Peters hermione la fayette

Persoonlijk vindt ik deze wat kleinere (Engelse) modellen een stuk mooier dan zo'n grote jongen als de Victory.
Mooi werk, Peter!

@Flying Scotsman Dank je wel voor het compliment Henk, daar doen we het voor tenslotte.:):)

@pietsan Dank je wel Piet, en zo knutselen we gewoon verder, een beetje van Artesania en een beetje van mijzelf, :):)

@*Hans* Bedankt Hans, maar die groteren hebben ook hun charme, ik heb met de Sovereign ook een hoop plezier gehad. ( en ik hoop nog meer, als ik haar af ga maken) :rolleyes::):)

Hoi Peter.
Ik was nog niet op bezoek geweest in je bouwverslag. Ben onder de indruk van de beplanking van de romp. Ziet er allemaal strak uit!
Gr. Peter

@Jaques , dank je wel Koos, ik ben er ook heel content mee. Wat je al niet kunt doen met wat verfroerstokjes hé??

@P Voogt Bedankt voor het compliment Peter, het lijkt een makkelijk rompje om te beplanken, zo met die mooie rondingen, maar ik vond het nog lastig genoeg om deze plankjes er mooi op te krijgen

Ik kreeg afgelopen week nog een leuk klein pakketje, van admiraal @*Hans*

Wat mooie kanonnekes voor in de kuil en op het bovendek, in elkaar zetten gebeurt later, er komen nog mooie houten rolpaarden bij, en wat hout in diverse soorten en maten, en ook nog een flesje olie, de Hermione wil ik deze keer toch met olie behandelen.
Omdat dit een paar jaar geleden nog niet mijn hoofd zat, heb ik nu allerhande spijkergaatjes in de scheepshuid zitten, dus ik ben begonnen om die te verdoezelen door er 0,5 mm plankjes over heen te plakken.
Dit moest toch al omdat er geen berghouten opkomen, de replica van de Hermione heeft in het middendeel van de buik een dikkere scheepshuid, en dat moet als berghout fungeren.

ik heb de planken voor de instekers zwart gemaakt, en om geen extra lichtinval te krijgen in die geschutspoorten heb ik ze afgesloten van de kuil

Ik heb ook even een van de nieuwe kanonnen op een rolpaard van de Sovereign gezet, om te zien hoe het lijkt, want er zit iets verschil in mond van het geschut.
Maar als ik het zo op de foto zie, dan doe ik er helemaal niets aan om ze wat gelijker te maken, want in het geheel zie je daar straks niks meer van volgens mij

Het meeste linkse kanonsloopje is degene die nu in de kuil gaat komen, als ze straks gezwart zijn zie je er helemaal niks meer van denk ik.

Mee eens Peter:), je zou het gaatje van de linkse nog kunnen opboren zodat je dezelfde diameter krijgt, dan zie je er helemaal niks meer van.

Eerst maar even weer een update, voordat ze zelfs van de tweede pagina afgewipt wordt, het bovedeel van linden hout en de flanken van het schip heb ik nog een extra laagje hout gegeven, om de spijkergaten te maskeren. Eigen schuld natuurlijk, volgende keer niet weer doen.
De bovenste randen van het bakdek, en het halfdek, heb ik niet gedaan, want ik kwam weer een grapje tegen in de fotobeschrijving van Artesania, dus ik weet niet meer of ik het juiste model erin gemaakt heb 4 jaar geleden.
Als het volgende dek erop ligt, eerst maar eens goed bestuderen.

Verder had ik van de Admiraal een mooi blokje notenhout gekregen, dus daar ban ik wat nieuwe slooiknieën van aan het maken.
Aangezien ik geen ruimte heb voor machinerieën, ging dit dus met de ouderwetse figuurzaag.

Maar ze zijn uiteindelijk wel losgekomen van het balkje, en met het kleine dremelachtige boormachientje ben ik ze verder aan het afwerken, ze zien er nu zo uit.

Ik moet wel zeggen, een slooiknie maken is een ding, maar om dan de tweede een beetje symmetrisch te krijgen, dat is een heel ander punt. Dat vereist nog wel wat schuren en frezen, en in kleine stukjes, om maar weer te vergelijken.
Ik ben een heel eind gekomen, maar de stuurboord knie moet nog afgemaakt worden, en die is bij het boegbeeld nog verre van symmetrisch.
Ze zitten hier op de Hermione, even met een stukje messingdraad om ze vast te houden.

Dat was het voor nu, de volgende keer hoop ik ze klaar te hebben.

Verder had ik van de Admiraal een mooi blokje notenhout gekregen, dus daar ban ik wat nieuwe slooiknieën van aan het maken.
Aangezien ik geen ruimte heb voor machinerieën, ging dit dus met de ouderwetse figuurzaag.
Da's serieus werk, Peter!

Back