Originele onderdelen meteen vervangen?

Discussie in 'Model truckers' gestart door B-Trucker, 4 jan 2013.

1. B-Trucker

B-Trucker

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Is het verstandig om vanaf een het begin al onderdelen te bestellen en te vervangen? Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld onderdelen die in het bouwpakket zitten die van plastic zijn, je je beter kan vervangen voor metalen onderdelen.

Mvg Bryan

2. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Waar heb je het precies over? Met wat meer info kun je betere antwoorden verwachten ;-)

3. B-Trucker

B-Trucker

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Bij de aanschaf koop je kogellagers voor het behoud van de truck. Maar zijn er meer dingen die je betere meteen kunt vervangen. Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld dat je misschien de schotel van plastic beter kunt vervangen voor een metalen? Of zijn alle plastic onderdelen sterk genoeg?

4. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Als ik bij sommige evenementen zie dat op een flat bet,achter een truck met normale schotel, kinderen zitten van een jaar of 4 kunnen deze nogal wat hebben.We hebben een oplegger van 10 kg.normale schotel.

5. randy kolenbrander

randy kolenbrander

Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Alle onderdelen zijn sterk genoeg, het
    Is meer dat mensen dingen veranderen omdat het optisch mooier staat en niet om de functionaliteit.

Gr Randy.

6. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hallo,

wat misschien wel verstandig is om de motor gelijk te vervangen door een type met een lager toerental als de originele.

Dit zorgt voor een rustigere loop en een nauwkeuriger stuurgedrag.:wink:
    Je kan hierbij denken aan: Poison Truck, LRP type II of III of de bekende TM72 van Servonaut.

Gr,
    Raymond.

7. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    bij de tamiya trucks zijn er weinig hop-up parts te krijgen
    de motor en lagers moet je gewoon bij de opbouw wel gelijk vervangen door truck puller/rc4wd crawler motor en stalen kogellagers
    voor de rest zou je later alu wielen kunnen monteren en een mfu is ook een leuke optie
    maar om een alu schotel te nemen is enkel voor t oog leuk
    wat wel leuke optie onder de truck is is luchtvering met van die nepbalgen want echte luchtvering is weer te kostbaar
    als je tamiya rc luxe auto modellen wilt verfraaien is er veel meer leverbaar
    daar is het soms enkel maar een originele bodie of chassis bodem en alles erop eronder kan allemaal hop-ups worden zoals motor aandrijving ophanging aandrijving
    je zou bijna een hele auto kunnen maken van enkel hop-up parts zonder origineel tamiya kit te kopen dan

8. B-Trucker

B-Trucker

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Truckpuller en lagers was ik zoizo van plan.

Wat is daar de meerwaarde van tov een servonaut geluid en verlichting systeem?

9. Modeltrucker

Modeltrucker

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Aanpasbaar geluid, uitbreidbaar qua leds. Maar er zijn vast andere die je hier meer over kunnen vertellen.

10. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    dit beschouw ik allemaal als zaken van de grote der portomonai.

11. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008

een multifunctionele control unit heeft als voordeel dat deze een rij-regelaar, geluidsmodule en verlichtingsunit bevat.
    Zeg maar 3 in 1 oplossing.:wink:

Je zou kunnen stellen dat je dan in 1 keer klaar ben met deze drie functies te meer omdat de verlichting er ook bij inbegrepen zit, echter heeft dit systeem wel z'n beperkingen.:(

Het geluid is volgens een vast patroon (Amerikaanse trucks) en is achteraf niet in te stellen. Dit is bijvoorbeeld bij de SMX van Servonaut wel mogelijk (Mercedes Actros-V6, Scania-V8 en MAN-6 in lijn sound).
    De unit is tevens voor een leek niet makkelijk om uit te breiden met extra verlichting hier is enige elektronica kennis voor noodzakelijk.

Als 2e voordeel zou je kunnen stellen dat deze totaal oplossing goedkoper is als losse delen. (Robbe, Servonaut, Gewu en Beier).

Gr,
    Raymond.
    -\8/-

12. B-Trucker

B-Trucker

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Ik was van plan om de servonaut m20+ met de smx te kopen. Ben wel beginnend bouwer, maar deze werd mij geadviseerd. Ook omdat je het geluid van een V8 hebt. Technisch achtergrond heb ik een beetje van de autotechniek. Aansluiten van extra verlichting is toch gewoon mogelijk? Dit zal toch wel te maken hebben met weerstanden of niet?

13. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    klopt, bij de M20+ kan je naar hartelust lichten bijplaatsen achteraf
    het enige waar je voor moet opletten is de maximale stroom die je mag trekken uit de uitgang van de M20+ (weet de waarde niet vanbuiten maar dacht dat het rond de 70mA was, misschien iemand die dit kan bevestigen/ontkrachtigen)
    of je weerstanden nodig hebt of niet hangt eig een beetje af van welk soort verlichting je gebruikt, bij led's is die zeker nodig, bij gloeilampen normaal niet
    maar moest je nu niet handig zijn met led's en weerstanden kan je nog altijd led's kopen waarop al een weerstand zit en een draad aanhangt, dan is het enkel kwestie van de draad aan sluiten op de juiste uitgang van de M20+

om de SMX aan te sluiten moet je juist een Y-kabeltje maken voor de stroom af te takken van de batterij en voor de rest moet je enkel een luidspreker aan 2 draadjes solderen en hem in de M20+ prikken met een stekkertje

14. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Servonaut kan 700mA per uitgang schakelen.

15. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hoi Bert,

het klopt wat jij hier aangeeft met echter twee opmerkingen.;)
    De maximale stroom per uitgang aan de M20+ bedraagt 700 mA (0,7A).

Ten tweede moet je wel even rekening houden met de spanningsval over de ledjes. Bij een rode led is dit relatief laag echter bij de oranje/gele leds is dit weer iets hoger terwijl het bij de witte leds al gauw een paar volt is.

Dit houd dus in dat je bij een boordspanning van 7,2V minder leds in serie kan schakelen dan bij 12V. omdat je anders te weinig spanning over houd.:(

Er zijn overigens hele mooi en simpele tooltjes (ledcalculator) op het internet voor te krijgen die dit netjes voor je uitreken en sommige genereren ook gelijk het aansluitschema er bij met e.v.t. voorschakelweerstanden.

Het enigste wat je moet doen is een aantal variabelen invoeren zoals; aantal ledjes, kleur, bedrijfsspanning en de rest wordt automatisch voor je uitgerekend.:banana:

MVG,
    Raymond.
    -\8/-

16. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik kan beamen wat de vorige posters vertellen ;)

Indien je echter zoveel Leds wil aansluiten zodat je over de 700mA gaat, dan kan je nog altijd eenvoudigweg met een transistor gaan werken ;) Maar met 700mA kan je al 35 leds parallel schakelen :)

Wat Timmi zegt klopt ook, de witte leds hebben meestal 3.3V volt nodig, het gaat dus net om 2x wit in serie te schakelen op een 7.2V batterij. Rood ligt rond de 1.8 a 2.1 afhankelijk van de leds ;)

Het is wel zo dat je niet de volledige spanning nodig hebt voor de leds. Ik gebruik zelf maar 3V voor witte leds omdat ze anders veel te hard schijnen :) met als gevolg dat ik maar 15mA nodig heb voor de leds en er dus weer meer kan aansluiten op de M20+. Wanneer je begint met lagere spanningswaarden te gebruiken, moet je echter wel op voorhand eens testen of het effectief gaat. Zo zal 1.5V gewoon niet genoeg zijn voor een witte led ;)

Deel Deze Pagina