oracover

Yep, maar probeer eerst wel even een proefstukje of het goed gaat. Het kan zijn dat je strijkijzer te heet staat afgesteld en dat er een gat in je oracover ontstaat. Vraag wel eerst even toestemming aan je moeder. Soms blijft er namelijk een beetje kleurstof achter, en dat wil jij niet op je witte shirts o.i.d. hebben... :)

hehe,

In de garage staat er nog een oud strijkijzer dat voor zo'n zaken gebruikt wordt :lol:

Maar het zal nog niet voor direct zijn hoor, ik ben gewoon bezig met een mentale voorberreiding, wat is er allemaal nodig, waar haal ik dat en hoe werk ik ermee.

Oracover:
Een aantal kernwoorden:
Pas beginnen als je er zin in hebt.
Neem er de tijd voor, niet afraffelen,
Probeer vooruit te denken.
Een juiste temperatuur is belangrijk. (twee bouten zou nog beter zijn, eentje op 80 graden voor het vastzetten, een ander op een hetere stand om te krimpen)
Zorg voor scherpe mesjes (Scheermesjes (met een handvatje (Gamma)))
Het is net een cadeautje inpakken maar dan zo nauwkeurig mogelijk.

Oracover: eerst de randen vastzetten rondom (niet malen dat het niet strak wordt) stap 2: overtollige oracover wegsnijden. Stap 3: Een fohn of een verfbrander om het strak te trekken.(NIET te dicht bij oracover houden ongeveer 20 cm afstand. Je ziet de oracover vanzelf krimpen, dat is dan de goede afstand. En denk erom dat je de boel niet zo opstookt dat je vleugel gaat kromtrekken!!)
Je ziet het een makkie!! (ervaring komt met de jaren).
Gr. Bert

Bij een ingedekte vleugel.
doe ik ook eerst de randen daarna stak zetten met het ijzer.
Dan iemand de vleugel vast laten houden.
En van links naar rechts (ik ben rechts) de oracover warm maken en met een zachte doek de oracover aanwrijven zo zit hij goed vast.
Voor het folieen met een stofzuiger met zachte voet (kwarst)
eerst het model goed afzuigen.
Op stof houd de folie zoals je begrijp minder.
Met een ribbe vleugel proberen overal even veel spanning erop te krijgen.
Dan hoef je niet iedere week voor het vliegen je vleugel recht te folieen.
Ik bedoel hier vleugels waar geen beplanking opzit.
Gebruik geen doorzichtige oracover want na 5 jaar duw je er zo een gat in.
Hij is dan niet meer veerkrachtig.
Gebruik dan de oude vertrouwde solarfilm.

DE tip voor een mooi resultaat, is en blijft GOED SCHUREN vantevoren!
hoe beter je ondergrond hoe mooier het eindresultaat !

daarna bovenstaande instructies volgen, randen vastzetten en opspannen met fohn.
bij ingedekte vleugels doe ik het net als bert, verwarmen met fohn, meteen aandrukken met een doek.

Van wat voor fohn maken jullie eigenlijk gebruik? Een haarfohn (lijkt me niet heet genoeg eerlijk gezegd) of een verfstripper (lijkt me weer te heet met een 300/450 graden stand)? :?

Gerard als je mooi schuurt zal je dan met zwarte oracover ook mooi resultaat krijgen of blijf je daar altijd iets op zien?

als je goed schuurt zijn ook zwarte vlakken retestrak :D
mijn ervaring met zwart is dat je wel uit moet kijken dat je geen krassen maakt met je folieijzer op de folie, die blijf je wel zien, je kan zon sokje om je strijkijzer gebruiken om dat tegen te gaan.

@jonathan, een verfstipper kan, maar dan niet te dichtbij houden uiteraard, een haarfohn word niet warm genoeg.
optimaal is een verfstripper met regelbare temperatuur.

Dat is een beetje het probleem gerard. Ik heb alleen verfstrippers gezien met een instelbare temperatuur van 300 of 450 graden...

@jonathan, een verfstipper kan, maar dan niet te dichtbij houden uiteraard, een haarfohn word niet warm genoeg.

Toch gebruikik liever een haarfohn dan een stripper. Een stripper is gauw te heet. Een fohn kun je voor de gek houden door met je hand de luchtinname enigszins af te dekken. De lucht die eruit komt wordt dan een stuk warmer.

Doe dit echter nooit als degene waaraan de fohn behoort in huis is. :twisted: De kans is namelijk groot dat de fohn 'tik' zegt. De thermische beveiliging schakelt dan de fohn uit. Die van mijn vriendin doet het dan weer na 10 minuten. :wink:

Beste is natuurlijk een specifieke fohn voor de modelbouw. Maar ook alleen met een strijkijzer gaat het prima.

Oh ja - heat gun. Een vriend van me deed het ook hiermee. Dat ging prima. Z'n twee meter lange vleugelhelften op de vloer. Van bovenaf de heatgun er 'langs waaieren' en nawrijven met een handdoek.

Het silhouet van deze vleugels stond nog jaren in z'n vloerbedekking.

Arthur

ik denk wel dat enige waarschuwing hier op zijn plek is, als je de toevoerlucht blokkeerd word een normale fohn welliswaar warmer maar de kans dat ie in je handen smelt of in de fik vliegt is ook aanwezig.

de gamma heeft al een regelbare stripper voor 15 euro, waarom kloten ?

ps folifohn en vloerbedekking is niet slim nee :D

een verfstripper werk echt prima zeker met oracover. gewoon wat verder af houden als het te warm wordt. en een speciaal folie strijkijzer kan ik je ook aanbevelen. ik heb er sinds kort ook een is echt een stuk makkelijker. zeker als je het leuk vindt om te bouwen en als je wat vaker bouwt dan is een goede verfstripper en een folie bout aan te bevelen. vooral omdat zo'n bout vooraan iets omhoog loopt hierdoor komen er minder snel rimpels in.

Ander vraagje : hoe snijden jullie overlappende spanfolie netjes af zonder in de onderste laag te snijden ?

Manu

Back