positie motor ten opzichte van de tank?

Ik wil een OS.70 4T monteren op een Calmato. Ik zie dat de brandstofinlaatnippel van de carburateur dan net boven de tank zal komen te zitten. Mijn vraag is of de motor genoeg zuigkracht heeft om de brandstof (nitro) de motor in te zuigen?

Ik neem aan dat er ook een slangetje van je uitlaat naar je tank loopt. Deze zorgt er voor dat er druk in je tank komt zodat de brandstof naar de carburateur wordt gestuwd.

Trouwens wel een aardig grote motor voor een Calmato.

Laatst bewerkt:
Klopt. Dat slangetje gebruik ik om de tank te vullen en daarna zet ik hem op een nippel die op de uitlaat zit. Ik begrijp dus dat de druk die daardoor in de tank ontstaat de brandstof naar de carburateur stuwt. Dank voor het antwoord.

Ik ben nooit een fan van druktank geweest. Gaat het slangetje/kapot los dan zal je motor slechter lopen en afslaan. Uiteraard op het meest beroerde ogenblik. Is dwars leggen van de motor een optie qua ruimte/motorkap, cylinder horizontaal, zodat carburateur lager komt? (Maakt vliegtuig in principe ook wat stiller, minder speaker-werking van de vleugels doordat ze meer horizontaal dan verticaal trillen.)

Heb je ervaren/deskundige hulp? Ik lees in ander draadje dat je beginner bent, zonder hulp/instructie zal een toestel als dit geen lang leven beschoren zijn, 10m of 10s, hoogstens. En voor brandstofmotor zul je ook de nodige tips moeten krijgen, zeker een vier-takt kan behoorlijk meppen.

Mocht je nog niets/niemand hebbben, drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL
www.flytovml.com -> clubs (B)

Iedereen vliegt met druk op de tank, dus lekker ook doen. Zonder geeft veel meer gezeik.
Die minuscuul kleine kans dat er een slangetje los springt. En landen zonder motor is nou ook weer geen ramp.

Maar Ron houd nou eenmaal van rampscenarioros ;)

je kan wel leuk je tank hoger liggen maar dit werkt alleen bij vlakke vlucht. Bij kunstvlucht is het zo goed als onmisbaar om druk op de tank te hebben.

Ideaal is inderdaad de sproeieropening gelijk aan hartlijn tank.
Dit is niet altijd mogelijk zoals in een calmato ,maar de opstelling die jij hebt is goed zat .
Drukvulling altijd doen als de mogelijkheid daar is ,het verbeterd het oppakken van de motor tijdens gasgeven .

Je nippels van je brandstofleidingen afbramen en afronden om inscheuren van je slangen te voorkomen .
Je vulslang opening hoger leggen als de tank opm leeglopen te voorkomen ,en de leiding hiervan in de tank naar de bodem leggen zodat het leegtanken na een goede dag ook een stuk makkelijker wordt.
Je kunt ook tanken en aftanken via de carburateurslang ,maar dan moet je deze elke keer loshalen en weer vastzetten ,wat op den duur de afdichting niet ten goede komt en dus afslaan van je motor kan betekenen of slecht af te stellen dankzij valse lucht.

Druleiding ,de nippel daarvan naar boven in de tank laten wijzen en daar een 3 tot5 mm van de tankwand afblijven (de resterende luchtlaag werkt als buffer bij volle tank)

Ook hier geldt afbramen en afronden.

De slangen voor druk en brandstof naar de carburateur zo kort mogelijk maar wel zo vloeiend als het kan zonder randen te raken (althans zoveel mogelijk zien te voorkomen)

Succes en leg je toestel voor de veiligheid vast met een keykoord en schroevendraaier in de grond .En zorg dat je ten allen tijde aan het eind van de dag nog tot 10 kunt tellen op je vingers.

Voor het starten van mijn vliegtuigen zet ik deze met de wielen achter een in u vorm gebogen beugel die in de grong gestoken wordt waardoor mijn vliegtuigen altijd op die plek zullen blijven staan bij en na het starten. Veiligheid voor al mijn vingers.

Voor het starten van mijn vliegtuigen zet ik deze met de wielen achter een in u vorm gebogen beugel die in de grong gestoken wordt waardoor mijn vliegtuigen altijd op die plek zullen blijven staan bij en na het starten. Veiligheid voor al mijn vingers.

tot een keer per ongeluk met vol gas start dan scharniert ie er gewoon overheen.
Nou ja je Wielen blijven iig op zijn plek....

Back