oracover platsen op oude folie

Hallo allemaal,

Even een vraagje normaal als ik een vleugel een andere kleur wil geven verwijder ik de oude folie.

Nu heb ik een goede vleugel alleen is een deel van de kleur verkeert.
Kan ik nu de juiste kleur oracover op de oude kleur aanbrengen (denk dat het oracover is), dus een folie op een folie?

Ik kan hier verder niets over vinden?

graag jullie reacties

groetjes pascal

dus een folie op een folie?

Het antwoord is ja als je het op een rozijn wil doen lijken

Het antwoord is neen als je een spic and span oppervlak wil bekomen om reden dat verschillende folies verschillende krimpverhouidingen hebben en het ene warmer moet gestookt worden dan het andere (ook van het zelfde merk, de "versheid" van de folie speelt een rol).

2 Lagen op elkaar is not done

De oude verwijderen en lichtjes opschuren voor je de nieuwe aanbrengt wel.

Stevo

Stevo heeft gelijk Pascal,
zelfs als de bestaand bespanning oracover is laat zich daar en tweede laag prima op aanbrengen, de hechting is goed maar je krijgt gegarandeerd luchtbelletjes!
Deze kan je doorprikken met een speld en weer opnieuw strijken maar het resultaat is nooit echt mooi :(

gr.

Frank

Het is niet helemaal not done, echter dan moet je er wel voor zorgen dat het beide Oracover zijn anders wordt het problematisch.

Verder moet je er voor zorgen dat je het niet met een te warme bout doet en alle lucht onder de lagen uit is.

Hierbij kan het helpen om tig gaatjes te prikken in de oude folie zodat de lucht tijdens verwarmen weg kan.

Zie hier.

Onder het wit heb ik tig gaatjes geprikt.
decathlon61.jpg

En hier onder het rood ook weer:
decathlon66.jpg

En zo heb ik ook de vleugels gedaan:
decathlon105.jpg

Het kan dus wel.

Maar als het niet om een striping gaat en een groot oppervlak met ondersteuning dan zou ik het ook vervangen.

Grt,
Berto.

Maar als het niet om een striping gaat en een groot oppervlak met ondersteuning dan zou ik het ook vervangen.

Grt,
Berto.

Berto

Voor stripings en sunbursts geen probleem idd. Maar ik had uit de startpost gelezen dat het over "een vleugel een nieuw kleurtje geven" ging.

Stevo

Hee Stevo,

ik lees:
Nu heb ik een goede vleugel alleen is een deel van de kleur verkeert
Is dus een beetje afhankelijk van, 'hoe groot dat deel is'.

Vandaar ook mijn laatste 'note!' ;-)

Berto,

Oké helemaal duidelijk:D

Dan moet TS inderdaad uitmaken of het toestel en vleugel deze overhaull (compleet overnieuw folieën)nog waard zijn.

Met veel oudere toestellen is het allemaal niet zo heel duidelijk welke folie er nu juist opzat (naast Oracover ook nog Monokote, Solarfilm enz...) daar waar heden ten dage Oracover toch de overhand heeft.

Vandaar ook mijn mening dat als je niet echt weet welke film het betreft je deze beter helemaal kan verwijderen.

Ooit eens fluo oranje (was heel hip in de jaren tachting;)) op een toestel aangebracht die verder met oracover was bespannen. Dat oranje was ook van oracover maar moest toch warmer gestookt worden. Het resultaat was niet echt je van het:( Het hangt dus ook nog van kleur tot kleur af is mijn ervaring.

Niet lappen en tappen voor een mooi resultaat. Hou het sop en de kolen wel in de gaten.

Stevo

Oracover over Oracover, ter bevestiging, het wil lukken in mijn ervaring. Maar je bent wel eindeloos strategisch bezig om de bellen vooruit te zijn.

Hier een voorbeeldje van een vleugel. Puzzelstuk met Lozenge...

full

De witte vlakken zijn over de lichtblauwe heen gelegd en met +/- 1 cm over het patroon, daar bovenop de barmhartigheidskruizen. Het lozenge patroon is enkellaags oranje/d.blauw over de l.blauwe folie gezet. Met alle folie neemt het gewicht wel iets toe :rolleyes: Het resultaat was bijzonder strak, maar ben echt wel een paar avondjes pointillistisch zoet geweest. (...alleen al met het uittekenen van de vleugel in Illustrator)

Ook hier wat Berto al schreef. Voorhechting van de met de bout zowat op de laagste stand, zodat je de cover nog kan los trekken.
Grote vlakken dan op de puntjes hechten en langs de rand. Hechten is kor aanstippen met de zijkant van de bout.

Dan van links naar recht, of vanuit het centrum de folie uit drijven.
Incidenteel heb je dan wel een belletje. Die kan je lek prikken, niet met een speld, maar met een loei scherpe naald.
1x plink is door de eerste folie, 2x plink is door en door... Echter dat is over balsa niet zo erg... daar sealt de smeltlijm wel...

Een andere manier is te werken met glasreiniger. De vloeistof er uit wrijven zodat de folie hecht op de atmosferische druk. Dan de bout onder de 100 graad en de folie aanzetten... Later kan je dan heter gaan werken met de föhn erbij om de zaak uit te krimpen.

Gr. Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Pascal,

Ik neem zomaar aan dat `t voor je Chippy is ;), waarom spuit je de vlakken die grijs moeten worden niet gewoon grijs ipv opnieuw bekleden?

Groeten, Ramses

Hey Pascal,

Ik neem zomaar aan dat `t voor je Chippy is ;), waarom spuit je de vlakken die grijs moeten worden niet gewoon grijs ipv opnieuw bekleden?

Groeten, Ramses

Inderdaad ramses even een tijdelijk oplossing voor de chip

Welke spuitbussen moet ik dan gebruiken?

Die van oracover zelf, of 2k lak?

groetjes pascal

Volgens mij is de lak van oracover zelf ook op twee componenten basis. Omdat het waarschijnlijk tijdelijk is, zou ik persoonlijk niet opnieuw gaan folien maar het met verf proberen.

Je kan ook eventueel alleen de strook die grijs moet worden lossnijden en verwijderen en alleen dat stuk opnieuw bekleden met grijze oracover (maar inderdaad niet compleet over de oude oracover).

Succes!
groeten, Ramses

Oracover heet overschilderbaar te zijn. Van na crimpen kan je dan niet veel meer verwachten. Heb een tijdje terug ook een schuurproefje met Oravover gedaan. Met staalwol gematteerd, motip kunststof primer (glasheldere etschprimer) Daarna bespoten met dunne coat Motip 2K PU waar ik nog een restje van had. Dat bleef netjes zitten? Die 2K is echter niet methanol vast meen ik begrepen te hebben.
Tot zovers...

De mooiste resultaten krijg je als je de donkere folie over de lichtere folie heen doet.
Gaat alleen niet altijd.

beste allemaal,

Ik ga eens kijken wat er mogelijk is ik snijd het witte de oude folie weg de overblijfselen maak ik even ruw met scotsh brite en plaats er dan de nieuwe grijze folie overheen.
Verven is helaas geen optie ben en blijf daar toch huiverig voor, aangezien een model met ''normale folie" altijd iets doek krimpen/uitzetten als de kist buitenstaat.

weet niet of jullie dit een goed idee vinden?

greets pascal

Lijkt me een goed plan. Gewoon `t stuk dat grijs moet worden wegsnijden, ondergrond even schuren en een nieuw stuk grijze oratex er op. Natuurlijk overlappen ze een stukje het wit, maar dat geeft geen problemen. Succes!

Groetjes, Ramses

Back