Oracover/spanlak

Mijn eerste zwever is bijna klaar. Een balsa romp en een halfbeplankte ribbenvleugel.
Ik wil straks gaan bekleden met oracover. Het balsa met ondoorzichtige en de ribben met doorzichtige oracover. Om het balsa een wat harder oppervlak te geven wil ik het balsa met spanlak gaan bewerken. Mijn vraag is nu of dat, in combinatie met oracover wel kan. Krijg ik dan geen gasvorming (bubbels) als ik ga bekleden (verwarmen)? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor het advies.
Nanni
 
Oracover geeft geen gas af bij het verwarmen , dat zal geen probleem zijn . ;)

Maar de spanlak geeft veel gewicht aan je model .

Ik zou dan eerder porenvuller nemen als het zijn moet .

Maar voor een zwever is meer gewicht niet goed .

Mvg Johan
 
Er bestaat een speciaal middel, genaamd Balsarite, om je balsahout mee te behandelen voor het bekleden. Dit zorgt voor een bescherming van het hout tegen water en brandstof en ook voor een betere hechting van de folie.
 
Maar de spanlak geeft veel gewicht aan je model
Deze vergissing wordt wel vaker gemaakt. Spanlak is de lichtste lak die er bestaat. De vaste stof in deze lak (cellulose nitraat) is vele malen lichter dan de plasticfolie die soms op modellen wordt gebruikt.

Ik zou dan eerder porenvuller nemen als het zijn moet
Porienvuller is nog zo'n overbodig produkt. Het vulmiddel is soortelijk veel zwaarder dan de vaste stof in lak. Veel beter is het, na flink wat lagen lak, die tussendoor helemaal geschuurd worden, het balsa te bekleden met dun tissue (modelbespanpapier, de lichtste soort, 9 gr/m2), gewoon met verdunde spanlak opbrengen. Dan aflakken, tussen iedere 2 lagen spanlak helemaal glad schuren. Vult beter, is lichter en is een prima ondergrong voor de kleur- en daarna transparante toplaag.
Wat je ook doet, vermijdt porienvuller, het is nodeloos zwaar!

Maar voor een zwever is meer gewicht niet goed
Hoewel er enkele uitzonderingen zijn, geldt dat voor alle (model)vliegtuigen.
 
ik had ook nog een vraagje

ik ben bezig met mijn pipercub om die op nieuw te bekleden met ora cover
maar hoe kan ik dat het beste er op plakken met een strijkbout of hoe doen jullie dat

mvg dennis
 
Gewicht

Deze vergissing wordt wel vaker gemaakt. Spanlak is de lichtste lak die er bestaat. De vaste stof in deze lak (cellulose nitraat) is vele malen lichter dan de plasticfolie die soms op modellen wordt gebruikt.

Porienvuller is nog zo'n overbodig produkt. Het vulmiddel is soortelijk veel zwaarder dan de vaste stof in lak. Veel beter is het, na flink wat lagen lak, die tussendoor helemaal geschuurd worden, het balsa te bekleden met dun tissue (modelbespanpapier, de lichtste soort, 9 gr/m2), gewoon met verdunde spanlak opbrengen. Dan aflakken, tussen iedere 2 lagen spanlak helemaal glad schuren. Vult beter, is lichter en is een prima ondergrong voor de kleur- en daarna transparante toplaag.
Wat je ook doet, vermijdt porienvuller, het is nodeloos zwaar!

Hoewel er enkele uitzonderingen zijn, geldt dat voor alle (model)vliegtuigen.

Een beetje extra gewicht is niet erg.
Een model wat te licht gebouwd is vliegt veel beroerder.
Je hebt juist gewicht nodig om goede reynolds getallen te krijgen.
Snelheid zodat je vleugel profiel efficient gaat werken.
Kijk maar naar de DLG modellen. Deze bouwen ze heel licht.
En om de prestaties te verbeteren gaan ze ballast toe voegen.
Heel krom allemaal.

Porienvuller is niets anders dan spanlak met een vulmiddel, Talk.
En weet je wat zwaar is VERF. en AFLAK.

Het mindste gewicht voeg je toe door je model te bespannen met Folie.

Ik hoop dat dit misverstand nu uit de wereld is.

Groetjes Arthur
 
Zoals ik de vraag lees gaat het erom of je over met spanlak gelakt balsa nog oracover kan strijken.
Niet doen. Geeft geen voordelen en hecht slecht.
 
Bij een duts in je hout gewoon even boutje of föhn erover en weg duts.
Tenminste je ziet hem niet meer :D

Of je gewoon niet stoten :)

Type balsa maakt ook uit. je hebt soms van dat waaibomen balsa dat is zo zacht dat je al vol met putten zit voor je klaar bent met bouwen. Hoe donkerder hoe harder.
 
Een beetje extra gewicht is niet erg.
Een model wat te licht gebouwd is vliegt veel beroerder.
Je hebt juist gewicht nodig om goede reynolds getallen te krijgen.
Snelheid zodat je vleugel profiel efficient gaat werken.
Kijk maar naar de DLG modellen. Deze bouwen ze heel licht.
En om de prestaties te verbeteren gaan ze ballast toe voegen.
Heel krom allemaal.
Dat is dus een van de uitzonderingen die ik bedoelde, maar over het algemeen varieren nederlandse modelvliegtuigen tussen een beetje en veel te zwaar.....

Porienvuller is niets anders dan spanlak met een vulmiddel, Talk.
En dat moet je dus niet op je model smeren, nodeloos gewicht....
En weet je wat zwaar is? VERF. en AFLAK.
Verf hoort op meubels en in je huis. Niet op een model.
Als je met Aflak de 2k toplaag bedoeld, dan klopt dat. Daarom moet die ook heel dun gespoten worden. Om dat te kunnen doen moet de ondergrond perfect zijn. De werkwijze daarvoor had ik al beschreven.

Het minste gewicht voeg je toe door je model te bespannen met Folie.
Inderdaad, ook de minste sterkte. Als je dat wilt compenseren ben je uiteindelijk zwaarder uit. Of je moet heel anders gaan bouwen met composietmethoden, desnoods in mallen.
Dat is een heel ander verhaal....

Ik hoop dat dit misverstand nu uit de wereld is.
Nou, je had bijna een paar misverstanden hersteld die ik juist uit de wereld probeerde te helpen. Vandaar dat ik toch nog maar even reageer.
 
Sorry, Bruno, ik nuanceer even iets. Spanlak icm. papier (9gr) of glas (bv. 17gr) kan inderdaad lichter uitgevoerd worden dan folie, maar ik denk niet dat er iemand is die dat bij z'n eerste poging zal lukken, of zelfs dat er heel veel mensen zijn die dat uberhaupt lukt.

Folie is dan toch de spreekwoordelijke prijsvechter, met folie kan iedereen een heel acceptabel resultaat behalen qua gewicht. Als je goed folied, levert dat al heel wat extra stijfheid op.

Ik weet, ik vertel je niets nieuws, maar voor andere eventueel lezenden.. en de volledigheid :)

Wat topicstarter wil, is volstrekt overbodig (spanlak en dan nog folieen). Gewoon folieen over het hout en 'be done with it'.
 
Er is nog een aardige eigeschap aan folie toe te kennen.
Niet alleen het te halen acceptabele resultaat.. dat er ook bijzonder fraai uit kan zien... de factor preparatietijd (spanlak, papier, zijde echt voor de DIY-hard). Natuurlijk ook het onderhoud.
Folie doorboort wat minder snel dan zijde of papier bij het transport... boutje of föhn erover en het is meestal weer picobello... euuuh... val ik in herhaling?

Algoed... En voor de eeuwigheid?...verouderen doen beiden op eigen knurftige wijze...

Door zorgvuldig foliën zwaarder dan gehoopt...
125049ab0f6ba43aa.jpg


De keerzijde.. blijft soms ook bewerkelijk.... zo een Orapuzzel
125049ab10c4ea94e.jpg


De zaak nog een lakken? Alle voordelen van de folie gaan dan teniet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top