oracover light, open ribben Vraag

Hallo,

Ik heb een richtingsroer gebouwd met capstrips en carbon achterlijst.
Voor de kenners, geinspireerd door de supra-pro zoals hier:
Supra Competition Fin - Replacement Parts - Supra Parts

Het roertje dus, en inderdaad met een superdunne achterlijst. Nu heb ik al enige pogingen ondernomen deze te bespannen. Niet echt handig met het spul, dus volgens de handleiding met als enige verschil dat ik het geheel in 1 keer wil bespannen, dus omslaan bij de achterlijst. Moet kunnen, zit ook op mijn orgineel.

Probleem waar ik tegenaan loop is dat de beide kanten van de folie vlak voor de achterlijst (ter plaatse dikte 2 mm)ongewild aan elkaar gaat kleven tijdens het bespannen. Ik zet de folie vast aan de voorlijst, strijk vast over de ribben, en plak vast op de uiteinden. Tot zover zit alles nog goed, maar tijdens het krimpen.... Probleem is dat tijdens het krimpen de folie verslapt. Verschillende temperaturen geprobeerd met het boutje. Fohn was helemaal hopeloos en te verwachten. Ook verschillende volgordes in bespannen geprobeerd, oracover lijm op de te bespannen delen etc maar het resultaat is tot op heden...grrrr

Wie heeft een voor mij gouden tip. Dank!

John

Zwaartekracht omkeren, boven uw hoofd strijken.
Is maar een idee hoor.

Johan.

:p

Roer ligt tijdens bespannen in de schuim helling mal. Dus 50% zwaartekracht is aan de onderzijde aanwezig.

Denk niet dat het de oplossing is.
Algemene vraag, krimpt oracover in beide richtingen gelijkmatig. Maw gaat het minder bubbelen indien ik van de korte kant van de folie een stuk gebruik voor de lengte richting van het roer.

Andere oplossing is geen transparante kleur gebruiken en het kleven verminderen door talkpoeder of een stukje bespanpapier. Niet ideaal, want het voorbeeld ligt op tafel dat het wel kan.

Dank voor jullie meedenken.

Groet

John

hechten aan de randen ,daarna in de oven met 150 graden , dan krimpt de folie aan alle kanten en heb je geen last van fohn wind die de folie indeukt .

hechten aan de randen ,daarna in de oven met 150 graden , dan krimpt de folie aan alle kanten en heb je geen last van fohn wind die de folie indeukt .

Hallo Serge,

Is misschien wel een goed idee :p Dank!

Heb je ervaring? Blijft de constructie heel indien gelijmd met secondenlijm?

Groet

John

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn dlg! Ik heb op de site van oracover oralight gevonden zonder lijm, dat wil zeggen dat je de lijm apart koopt en alleen smeert op de plaatsen waar het nodig is!

Scheelt je weer gewicht en plakt het niet aan elkaar :-)

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn dlg! Ik heb op de site van oracover oralight gevonden zonder lijm, dat wil zeggen dat je de lijm apart koopt en alleen smeert op de plaatsen waar het nodig is!

Scheelt je weer gewicht en plakt het niet aan elkaar :-)

Hoi Robert,

Gelukkig sta ik niet alleen met dit probleem. Denk dat je oracover air bedoelt.
Kan een oplossing zijn .... ken het niet... als het maar niet statisch is. In vrije vlucht werd inderdaad als ik mij goed herinner bespanmateriaal zonder lijm gebruikt. Inderdaad uit gewicht overwegingen. Maar bij mijn 2 kg kist ben ik niet op de laatste gram hoor.

Overigens...heb je de prijs bij hoellein gezien? :shock:

Ik heb hetzelfde probleem gehad, de folie ging overigens weer los door de warmte van de bout langzaam op te voeren en de zorgen dat de punt van de bout niet in de folie wordt gedrukt. Misschien is het ook mogelijk (heb ik nog niet geprobeerd) om aan beide zijden van de folie een plakbandje te bevestigen en met warmte de folie los te trekken.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, de folie ging overigens weer los door de warmte van de bout langzaam op te voeren en de zorgen dat de punt van de bout niet in de folie wordt gedrukt. Misschien is het ook mogelijk (heb ik nog niet geprobeerd) om aan beide zijden van de folie een plakbandje te bevestigen en met warmte de folie los te trekken.

Hoi Nico,

Gelukkig sta ik niet alleen met het probleem. Dank voor je meedenken ;)

Voor je laatste tip het volgende. Bij mij werkte dit als ik juist niet de warmte opvoer, maar gek genoeg het geheel een half uurtje in de vriezer leg. Denk dat door de combi kou en waterdamp de folie makkelijker losraakt. Plakbandje van te voren plakken. Maar blijft behelpen, moet in 1 keer goed kunnen. Heb 5 roertjes in de planning en wil ook stabilo's op deze manier maken.

Kom dus al verder maar ben ik afwachting van cap-strips. EMC is op het gebied van accuratesse geen droom (ahum).
Heb nu oracover light in huis, niet transparant. Geeft ook de mogelijkheid tot het verminderen van de kleefkracht met talkpoeder tussen de reeds beplakte ribben.

Groet

John

weer een ervaring rijker

Voor de geinteresseerden,

Vandaag een nieuw roertje bespannen en in de oven geplaats. Aangezien de koekjes van mijn vriendin altijd verbranden ingesteld op 100C ipv 150C. Voorzichtig aan beginnen, heter kan altijd.

Mijn ervaring, de carbon strips = de achterlijst 5mm * 0,5 mm kan de temperatuur niet aan. Ic, wordt week en tordeert. Ook de seconden gel laat onder invloed van de warmte of is het de trek spanning los.

Geen enkel probleem, geen kritiek gewoon een update.
Folie rond de achterlijst kleeft inderdaad niet en denk dat deze methode bij een steviger bouwsel dan de mijne (6,5 gram) absoluut bruikbaar is.

Wat ik geleerd heb, verder prutsen, temperatuur gericht op de folie houden.

Eerst maar weer een nieuw roertje bouwen.

Groet

John

Wellicht een idee: vaak zie je tijdens het spannen van oracover dat de warme lucht tussen de ribben blijft waardoor het bol komt te staan, daarom maak ik meestal een opening dat de warme lucht weg kan. Misschien kan je dit fenomeen gebruiken voor je probleem .
Zorg dat de warme lucht niet uit de ruimte tussen de ribben kan.
Dan zal bij het spannen vanzelf tijdelijk druk opbouw ontstaan wat beide deel spant, en uit elkaar houd.
Gr. Rinie

Gelukt

:D

Eindelijk resultaat!
Dus een update. Zoals ik al schreef niet zo handig met het materiaal, maar begint te komen en talkpoeder doet inderdaad wonderen.

Geen gebruik van de fohn, alles met de bout en het beste resultaat door de folie juist niet aan de achterlijst te kleven maar los om te slaan. Feitelijk probleemloos klusje nadien.

Dank voor jullie meedenken, lek boven water.

John

Back