Pas op voor Teken

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Robbie TPC, 18 jun 2010.

1. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Afgelopen week vond ik een Teek op m’n been, hij had me mooi een aantal keer te pakken gehad, ben 4 keer gebeten.
    Probleem met Teken is dat ze de ziekte van Lyme kunnen overdragen, die ziekte kan het zenuwstelsel en hersenvlies aantasten. Mits de Teek binnen 24 uur (op de juiste manier) verwijderd word is de kans op besmetting klein.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)
    Lymeziekte - Wikipedia

Aangezien rc modelbouw piloten, schippers, en offroad coureurs zich meestal in de natuur bevinden vroeg ik me af of er hier mensen zijn die gebeten zijn door een Teek tijdens het beoefenen van hun hobby.

2. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Wees allert voor tekenbeten! Want de gevolgen kunnen je hele toekomst en kwaliteit van je leven vernaggelen. Ik kan het weten omdat mijn moeder en één oom van mij zijn besmet. Mijn oom is daaraan bijna overleden en mijn moeder zal de rest van haar leven met pijnstillers en andere (rotzooi) door het leven moeten.

Een tekenpincet behoort bij mijn vakantie uitrusting.

Johannes

3. jakkobink

jakkobink

Lid geworden:
    25 okt 2007
    Mijn moeder heeft het ook gehad...Ik heb regelmatig meer dan 20 teken per dag als ik het bos in ga, en kom tot nu toe goed door de testen.
    Een teek die 4x bijt...dat kan ik me niet voorstelen :D De meeste vang ik voor ze vast zitten de rest pak ik er met de hand af. Het blijft oppassen. Ik heb veel middeltjes geprobeerd, maar tot nu toe werkt helemaal niks tegen teken. Als iemand iets weet (geen deet of tijgerbalsen, lavendeolie, teatree olie enz enz..)
    Jakko

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    lange broek en broekspijpen in lange sokken, lijkt me.

Voor als ze uit de bomen/ struiken vallen paraplu? lijkt me geen oplossing, weet ik dus niet.

5. timvaneert

timvaneert Guest

Ik heb er afgelopen dinsdagmiddag ook twee uit me been gehaald. Was wezen mountainbiken, en toen ik thuis was keek ik me eigen na op teken (Doe ik altijd als ik ben wezen Mountainbiken) en ja hoor er zaten 2 van die krengen op me been. Ze zijn er alle 2 goed uitgehaald gelukkig.

Tim

6. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Helaas is dit geen oplossing. De beestjes zijn slimmer dan je denkt!
    Ze liften met je mee en kruipen over je kleding heen en zoeken een plek waar ze je kunnen pakken.

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De teek die mij gepakt heeft is meegelift tijdens het fietsen in de duinen, ik had een lange broek met sokken aan. Volgens mij kunnen teken makkelijk door de stof van sokken heen komen, vooral als de sokken zijn opgehesen rekt de textiel uit.
    Teken zijn erg kleine beestjes als ze zich nog niet hebben volgezogen met bloed, de teek die ik had was nog niet eens 1mm.
    Weet bijna zeker dat ik 4 keer gebeten ben door 1 teek, toen ik hem vond was hij aan de wandel, op z'n pad heeft hij 3 puntjes/beetjes achter gelaten. Toen ik hem wou pakken (met m'n handen) beet hij zich een vierde keer vast, daarna heb ik met een klein tangetje (had geen teekpincet bij de hand) de teek bij z'n kaken gepakt en verwijderd. Daarna heb ik mijn lichaam gecheckt en geen andere teken gevonden.

Als je een teek bij z'n lichaam pakt is de kans groot dat hij de inhoud van zijn maag leegkotst in de desbetreffende gastheer.
    Toen ik hem had leefde hij nog en wou er weer vandoor gaan, heb hem geplet onder het tangetje. Z'n lichaampje heb ik nog, het is een Schapenteek, die tekensoort is de boosdoener voor de ziekte van Lyme.

8. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Voor zover ik weet kruipen de beestjes niet door de kleding. (tenzij je gaten hebt)
    Dat hoeft ook niet want ze gaan bijvoorbeeld via je kraag naar je lichaam en zoeken een geschikt plekje om bloed te zuigen. Hebben ze dat gevonden zuigen ze net zolang tot ze genoeg hebben.

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Volgens mij ben ik ook zoveel keer gebeten omdat hij opzoek was naar een geschikt plekje, hij is via mijn schoen of broekspijp naar binnen gekomen.
    De beten zitten onder m'n scheen aan de binnenkant van mijn been, ze lopen in een kaarsrechte lijn (zelfde patroon/lijn als m'n sok), de teek heeft door de kleine openingen (geen gaten :)) in m'n sok geprobeerd zich te nestelen.

10. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik heb net een tekenkaart besteld waarmee je ze kunt verwijderen ... één voor mij en één voor m'n vrouw.
    Ongediertebestrijding Jaap Zandvliet
    Is creditcard formaat en heb je dus altijd bij je in je portemonnee.

Het is verstandig om die Wiki pagina even goed door te lezen!

11. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Ik heb jaren geleden (ik denk een jaar of 7 terug) ook een teek in m'n been gehad.Hij heeft daar zeker 5 dagen gezeten!!!Er uit laten halen in het ziekenhuis en tot heden nog geen last van bepaalde 'enge' dingen.Ik denk dat ik mazzel heb gehad.
    Hij zat er goed in,ik zag alleen z'n poten nog zitten en z'n achterlijf.
    Ik hoop maar dat het met een sisser is afgelopen.Anders hebben we een probleem.

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
  13. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    En op dit moment kun je spreken van een tekenplaag.
    Overal waar ik ga met de honden moet ik ze steeds controleren en teekvrij maken voordat ik ze weer wegbreng. Vorige week ruim 25 teken van 1 hond afgehaald.................

Zelf heb ik er nog geen opgelopen, maar steeds met lange broek aan, hoge wandelschoenen en hoge sokken aan.

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    25 teken op één hond is heel wat, maar dat is niets vergeleken met dieren zoals bv herten en vossen die in de natuur leven. Volgens mij zijn dieren ongevoelig voor Lyme, maar als één van de teken van je hond naar jou toe kruipt heb je toch wel een probleem.

Enige tijd geleden zag ik een jonge vos in de duinen die langs me liep (op nog niet eens 1 meter afstand, hij ging zelfs nog even zitten en keek me rustig aan), op z'n rug zag ik een hele kolonie (stuk of 100) teken die zich al flink hadden vol gezogen. Triest om te zien...

15. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    die teken moetne ook eten :D.

nee, maar ik denk dat dieren zoals herten er weinig last van hebben.

16. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Natuurlijk moeten teken eten om te kunnen overleven, en teken worden op hun beurt weer opgegeten door bv bepaalde vogels. Als die vogels verdwijnen heeft de teek een natuurlijke vijand minder, en daardoor de kans om zich snel te vermenigvuldigen, en de wereld te veroveren :-D

Ik denk dat teveel teken op een dier zoals bv de vos schadelijk zijn, als een dier teveel bloed verliest dan treed er snel vermoeidheid op. Het leven word in feite uit het dier gezogen, de vos die ik tegenkwam was zeer rustig en niet agressief, kan zijn dat hij vermoeid was door de grote hoeveelheid teken op z'n rug.

17. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Ook de dieren kunnen last krijgen van de ziekte van Lyme. Misschien niet in dezelfde vorm als wij mensen, maar toch. Ook een teveel aan teken en andere bloedzuigers kan dodelijk zijn.

18. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    eigenlijk zouden ze dan de vijanden van teken groter moeten proberen te maken.
    dan neemt het aantal vanzelf af denk ik.

19. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    groter als in "van een mug een olifant maken" bedoel je? ;)

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Er is een tekensoort die een parasiet met zich meedraagt die dodelijk kan zijn voor honden, de teek genaamd de Dermacentor teek komt voor in de tropen/subtropen rond het Middellandse Zeegebied. Door de klimaatsverandering is het die teek gelukt om zich hier in Nederland te nestelen.
    Op deze pagina is wat achtergrond info te vinden over de teken in Nederland Teken

Er word eerdaags een voorlichtingscampagne gestart over de gevaren van teken in Nederland, voorlichting is goed maar de teken invasie word er niet mee opgelost.
    De meest voorkomende teek in Nederland is de Schapenteek, waarschijnlijk zijn die teken gek op schapenbloed.
    In de duinen van Bloemendaal grazen af en toe een kudde schapen omdat er een plantje/struik is (Amerikaanse bes soort) die andere planten in de duinen verdrukt. Doordat er schapen worden ingezet om het plantje te bestrijden krijgt de Schapenteek vrij spel, lijkt me niet zo slim van Natuurbeheer...

Deel Deze Pagina