Plannen voor depron model met rubbermotor

hoi,

Als m'n dochter mij ziet knutselen met depron, zegt ze telkens: "oh fijn, ik wil dat ook doen ! "
Nu, een RC model zie ik nog niet direct zitten, maar leuk leek mij een model dat met een elastiek en prop wordt aangedreven.

Heeft hier iemand plannen van zo'n model of weet iemand waar ik deze kan vinden (URL's) ?

thx!

hoi,

Ik weet niet of depron het geschikte materiaal is om een elastiekpowered vliegtuigje te maken omdat er vrij veel kracht op komt te staan.
Wat natuurlijk wel kan is een rompje van balsa maken en vleugels van 3mm depron.

Je kunt de vleugels maken zoals iemand in dit draadje heeft gedaan.
Maar wat ik later tegenkwam is dit: pilatus porter plans

Groet,

Freek

Depron is sterk genoeg om de kracht van de rubbermotor te weerstaan, mits er een doosrompje van gebouwd wordt van spantjes en depronplaat. In het spantje moet natuurlijk een groot genoeg gat voor de motor ... Je kunt ook kant en klare depron rubbermodelletjes bestellen bij Conrad, natuurlijk duurder dan wanneer je zelf bouwt, maar wel makkelijk. Het probleem bij rubbermodellen is altijd dat ze alleen goed vliegen met geschikt rubber, en hoe kom je daar aan. Het rubber dat in bouwdoosjes zit is vrijwel nooit geschikt is, dat buro- of postelastieken werkt niet en de modelbouwwinkels verkopen ook geen 'echt' rubber. Wat ze hebben voor bungee-elastiek is ook niet geschikt. Met goed rubber kan een simpel model bijvoorbeeld een minuut vliegen, maar met niet geschikt rubber draait de prop maar enkele seconden (meer windingen kun je er niet op krijgen, want dan knapt het) en bovendien is de kracht de eerste paar seconden te sterk, zodat het model te veel last heeft van de torsiekracht van de motor. Echt rubber is natuurlijk te bestellen bij postorderbedrijven voor vrije vlucht in het buitenland (Engeland en de VS), zoals SAMS of Flitehook, of als je een wedstrijdrubbervlieger kent (wakefield, F2B, buiten of F1D of F1M binnen) kunnen die je er aan helpen.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=49470&highlight=depron+frog+midge

normal_midge_frog.jpg

Back