Pibros : zelf gemaakt maar nu nog doen vliegen

Hoi,

Ben echt beginnend. Heb de Pibros gemaakt volgens de uitleg en plannentjes
van volgende link : http://www.rc-soar.com/pibros/

Het toestel maken was niet moeilijk om te maken. Maar het in de lucht krijgen is blijkbaar wat anders.

Het zwaartepunt van het ding zou op 21 cm van de neus liggen, maar als ik hem uitbalanseer op dat punt en ik wil hem laten zweven dan stuikt hij op zijn neus.

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven om het toestel af te regelen?

Alvast bedankt.

Roozeken :worship: :worship:

Bedoel je dat ik een andere mannier moet zoeken om hem te lanseren dan met de hand de gooien?

Trouwens bedankt voor de reactie.

Roozeken

Wil je met de pibros gaan leren vliegen? dan lijkt gooien toch het eerste waar je mee moet gaan beginnen, maar begin liever met een trainer, electro of brandstof, of een leuk hlg-tje, een normale (hoogdekker) zwever, zonder motor.
zoiets bedoel ik:
HLG.jpg

gr
Tim

Hoi Roozeken,

De Pibros was (ook?) voor mij mijn eerste toestel.
Ondanks alle afraders ("een delta is minder geschikt als eerste kist"), gaven voor mij het goedkoop- en makkelijk bouwen de doorslag.
Gelukkig kreeg ik wat steun van experts van de plaatselijke zweefclub (die overigens -in eerste instantie- heel hard moesten lachen toen ze dat stuk schuim zagen en absoluut hun bedenkingen hadden over de luchtwaardigheid).
Dus aanrader: zoek steun bij experts van een club.

Ik gooi de Pibros alsvolgt: zoals je backhand een frisbee weggooit.
Dus: gas erop (motor vol aan) en werpen.

Bij een goede worp heb je tijd genoeg om -na de worp- de knuppels te pakken en te gaan corrigeren.

Heb je een zweefuitvoering of heb je je Pibros gemotoriseerd?
Heb je je roeren wel op de juiste manier gemixed?

Ik ben benieuwd naar je bevindingen,

Succes,

Jeppie

Heb hem als zwever gebouw. Motor komt well. Ik wil eerst zeker zijn dat hij goed zweeft.

Hoe heb jij je zwaartepunt vast gelegd?

Ik heb hem tot nu toe uitgerust met hoogteroor en richtingsroor. Dat leek mijn om te beginnen het gemakkelijkst. Misschien heb ik het verkeerd voor?

Bedankt voor de reacties.

Roozeken

:D :D :D :D

Roozeken,

Als grove instelling klopt de 21 cm voor het zwaartepunt wel (bij 80 cm spanwijdte). Er is een mooi excel-spreadsheet ontworpen om met verschillende maten te spelen: www.pibros.de/dateien/pibros.XLS

Als je Pibros naar beneden duikt -mijn inziens- de volgende mogelijkheden:
- Een beetje meer up trimmen in je hoogteroer?
- Zwaartepunt iets naar achteren?

Is de onderkant van de Pibros wel mooi vlak gebleven bij het bouwen?

Laat je bevindingen weten.

Roozeken zei:
Bedoel je dat ik een andere mannier moet zoeken om hem te lanseren dan met de hand de gooien?
Ja. Als het zwaartepunt goed ligt, zal bij een duwtje recht vooruit het toestel eerst aanduiken om vliegsnelheid op te bouwen om vervolgens een normale glijhoek te krijgen. Een handstart met een motortoestel zonder motorvermogen erop is ongeschik om te bepalen of het zwaartepunt goed ligt. Dit wordt nog eens versterkt door het karakter van een staartloos toestel.

Als ik het begrijp moet ik overgaan tot het voldoende motoriseren van mijn toestel.

Welke motor en propellor moet ik me dan aanschaffen?

Trouwen , iedereen bedankt voor de reacties.

Op die mannier lijkt mij de hobby nog leuker. :D :D

Roozeken,

Motoriseren mag, maar hoeft niet.

Indien je gaat motoriseren:
Speed 400
7 of 8 x AR 500
Güntherprop

Aanrader: gooi motor achterop: spaart props

Roozeken zei:
Ik heb hem tot nu toe uitgerust met hoogteroor en richtingsroor.
Met een richtings roer alleen kom je met een delta vrij moeilijk de bocht door. Zodra je stuurt gaat het model vreemd slippen, en verliest veel hoogte.
Als ik jou was zou ik de 'hoogte'roeren mixen met de rolroeren (Delta Mix)

Als je toch van plan bent er een motor op te zetten, zou ik dat ook gelijk doen. Deze houdt de vaart er een beetje in zodat je zonder hoogte te verliezen gecontroleerd kan vliegen. Ook is het zwaartepunt dan iets minder kritisch.

Begin met niet te grote uitslagen! (en eventueel Expo)

Als je het zwaaarte punt op 21 cm van de neus hebt liggen,moet het goed zijn.Teminsten mijne doet het daarop .Tip:heb je je roeren wel een beetj up staan? kan ook wel fijn zijn.

Hoi Ijsbrand,

Bedankt voor je ractie. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn poging om diene delta te maken momenteel gestopt is. Hij ligt in de vuilbak.Maar mocht ik het toch opnieuw proberen dan zal je uitleg me ook wel helpen.

Ik heb nu een Easy Star van Multiplex gekocht en ik vlier er al mee.
Tof machine.

Roozeken

:D :D

Back