet, Germt

realisme op de schaal 1:100

Ik wou jullie het plaatje met de ringbouten niet onthouden maar op mijn schaal is dat niet te realiseren.
Mijn plan is te proberen om de romp niet te doorboren maar als dat mislukt kan ik nu de buitenzijde met een gerust geweten de buitenkant versieren ;)met een kleine beetje zwarte verf op de uiteinden van de ringbouten.

Andy

de reling is af

De reling van het bakdek is af en daarmee is de gehele reling klaar :D

full

Nu op naar de stuurplecht, die moet er zo uit gaan zien:
full

Dat wordt deurtjes maken, onderdelen schilderen en op maat maken

full

Weer veel detailwerk dus en straks alles monteren in een ruimte van 7 x 3 cm :rolleyes:.
Tussendoor kan ik de ringbouten van de kanonnen nog in de verschansing boren en vastlijmen.

Andy

hallo andy

als je die staafjes door de romp heen laat komen moet je dat wel bij ALLE kanonnen gaan doen
ook bij diegene waar je de touwen niet gaat aan brengen

gr raf
ik heb zo een boortje maar dat werkt nog iets anders
door op en neer te pompen draait de kop
thumbnail.aspx

dit is een schroeven draaier maar het boortje werkt ongeveer op dezelfde manier

hallo andy

als je die staafjes door de romp heen laat komen moet je dat wel bij ALLE kanonnen gaan doen
ook bij diegene waar je de touwen niet gaat aan brengen
gr raf

@ Raf
Dat had ik me even niet gerealiseerd (voor het onderste kanondek!), dan wordt het toch wel erg druk op de romp, dan maar niet door de romp boren of als dat fout gaat de gaatjes vullen met houtstof.

@ Germt
De scharnieren zijn al afgeknipt en liggen in de deurkozijnen :pim:

full

In een van mijn bronnen is beschreven dat de het bovenste deel van de verschansing op het verdek verwijderbaar was en slechts werd aangebracht als het schip in gevaarlijke wateren zou komen te varen.
Bij de Prins Willem zou dat het deel zonder reling zijn (zie foto). De bovenste deel van de verschansing heeft daar schietgaten voor musketten en ook maar de helft van het aantal stutten en een afwijkende rompbeplanking.
Een soortgelijke constructie lijkt ook op door Ab Hoving gerestaureerde het model van de Utrecht (1654?) aanwezig te zijn. Bij de Utrecht is dat deel van de verschansing rood ipv zwart geschilderd. (Bron: Scheepshistorie 3)

Mijn vraag is weten jullie of deze constructie inderdaad zo bestaan heeft en was deze ook op de Prins Willem aanwezig?

Andy

Het is een zetbord!

Het antwoord is binnen:
Het is inderdaad een verwijderbaar bord: een zetbord

full

De rand van het zetbord is rechts van het beeld en onderlangs het groene zetbord nog net te zien op deze foto van het Model van de Prins Willem uit het Tropenmuseum in Amsterdam

full

En op deze foto van het originele model (Rijksmuseum Amsterdam) is de rand van het bord nog net te zien in het schuine randje onder het kopje van het beeld links naast het deurtje.

Nu rest nog de vraag wat was de gebruikelijke kleur van de binnenkant van de zetborden
- rood zoals het model van de Utrecht?
- zwart zoals het Rijksmuseummodel van de Prins Willem?

Andy

Zetbord is inderdaad de juiste naam; even gegoogheld.
Het zal dan wel zwart zijn zoals het model in het Rijksmuseum..... hoewel ik rood mooier vindt, geeft wat variatie, maar historisch juist durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen......:confused:

Groet, Germt

Histrorisch correct?

@ Germt

Bij het model van de Utrecht uit 1654 is het zetbord aan de binnenkant rood.
Hoewel de naam anders doet vermoeden is de Utrecht (net als de Prins Willem) een Zeeuws schip. Het model is uitgebeid beschreven door Ab Hoving in Scheepshistorie 3 (uitg. Lanasta 2007).

Ook bij de Batavia in Lelystad is het bovenste deel van de verschansing rood.

Bij model van de Prins Willem in het Rijksmuseum te Amsterdam is het zetbord zwart.

Dus wat is de historisch correcte kleur van een zetbord?

Andy

En nog wat filosofie:
Als amateur archeoloog weet ik maar al te goed dat "een historisch correcte reconstructie" iedere 10 jaar er weer een andere anders uitziet.:morning:

Ik heb het geprobeerd op te zoeken in de diverse literatuur, maar er wordt nergens over de kleur gesproken.
Ik persoonlijk zou dan gezien jouw beschrijving hierboven voor rood gaan, gewoon een eigen interpretatie geven;)
Je maakt hier volgens mij geen onvergeeflijke historische fout mee.
Of je er dan een prijs mee wint........ weet ik natuurlijk niet:rolleyes:

Groet, Germt

een prijs winnen

Of je er dan een prijs mee wint........ weet ik natuurlijk niet:rolleyes:

Als ik die prijs win dan mag jij hem uitreiken:music:

Ik ga weer even ve5der met het boren van die ..... :bad-words:.... ringbouten voor de broektouwen. De verf op het boortje blijkt mee te draaien :hammer:en gaat dus op en neer met de groef van de boor dus veel passen en meten dan maar.
Na een testje met een proefopstelling Ik ga de ringbouten 1 verschansingsstut verder naast de kanonnen zetten (dus 2 mm verder als het oorspronkelijke plan) dan heb ik meer houtdikte en kan ik straks de touwen er tenminste nog doorheen krijgen.

maar nu weer aan het werk:teacher:
Andy

Andy,

Ik was het vergeten maar toen ik de rol koper tergen kwam schoot het me te binnen dat ik je er wat van zou sturen.

Ik heb een aantal stripjes in een envelop gedaan en op de post gegooid.
Als het goed is heb je het morgen dus wacht nog even met scharnieren maken, misschien is dit wel veel mooier/makkelijker.

gr. Ruud

Mag ik weten welke kleuren je gebruikt?
Een weet ik al Humbrol 195 satin.
Je had het over dun schilderen, is dit dan met veel verdunner?
Groetjes,
Frankwin

Back