Positie verticale stabilisator op combat wing belangrijk?

Satoer

Forum veteraan
Ik ben bezig met een eigen versie van een ms composit swift:
SWIFTII_large.jpg

Deze heeft de stabilisator vleugel aan de tips zitten. Ik vroeg mij af of ik deze meer naar het midden kon verplaatsen zoals deze modellen:
Pibros_300_3.jpg

Of onder een schuine hoek:
pibros1.jpg

Of is zo'n stabilisator het effectiefs als die aan de vleugeltip zit? Dan zit die wel het verst naar achteren.

Tuurlijk kan dat. Je zal dan wel effe moeten zoeken naar de juiste maat. Begin aan de royale kant en snij er steeds een stukje af totdat het model iets minder stabiel wordt. Of je moet gaan zorgen voor voldoende tipverdraaïing zodat je zonder die winglets kan vliegen.

satoer.. geen probleem..
Met de mini ninja hebben we zelfs een keer getest hoe het vloog zonder die dingen.. en dat gaat prima (zolang je prop maar voorop zit dan).

En verder maakt niet uit of ze aan de tip zitten, of meer naar het midden.. of je ze vervangt door maar 1 in het midden.. 2 onder een hoek.. ook geen probleem.. als je ze maar in de vliegrichting zet.. en niet schuin (snappie.. tuurlijk snappie dat..)

peter

Ik snappie :D

Dus ik kan er wat creatief in zijn. Er zit wel 1 graden tip verdraaiing in maar denk niet dat het genoeg is om fatsoenlijk zonder die dingen te vliegen. Ik hou de maat van het orgineel wel aan.

de mini ninja heeft ook 1 graad tip verdraaing in de tip, en vliegt heel goed zonder die dingen... maar.. ik zou ze er zowiezo op zetten.. want anders glijd ie af in bochten etc.. omdat hij natuurlijk niet echt weet waar hij heen moet zonder die fin.. sort of..

peter

ik weet niet hoe zwaar hij wordt, maar ik heb die van mij al vaker geprobeert met verschillende soorten vinnen (vleugels en vinnen zelfbouw). Probleem van het in het midden plaatsen van de vin(nen) is dat het moment sterk afneemt.

Ten eerste zit bij een pijlstelling van de vleugels de vin in het midden ongeveer in het zwaartepunt. Hierdoor word eventueel gezwiep nauwelijks opgevangen. Bij winglets aan de tips zitten ze achter het zwaartepunt. Hierdoor wordt wel degelijk de lengtestabiliteit verbetert.
Ten tweede is de arm een stuk langer als ze aan te tips zitten.

Conclusie uit mijn onderzoekjes is dan ook dat je wel kan vliegen met bv. 1 vin in het midden, maar dat (bij gelijke oppervlaktes van de vinnen) de lengtestabiliteit van de vleugel sterk verminderd.

Oh ja, bijkomend voordeel van vinnetjes aan de tips is dat ze ( mist goed gebouwd) de tipwervel voor een flink deel kunnen verminderen. Hierdoor wordt de hele vleugel natuurlijk een stuk efficienter!

Bij kleine lichte modellen (mini ninja?) worden de vinnen al vaak overgedimensioneerd. Daar deze in verhouding ook vaak (veel) teveel vermogen hebben, zullen ze zowieso wel rechtdoor gaan.

mmh, mini ninja met minder vermogen is ook minder stabiel dus dat zou best eens kunnen kloppen ;)

Prima, ik zet ze op de orginele plaats. Is ook het makkelijkst te monteren.
Ik ben hem volledig uit carbon aan het maken, dus wordt wel redelijk zwaar.

Bij de opstelling van de vinnen op een Projeti steken ze achter de vleugel uit en zitten daardoor net zo ver naar achter als op de wingtips, dan kunnen de elevons dus pas daarbuiten beginnen....

kav5120.jpg

op dat plaatje is idd goed te zien dat die vinnetjes wel een stukkie achter het zwaartepunt zitten idd. Dan werkt het wel.

Ik heb dus een keer geprobeert om op zo'n soort vleugel een grote fin tussen de motor en de accu te zetten! nou, dat werkt dus voor geen meter! errug zenuwachtig. Hij blijft dan ook heen en weer zwiepen. Een stukje erachter of zelf aan een klein staartje kan goed werken. Dan krijg je echter wel weer problemen met het zwaartepunt.

satoer, er komen toch wel fotootjes van het bouwproces :?: :D
Carbon is cool! (hoe zwaar weefsel gebruik je? polyservice?)

Back