paar vraagjes over rolroeren en servo's

• Topicstarter Topicstarter Blowfishy
  • Startdatum Startdatum
B

Blowfishy

Guest
hallo,

ik heb afgelopen zaterdag een vliegtuig gekocht, de avistar. ik heb de motor etc erbij gekocht en 4 servo's (het is dus een 4 kanaals vliegtuig). ik ben nu bij die stap waarbij je de stuurstangen voor de ailerons moet maken. die heb ik er ingedaan, maar nu heb ik 2 vragen:

1. hoe kan ik dat wieltje dat op de servo eraf halen en vervangen door iets met een grotere diameter
2. hoe kan ik de stangetjes aan de servo bevestigen, moet ik die zelf buigen? ze zijn nog niet voorgebogen ofzo

bij voorbaat dank,

stephan

Blowfishy zei:
hallo,
1. hoe kan ik dat wieltje dat op de servo eraf halen en vervangen door iets met een grotere diameter

Normaliter zit er middenin dat wieltje een schroefje. Die draai je eruit en dan kun je het wieltje vervangen.

2. hoe kan ik de stangetjes aan de servo bevestigen, moet ik die zelf buigen? ze zijn nog niet voorgebogen ofzo

Dat hangt een beetje van de kit af. Zelf buigen kan, maar voor het verbinden worden vaak quicklinks gebruikt.

ok bedankt!! er zitten een soort van dingetjes bij om ze aan de servo te bevestigen zonder ze te buigen, bedankt :D

Dat zullen dit soort dingen zijn (quicklinks)

r6132.jpg

Als je het goed wilt doen, doe je er een krimkousje overheen ter borging.

Dus: stukje krimpkous afknippen, er overheen schuiven, quicklink erop zetten, aansluiten, afstellen en dan krimpkous een stukje over de quicklink en krimpen. Op die manier weet je min of meer zeker dat het nooit onbedoeld los zal gaan..

nog 1 vraagje: hoe bevestig ik die dingen in het gaatje van de servo?
kijk maar eens op dit plaatje:
Code:
http://www.masportaviator.com/articlepics/avistar/Avistarphoto02.JPG
het lijkt wel of ze die pushrod daar vooraan verbogen hebben, maar dit hoeft niet het staat ook niet in de handleiding.

Allereerst.. plaatjes kun je hier plaatsen door ze in img tags te zetten, dus bv.:

Code:
[img]http://plaatje.nl/mijnplaatje.jpg[/img]

Dit was jouw plaatje:
Avistarphoto02.JPG

De 'dingen' waar de stuurstang mee vastzit aan die servo, zijn geen quicklinks maar 'faslinks'.

Hier een foto waar ze beide opstaan:
full.jpg

Links zie je een quicklink, rechts een Faslink. Bij de quicklink wordt de pushrod vaak ingeschroefd of gesoldeerd. Bij een faslink wordt er een hoekje in gebogen en wordt de link op de wire geklemd.

Ik heb even een foto van de handleiding van mijn vliegtuig gemaakt waar beide duidelijk opstaan:
full.jpg

bedankt, ik heb quicklinks en faslinks bij mijn vliegtuig gekregen, welke is het makkelijkst, ik heb namelijk geen soldeerbout thuis liggen. maar dit betekent dus ook dat ik de stuurstangen zelf moet buigen? mijn stuurstangen zijn ook te groot, wat moet ik daarmee?

Stuurstangen kun je met een stevige (grote) tang gemakkelijk inkorten op de gewenste lengte. Ook zou je een ijzerzaagje kunnen gebruiken om de stuurstangen in te korten.

Aan een de zijde van de stuurstang zit schroefdraad, hier draai je de quicklink op tot de quicklink ongeveer 1 cm op het schroefdraad zit.

Aan de andere zijde zit niets. Door middel van een hamer en een bankschroef kun je deze ombuigen (zoals op de foto) vervolgens kun je de fastlink gebruiken. Let wel goed op dat je de stuurstang op de goede lengte ombuigt.

Dus eerst je rolroeren vlak houden en tijdelijk fixeren met papiertape. Daarna sluit je je stuurstang aan op je rolroeren (quicklink). Servo in de middenstand zetten met het juiste heveltje ("wieltje"). Dan de nog te lange stuurstangen over het heveltje leggen en dan ter hoogte van het gaatje van de servohevel even met een stift een merktekentje zetten waar je de stuurstang moet ombuigen. Dan de stuurstang weer loshalen en bij het merkpunt ombuigen met hamer en bankschroef. Daarna ga je de stuurstang na de bocht inkorten zodat je nog een klein stukje overhoud (ongeveer 1/2 cm). Alles weer inbouwen en klaar!!

Gr. Bert

megaplane, ik heb ook van die dingen die jij gebruikt, die zijn inderdaad veel makkelijker, maar hoe bevestig ik die soort van plastic zwarte schroefjes (waar 3mm bij staat op het plaatje) in die grotere schroeven (waar nummer 19 bij staat in het plaatje)?

laat maar, ik heb op de club gevraagd en nu heb ik ze met faslinks vastgemaakt d.m.v. buiging, bedankt voor de hulp, topic kan gesloten worden.

Back