Oplossingen om landingsgestel te verstevigen?

Ik zoek een oplossing om de doorbuiging van een hoofdlandingsgestel te verminderen.
Je ziet wel eens van die oplossingen met een trekstang/draad van wielas naar de basis van het onderstel.
Wie weet waar er tekeningen/schetsen van wat uitvoeringsoplossingen te vinden zijn.

Hans,
Zoiets als bij de piper cub, dat kan je vinden op de site van robart, complete tekening.

Bertus bedankt, ik heb jouw idee overgenomen maar dan uitgevoerd met een centraal rubber. Het geheel is wat te stijf geworden door de te grote hoek van de trekstang, maar het moest nou eenmaal af voor zaterdag. We zullen zien hiet het gaat.
onderstel1.jpg

onderstel2.jpg

onderstel3.jpg

Hallo Hans,

Zo te zien fijne mechanica....
Gebruik je soms ook zo'n klein presisie microgasbrandertje om sommige metalen onderdelen aan elkaar te lassen ?

Steffe

Ha Steffe,
Ik ben hier helemaal niet zo trots op. Eigenlijk meer een grote knoeierij, doordat lassen van dat steuntje niet wilde en ik het toen veel te heet maakte. Vervolgens ook het vloeimiddel niet weggehaald. Echte puinhoop dus.

Ik kan het overigens wel beter hoor:
las.jpg

Kijk hier is het wel gelukt.

Ik gebruik van die hardsoldeerstaafjes die je bij Krumscheid kan kopen.
De brander is gewoon een grof ding die je destijds bij de Gamma kon kopen:
brander.jpg

Hans,

Inderdaad,
Die vertikale pipe is mooi gelast op de 2 bochten.
Zo te zien is het soldeer mooi uitgevloeid zoals het moet zijn.....

De handelingen voorafgaand aan het lassen zijn belangrijk oa: verontreinigingen wegschuren en de te lassen materialen goed voorverwarmen. En natuurlijk het juiste lasmateriaal gebruiken.

groeten,
Steffe

hans

ik heb mij ook een gasbrandertje gekocht bij Velleman
Het kan temperaturen bereiken tot 1300 °C

Ik ben ook bezig een eenvoudig landingsgestel aan het maken

Welk las toevoegmateriaal gebruik je bij het lassen van Aluminium ? (zilversoldeer?)

groeten
steffe

Hallo Hans

Heb je ervaring met het zachtsolderen van aluminium dmv een propaanvlam?
Zo ja, welk soldeermateriaal gebruik je (merk ?)

De werkwijze, inschuren van soldeer in het aluminium, vind ik geen echt vakkundige oplossing. (en een TIG heb ik niet..... te duur)

Momenteel ben ik bezig om het landingsgestel te ontwerpen van de Swordfisch. Dit gestel is volledig gemaakt in aluminium
zie dit draadje op blz 7: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15689&postdays=0&postorder=asc&&start=90

vriendelijke groeten
steffe

Back