Dat geeft alleen wel een paar leuke uitdagingen:
- Hoe kom ik aan een (werk) tekening / ontwerp van waaruit je kunt werken? Helaas zijn er alleen foto's op Internet aanwezig. Gelukkig was Fred Selby van Watercar zo vriendelijk om mij foto's van het 'onderwaterschip' en enkele maten van de carrosserie te mailen. Van daaruit ben ik nu bezig tekeningen te maken om te kijken hoe, en mogelijk óf, alles in te passen is. Ik heb besloten dat het een 1:7 model moet gaan worden, daar past een 1:6 pop als bestuurder prima in. De hele auto in 1:6 wordt erg groot, in 1:7 wordt hij 65cm lang en 25 breed, dat is een leuke maat vind ik. Zo van foto's een scheeps/speedboot romp tekenen heb ik vaker gedaan, maar zo'n auto is toch wel even wat anders! Veel meer lijnen, vormen en overgangen om rekening mee te houden. Tot zover is het (voorlopige) zijaanzicht gevorderd:
- De aandrijving. Voor in het water een Kehrer 28mm Jet. Die heb ik op de afgelopen Intermodellbau in Dortmund al op de kop getikt. Hierin zitten op zich geen problemen, inmiddels is hij opgebouwd met een Outrunner. Met eigenbouw aluminium adapter - koel plaat:
- Aandrijving op het land. Dat is lastiger.... De jet zit in de weg voor het plaatsen van een differentieel. Welke onderdelen heb ik nodig? Afdichting? Hoeveel ruimte is er voor eea? Hier zit ik nu driftig op te broeden...
- De wielen moeten ingetrokken worden. Origineel doet men dat met hydraulica die onder de schokbrekers zit. Daarmee kan de schokbreker lang of kort worden gemaakt om het wiel in te trekken. In model gaat dat ivm de maat en complexiteit niet lukken. Ik denk momenteel aan een soort hevelsysteem dat met mini servo's bedient wordt. Ook hier, nog even broeden...
O ja, ik plaats dit verslag bij de speedboten omdat ik het model hoofdzakelijk vanuit 'water' ontwerp. Dat is voor mij het belangrijkste. Op het land moet hij goed kunnen rijden, maar max 15 - 20 km/h vind ik prima. Beetje als crawler dus. De wegligging is dan niet echt super belangrijk, al moet het natuurlijk wel goed werken. De 'romp' gaat dan ook op spantenbouwwijze gemaakt worden. Althans, dat is het huidige plan ...
Verwacht geen snelle updates van dit verslag. Er dient nog eea uitgedacht, ontworpen en getekend te worden, dat doe ik tussen projecten door. Het daadwerkelijke bouwen heb ik zo'n beetje voor het najaar gepland...