Positie hoog-laag bij een canard

Dat het hoog laag voor de hoofdvleugel zit bij een canard dat weet ik ook wel hoor. :lol:

Maar hoe ver 'moet' hij vanaf de hoofdvleugel zitten. En de vleugel heeft een natieve pijlstelling (vleugels naar voren dus).
Ik heb ze nu gepland op de plaats zoals ze bij de x-29 zitten.
http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Graphics/X-29/Small/EG-0092-02.gif
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=601
Maar het probleem is denk ik dat je een enorme uitslag moet geven om een beetje fatsoenlijk hoog-laag te hebben. Tenzij (en nu komt mijn vraag) het aerodinamisch gezien, door de canard of positieve pijlstelling, je veel minder hoog-laag hoeft te geven. Lijkt mij van wel anders zouden ze dat bij de x-29 ook wel gedaan hebben.
Maar is dat eigelijk wel zo of niet??

Op mijn Robbe Kormoran moest ik behoorlijk grote uitslagen instellen om het hoogtroer enigszins effectief te maken.
De romp van de Kormoran is vrij kort en dus afstand canard voorzijde vleugel ook, maar de vleugels hebben wel een achterwaartse pijlstelling.
(zoek maar even op forum naar Kormoran, Berto heeft mijn "ex" omgebouwd naar brandstofaandrijving)

Groeten,
Gerben

Als ik het me goed herinner had ik ruim 2cm up en 1cm down uitslag destijds. En een vrij sterke servo (5kg), met 3kg kwam ik te kort.

Je zou ook Berto kunne vragen welke uitslagen hij gebruikt in de huidige set-up.

Vergeet niet dat door de voorwaartse pijlstelling van jouw model (ipv positief zoals bij de Kormoran) je "gemiddelde" hefboom nog korter wordt. Effectiviteit van je roer wordt dus nog minder.

Groeten,
Gerben

ik heb ooit eens een undes gehad , dat is een canard met de hoofdvleugel pijlsteling naar voren en het stabilo naar achter. Het stabilo+hoogteroer zat daar voor het voorste punt van de vleugel

ik heb afgelopen week ergens tekeningen van een x-29 weten te downloaden, is wel voor een depron versie. Het zip bestand is iets van 379kB, kan ik je wel eens sturen als je mij je email adres pb-ed

Ik heb van de nasa site ook een werpmodel gezien van de x-29 en daar zat het hoogteroer ook gewoon op dezelfde plaats als het echte vliegtuig.
Maar na al deze antwoorden denk ik dat ik de canard een stuk verder naar voren plaats en ze ook wat groter te maken. Als blijkt dat het niet nodig is kan ik het altijd nog veranderen, want het is toch maar eens testromp de eerste.
www.3dfoamy.com hierop is die van de x-29 niet te downloaden, tenminste hij doet het niet.

Back