Patrullera Guardia Civil (Rodman 55)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frank 4708, 24 jul 2023.

  1. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Na het bouwen van de Fast Response Cutter ben ik gestart met een nieuw project, dit keer een snelle boot.
    Het wordt de patrouilleboot van de Spaanse kustwacht uitgerust met 2 waterjet motoren.

    Het doel is zoals onderstaande foto:

    Het bouwplan is evenals de FRC afkomstig van wat schema's en foto's van het internet.
    De basis is als volgt:

    Het bouwverslag wordt wat beperkter dan die van de FRC. Het idee is gelijk. Meten vanuit de geschaalde foto's en met wat geluk een gelijkende hull bouwen.
     
    Jan Walpot, Herby63 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mooi scheepje, succes met de bouw
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  3. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zeker een mooi schip, ben benieuwd naar de bouw. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  4. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Omdat ik het met nog minder detail info moet doen dan bij de bouw van de Fast Response Cutter heb ik besloten niet al teveel na te denken en gewoon maar te beginnen met bouwen. Na het maken van een grof ontwerp van de spanten heb ik het frame in elkaar gezet en op gevoel hier en daar wat aangepast. Geen duct tape prototype dus maar gelijk met het "beplaten" aan de slag. Geen idee of dit in de buurt komt van de echte boot maar dat zien we later wel. Voor mijn gevoel mocht de neus iets spitser maar soms kun je je daar in vergissen.
    Een paar weken terug was ik in Spanje, Valencia. Daar hebben ze een exemplaar van deze boot in gebruik maar helaas ben ik niet in gelegenheid geweest om te gaan kijken. Gemiste kans!

    Het resultaat van de eerste stappen zie je hieronder (uiteraard niet in 1 dag gebouwd).
    Al met al ben ik niet ontevreden.

     
    Jan Walpot, Jaap Smith en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Meteen maar 2 motoren besteld. Het worden waterjets met brushless motor van het type GHH (Goedkope Hobby Hebbedingetjes ofwel AliExpress :))
    Normaal is een achteruit optie niet nodig op zo'n boot maar die is wel optioneel aanwezig.
     
    Marc w en Jaap Smith vinden dit leuk.
  6. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Een kleine update. De helft van de bodem is nu dicht. Later zag ik dat er al een klein foutje zit in het ontwerp. De spray rail moet bij deze boot doorlopen tot en met het einde van de punt. In mijn model begin ik "dicht" en open de spray rail vlak daarna. Geen probleem, ik laat het zo want er zullen nog wel meer afwijkingen komen.
    De spray rail is gevuld/gecreëerd door kleine latjes de rand te laten volgen. De volgende foto's tonen het tussenresultaat, de spray rail op het echte model en de spray rail op mijn model.

    Nog even off-topic:
    Vandaag bij mijn ouders geweest en ik terloops zei ik dat ik mijn eerst (samen met mijn vader) gebouwde model mee zou nemen om in oude glorie te herstellen. Ik was toen een jaar of 14 (39 jaar geleden) en heb veel met dit bootje, Antje, gevaren. Op een gegeven moment was ik hem toen een beetje zat en heb de boarding geprobeerd te wijzigen door dit uit te snijden en gaas te plaatsen. Dit wil ik weer herstellen maar tot mijn verassing kreeg ik hem van mijn moeder niet mee! Teveel herinneringen en ze kan hem nog niet missen! :).

    Een paar foto's om deze nostalgie te delen. Netjes in plastic verpakt en het doosje met onderdelen ernaast.
     
    haje74, Herby63 en Marc w vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Denk niet dat de spray rail de vaareigenschappen gaat beïnvloeden. Je bootje gaat meestal sneller varen vermoed ik haar grote zus.
     
  8. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Inderdaad, de spray rail zal weinig doen hoewel ik ook wel heb gezien dat het vaarbeeld toch iets kan veranderen. De enige reden dat ik hem maak is omdat ik een beetje Pietje precies ben terwijl het makkelijker en misschien mooier is de spray rail gewoon achterwege te laten.
    De verwachting is dat de snelheid zeker fatsoenlijk zal zijn maar het is mijn eerste experiment met water jet i.p.v. reguliere schroef dus voor mij wel spannend om straks het vaargedrag te zien.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Het is dit weekend pokkeweer en alleen thuis. Een goed moment om wat voortgang te maken. De motoren zijn binnengekomen en dan komt het spannende moment, het maken van grote gaten in de met zorg dichtgemaakte bodem. Dit was wel een pijnlijk proces :)
    De achterkant is nog open maar dat komt omdat de motoren gelijk met het frame komen te liggen.
    Het afdekplaatje, waar nog gaten voor de straalbuizen in moeten komen, is gereed.
    De motoren komen er als volgt in:
    De gaten zijn iets ruimer dan de motoren omdat met epoxy er nog een kleine vernauwing komt. De roosters vallen in de romp en later maak ik een flens om de motor en rooster vast te kunnen zetten en waterdicht te kunnen klemmen.
    Ik denk nog na over een dunne rubber sealing. Mogelijk dat ik siliconenkit gebruik maar ik kreeg ook een tip om het van een oude fietsband te maken.

    De volgende stap wordt licht bijschuren waar nodig en dan een glasmatje en epoxy aanbrengen. Als dat gebeurd is dan ga ik echt naar de oneffenheden kijken en met plamuur de romp verbeteren.
    Vervolgens de 'verhoogde strepen' (Geen idee hoe die heden) onder de romp aanbrengen.
    Ik wil dit niet in één keer doen omdat het aanbrengen van glasvezel met epoxy dan lastiger is.
     
    Jan Walpot en Jaap Smith vinden dit leuk.
  10. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mooie romp geworden. Succes met het inbouwen van de motoren. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  11. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    De laatste stappen heb ik genomen om de romp af te maken. De roosters voor het aanzuigen van het water laat ik iets verzinken. Niet teveel want dan voorzie ik risico op aanzuigen van lucht of anderszins slecht functioneren. Het is mooi om de roosters vlak in de romp te leggen maar ik verkies een betere kans op goed vaargedrag in dit geval.
    Met de meest moderne hulpmiddelen heb ik de plaatjes vastgezet en daarna de open vorm van de roosters eruit gesneden en gevijld. Dit heb ik achteraf gedaan omdat ik dan eenvoudig de goede vorm meteen kon aftekenen.
    De speling rondom de roosters lijkt wat groot. Met lamineren, plamuren, verven komt er nog wat vulling. Weghalen van materiaal achteraf is lastiger dan eventueel opvullen en daarom heb ik de extra ruimte genomen.

    De achterkant is ook gereed. Het plaatje is vastgelijmd, de gaten zijn gemaakt en nog een klein randje is aangebracht. Het is onduidelijk of dit er wel of niet moet zitten maar het komt er straks prima uit te zien.

    Daarna voor mij het spannendste werk... epoxy lamineren. Dit is absoluut niet mijn sterkste kant. Met mijn FRC model liep ik al tegen de scherpe vormen aan, de spray rails en mijn amateurisme op dit vlak.
    Nu heb ik besloten de romp in twee delen te lamineren omdat ik bij de FRC met de kwast af en toe de glasvezelmat verschoof waardoor overal weer lucht tussenkwam.
    De mat over de lengte in 2 geknipt en daarna de ene helft en vervolgens de andere.

    Helaas, wederom geen succes. De volgende dag zag ik heel veel luchtbellen. Een voor een wegsnijden, vervolgens weer gladschuren en een nieuwe poging wagen.
    Het voordeel is dat de tweede keer, als het weer misgaat, in elk geval alles wel minstens een keer goed is bedekt.

    Eerst zal ik materiaal moeten bestellen. Mijn eerdere materiaal was een superdunne glasweefsel (50gr). Mogelijk dat dit te dun was om prettig te verwerken (en ook wat slap) en dus ga ik nu voor iets dikker materiaal (180gr of 225gr).
    Ook is het soort glasweefsel misschien niet het beste voor mijn doel. Ik gebruikte vierkant geweven maar misschien moet ik keperweefsel gebruiken of een glasmat (niet geweven).
    Waarschijnlijk ga ik mijn geluk beproeven met keperweefsel, 225gr.

    p.s. Het eindresultaat is zo mislukt, die ga ik niet eens tonen :)
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Heb goede ervaringen met 80 grams keperweefsel. In 2015 daarmee en epoxy een mooi coastertje gebouwd. Bij dit soort werk valt en staat het resultaat met de voorbereiding. Daarbij een hoop advies gehad in mijn bouwverslag (zie link). Als je het weefsel in de epoxy legt dan alleen nog aandrukken en lucht verwijderen d.m.v. tamponneren. Daarbij het weefsel niet verschuiven. Op plekken waar te weinig hars zit (doffe plekken, of luchtbellen) aanvullen met wat epoxy aan de kwast opnieuw tamponneren. Succes verder met de romp. Pas op dat er op de hoekrand van de verdiept liggende roosters geen spleet lucht trekt. Dat verstoort het aanstromen van het water. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  13. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Hoi Klaas, bedankt voor de tips. Ik heb jouw verslag snel doorgenomen en daar kan ik lekker veel info uithalen. Mooi scheepje dat je hebt gebouwd en ook die sleper ergens in beeld, de Smit Finland, is prachtig.
    Jammer dat je bent gestopt met bouwen maar fijn dat je nog meedenkt!
    Ik ben al flink aan het schuren gegaan en gelukkig blijft er op de meeste plaatsen genoeg goed gehechte epoxy/glasweefsel over zodat ik niet de dunne laag hout ongewild wegschuur (0.8 mm). Een tweede laag moet zeker wel verbetering geven. Met name de naden tussen de houtverbindingen geven lucht. Mogelijk niet goed geschuurd en dan zie je dan een fractie van een mm toch voldoende is om lucht te vormen (omdat ik tussendoor ook aan het glasweefsel trek, wat ik dus niet meer ga doen).
    De volgende keer probeer ik jouw advies te volgen. Met name iets minder zuinig met het aanbrengen van epoxy als eerste laag en daar dan de glasweefsel op leggen en tamponneren met de kwast. Wel ga ik voor een wat dikkere glasweefsel. Geduld is niet mijn ding en met 1 nieuwe laag moet het voor mij klaar zijn. Met name moet de boot waterdicht zijn en een klein stootje kunnen hebben. Gebrek aan geduld zorgt er in mijn geval voor dat ik wat langer bezig ben want een slechte voorbereiding wordt hard afgestraft :hammer:.
    Mijn positieve kant zorgt ervoor dat het vast wel goedkomt :).
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Frank. het is altijd een soort compromis tussen haast en geduld. Maar haast moet je bij zo'n karwei echt niet hebben. Bedenk wel dat een dikkere laag keperweefsel zich moeilijker laat verwerken. Als het puur gaat om de romp waterdicht te maken dan zou ik na het schuren de kale plekken een keer in de epoxy zetten en daar wat restjes weefsel in tamponneren. Met dat dunne spul zie je bijna geen naden. Met een dikker weefsel heb je weer kans op luchtinsluitingen. Dat vraagt nogmaals schuren en plamuren. En dat kost ook weer tijd. Doe het in ieder geval op een manier waarbij je een goed gevoel hebt. En een positieve kant is een hoop waard. Altijd blijven denken in mogelijkheden en daarbij je eigen vaardigheden gebruiken, of zo je wilt uitbuiten. Buiten het coastertje en Smit Finland heb ik ook nog een Bugsier 3 uit 1976 en mijn tankertje (avatar) uit 1962. Het tankertje had ik pas in 1975 vaarklaar. Gr. Klaas.
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  15. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Tussendoor in de avonduren een detail gemaakt. Het "achterplatform". Een beetje zwaar maar stevig. Op zich maakt dat niet veel uit want waarschijnlijk moet er toch wat gewicht bij en erg zwaar wordt de boot niet.
    Hierna zullen de updates wat langzamer gaan want de tijd ontbreekt een beetje.
    Het platform is van 2.5 mm messing gemaakt. Kunststof wilde ik niet gebruiken en 2 mm vond ik net niet dik genoeg. Aan de onderkant kleinere messing staafjes gesoldeerd die de dragers van het hout vormen.
    Er ontbreekt nog een steun in het middel die de stevigheid aan de boot moet geven (vormt een driehoek tussen bodem boot en einde platform zodat een beetje druk niet meteen de boel beschadigd).
     
    MicropropSport, Herby63, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er strak uit. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap Smith
     
  17. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Bedankt. Het leuke aan hout en metaal voor mij is dat het in mijn optiek redelijk vergevingsgezind is, in die zin dat je makkelijk wat nieuws kan maken, plamuren, een beetje buigen en opnieuw solderen. Ik ben altijd onder de indruk van de bouwkwaliteiten van velen hier en dat is een bron van inspiratie en tips waarmee het voor een gemiddelde modelbouwer zoals ik dan toch aardig lukt om een mooi eindresultaat neer te zetten.

    Groeten,
    Frank
     
    Gerrit-Jan en Jaap Smith vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vrij simpel gemaakt , maar je moet er maar opkomen en dan natuurlijk nog maken:)
    Het resultaat mag zeker gezien worden, en de stevigheid... uit ervaring weet ik dat je de boot dikwijls met zijn kont vast hebt dus dat gaat wel goed komen.
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.
  19. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Almere
    Inmiddels heb ik nieuw keperweefsel binnen. 160gr was het lichtste dat ze hadden (polyestershoppen) en dat was voor mij wel ok. Vandaag het weefsel met epoxy aangebracht.
    Wat een genot om mee te werken. Het liet zich genoeg vormen, rekening houdend met o.a. de tip van Klaas en de om het in delen te lamineren, en kon makkelijk worden geïmpregneerd.
    Eerst een laag epoxy direct op de boot aangebracht, daarna het weefsel erop en tamponneren. Geen bellen, netjes overal gehecht en geen verschuivingen en geen overtollige epoxy die gaat druipen.
    De 50gr had ongetwijfeld door een expert ook goed verwerkt kunnen worden maar de 160gr was voor mij ideaal. Ik kan het niet vergelijken met de veel gebruikte 80gr.
    Zwaarder had het niet moeten zijn want het wordt snel stugger met de dikte.
    De bodem is nu strak voorzien van een gelamineerde beschermlaag.
     
    haje74 en Herby63 vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het goed is gelukt Frank! En als het er lekker strak op zit scheelt dat een hoop werk en stof met schuren en plamuren. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Frank 4708 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina