pitts special

• Topicstarter Topicstarter klo
  • Startdatum Startdatum
K

klo

Guest
wie kan mij vertellen waar de zwaarte punt licht van een pitts spec. met een spanw. van 107 cm
ik weet zeker dat ik hier aan goede adres ben.
groetjes klaas :lol:

klo zei:
wie kan mij vertellen waar de zwaarte punt licht van een pitts spec. met een spanw. van 107 cm
ik weet zeker dat ik hier aan goede adres ben.
groetjes klaas :lol:
hoi klaas bij een pitts is het altijd zoeken naar het zwaartpunt.Het beste is te beginnen bij de voorlijst van de ondervleugel en dan als hij staartlastig blijkt naar voren te werken.
pas wel op dat je hem niet neuslastig maakt dat is een crime om te landen!!

Klo,
Voor een deel ben ik het met Marco eens maar niet met zijn laatste opmerking:
pas wel op dat je hem niet neuslastig maakt dat is een crime om te landen!!
.
Ik denk dat Marco het volgende bedoelde: pas wel op dat je hem niet STAARTlastig maakt dat is een crime om te landen!! Een vliegtuig dat staartlastig is valt vreselijk moeilijk te vliegen en vooral te landen.
Een Pitts is een vliegtuig dat eigenlijk behoorlijk onstabiel is. Dit is met opzet omdat het dan veel makkelijker wordt om er allerlei figuren mee te vliegen. Als je er een (lange) vlucht alleen maar horizontaal mee gaat vliegen ben je al na een half uur doodop omdat je continu moet corrigeren want uit zichzelf vliegt hij niet netjes rechtuit.
Met andere woorden, de goede ligging van het zwaarte punt is belangrijk. Een beetje neuslastig maakt het toestel iets stabieler. Een beetje staartlastig maakt het beter manouvreerbaar. Helaas is hij dan wel moeilijker horizontaal te houden en te landen.

Maak een schetsje op ware grootte van het zijaan zicht van de vleugels op de halve spanwijdte. Trek een lijn parallel aan de beide vleugels halverwege de hoogte en verbind de voor en achterzijde van de boven en ondervleugel met hulplijnen. Zet op het snijpunt met de getekende "halverwege parallellijn" het gewenste zwaartepunt uit. Begin bijv op 25% van de koorde , vanaf de voorkant (kan later, geleidelijk, tijdels het invliegen, naar achteren worden gebracht. Loodlijnen naar boven en naar onderen vanaf de halverwege lijn geven het zwaartepuntnop de halve spanwijdte aan.

Aan de spanwijdte te zien heb je waarschijnlijk een pitts van Kyosho (ARF)
Het zwaartepunt kan je bij de pitts als volgt bepalen. Je pakt het model met twee vingers op bij de achterkant van de bovenste vleugel. (Ja inderdaad bij de inkeping in het midden) Op dit punt zit ook een boutje voor de vleugelbevestiging (achterste boutje). Als je dit boutje aanhoudt als zwaartepunt, en het model neigt iets voorover, dan heb je een perfect vliegende pitts. Zo heb ik destijds het zwaartepunt bepaalt van mijn pitts.
Succes!!
Je hebt bammers, en rc piloten. (BAMmers= Boekje AMateurs)

Twee dingetjes:

1= is een beetje puristisch, maar de vraag waar het zwaartepunt ligt, is eigenlijk een onzinnige. Het zwaartepunt ligt altijd en bij elk toestel daar waar jij het bepaald hebt te laten liggen.
Veel juister is de vraag waar het zou moeten liggen en dat is wat jij ook bedoelt te vragen.

2=pas op met het uitbalanceren van een dubbeldekker door hem aan de bovenste vleugel vast te houden. Hij bungelt er namelijk altijd wel nagenoeg horizontaal onder. Probeer liever een corresponderend punt op de onderste vleugel te realiseren en ondersteun het toestel daar. Je ziet dan veel sneller of het toestel voorover of achterover kantelt.

Hans

Punt 2 is een hele goede tip. Daar wordt vaak een fout gemaakt. Heb ik ook gemaakt :oops: :oops:
Bij kleinere modellen (indoor) zie ik vaak mensen met de binnekant van de vingertippen wegen. Als je nagaat dat een vinger al snel 1 cm breed is is dat nooit de meest nauwkeurige manier. Zelf zet ik liever de nagels er in.

ik heb laatst de Pitts ARF van Robbe gekocht maar er staat nergens wat over instelhoeken e.d. waarschijnlijk gaat het automatisch goed maar ik wil graag meten en weten. Wie kan mij hierin helpen??

Back