plaatsing landingsgestel

weet iemand waar het hoofdlangidngsgestel van een kist met een staartwiel t.o.v. het zwaartepunt moet komen.

ik vraag mij af of hier een vuistregel voor is ofzo iets.

In ieder geval voor het zwaartepunt (model in horizontale positie). Is een beetje kwestie van keuze. Iets voor het zwaartepunt betekent dat het model tijdens het taxien en na de landing gauw voorover duikelt, ver voor het zwaartepunt is wat dit betreft gemakkelijker, maar geeft , vooral bij minder ervaren vliegers gauw problemen met de koersstabiliteit, d.w.z. het model heeft neiging tot uitbreken of zig-zaggen. Dit kan weer enigszins worden voorkomen door de hoofdwielen elk enkele graden toespoor te geven. Als compromis zou ik voor een model van, zeg, 1,5 meter spanwijdte ongeveer 5 cm voor het zwaartepunt gaan zitten. Meestal kan je de hoofdpoten, zeker als ze afschroefbaar zijn ook nog enigszins verbuigen naar voren of naar achteren. Zolang je opgras landt of taxied zal een neusstandje geen schade aan je model opleveren

Ter aanvulling bij Paul's stukje.
Als je het landingsgestel zo buigt dat de as van de wielen onder de voorrand van de vleugel zit heb je meestal een goede stand van je landingsgestel.

Ik zet meestal het onderstel wat meer naar voren. De wielen onder de voorlijst is perfect, of er net achter. Als je dat wat lastig vind ivm met het plaatje en intrekmoeren die dan precies onder het spant zit kan je ook het onderstel nog meer naar voren plaatsen. Maar ook direct achter het spant gaat goed. Bij laagdekkers is het normaliter nodig om het onderstel voor de vleugel te plaatsen. Ook dat geeft weinig probelemen.
Bij een onderstel dat voor het spant staat wordt het toestel snel wat springerig bij landen.

ik ben bezig met een nieuw langdingsgestel voor een suhkoi 26 van 1.90 span.

het probleem bij die kist is dat hij heel erg stuitert bij het landen.
er zit een koolstof/glas landignsgestel onder wat geen vering heeft.

dit ga ik oplossen door de vorm iets te veranderen en het van keflar te maken i.p.v koolstof.
alleen de wielen van deze kist staan erg ver naar voren en ik vraag mij dus af of dat ook een reden van het stuiteren kan zijn.

maar het nieuwe landings gestel wordt wel lager en met meer vering dan die ik nu heb.

Back